arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

رعد الحسین: دوترته به روان پزشک مراجعه کند/ فیلیپین: این اظهارات «غیرمحترمانه» است

وزیر خارجه فیلیپین اظهارات کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل علیه رودریگو دوترته را "غیرمحترمانه و غیرمسؤولانه" اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رعد الحسین: دوترته به روان پزشک مراجعه کند/ فیلیپین: این اظهارات «غیرمحترمانه» است

وزیر خارجه فیلیپین اظهارات کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل علیه رودریگو دوترته را "غیرمحترمانه و غیرمسؤولانه" اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آلن پیتر کایتانو، وزیر خارجه فیلیپین اعلام کرد: این کشور شدیدا معترض اظهارات غیرمحترمانه و غیرمسؤولانه است.

پس از آنکه دولت رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین یک بازرس سازمان ملل، یک قانونگذار سابق فیلیپینی و چهار کشیش سابق کاتولیک را تروریست خواند، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: این حملات بدون جواب نمی‌مانند، شورای حقوق بشر سازمان ملل باید اقدامی کند.

وی ادامه داد: او باید مورد نوعی از آزمایش‌های روانی قرار گیرد. چنین اظهاراتی غیرقابل قبول هستند.

وزیر خارجه فیلیپین ادامه داد: فیلیپین از ادبیات کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل که در آن پا را فراتر گذاشته و به رهبران اعضای این سازمان توهین کرده است، شدیدا اذیت شده است.

وی اعلام کرد: این اتفاق خطرناکی است که در حد این مقام عضو سازمان ملل است هم برای وجهه شورای حقوق بشر خوب نیست لذا این شورا باید آن رسیدگی کند در غیر این صورت اعضای سازمان ملل در برابر کسانیکه می‌خواهند حقوق بشر را سیاسی کرده و دولت‌های مشروع را زیر سوال برند، قربانی می‌شوند.

کایتانو اضافه کرد: شاید وی در این باره آگاه نباشد اما او با این اظهارات در تلاش‌های طراحی شده برای بی‌ثبات کردن دولت مشروع مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

رودریگو دوترته، در نظر دارد به طور رسمی خانم ویکتوریا تاولی-کورپوز، نماینده سازمان ملل متحد در امور مردمان بومی و دستیاران او را تروریست معرفی کند. او فهرستی از "افراد و سازمان‌های تروریستی" فعال در این کشور تهیه کرده است.

کیفرخواستی در این باره نیز به یکی از دادگاه‌های محلی شهر مانیل تحویل داده شده است. خانم ویکتوریا تاولی-کورپوز، نماینده سازمان ملل متحد در امور گروه‌های بومی، این برنامه رئیس جمهور فیلیپین را محکوم کرده است.

تاولی-کورپوز در این باره گفته است: «من این اقدام وزارت دادگستری (فیلیپین) را به شدیدترین وجهی محکوم می‌کنم.» او اتهام‌ها به خود را بی‌اساس، بی‌شرمانه و دروغین خوانده است.

پس از این اقدام زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در واکنش به این اقدام دوترته اعلام کرده که او بیمار روانی است و باید برای مداوا به روان‌پزشک مراجعه کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه گفته است اتهاماتی که رئیس جمهوری فیلیپین به فعالان حقوق بشر زده، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

دوترته بارها نشان داده که از موازین حقوق بشر چیزی نمی‌داند. او سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) تاکید کرد کسانی که با برنامه‌های او برای مقابله با مواد مخدر مخالف هستند باید اعدام شوند.

بر مبنای پرونده‌های موجود در وزارت دادگستری فیلیپین، دوترته در نظر دارد حزب کمونیست فیلیپین (CPP) و شاخه نظامی آن (NPA) را نیز به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند.

انگیزه این امر حملات شورشیان و از جمله اعضای حزب کمونیست فیلیپین در جریان مذاکرات صلح عنوان شده است. در فهرست دوترته همچنین نام چند کشیش کاتولیک و یک نماینده پیشین پارلمان این کشور نیز به چشم می‌خورد.

حزب کمونیست فیلیپین از سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ تاکنون با دولت مرکزی این کشور در جنگ است.

سازمان‌های حقوق بشری به خصوص با برنامه خشونت‌آمیز دوترته در مبارزه با مواد مخدر مخالف‌اند. بر مبنای آمارهای جدید در این برنامه از ماه ژوئیه ۲۰۱۶ تا نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) بیش از ۲۰ هزار نفر در فیلیپین کشته شده‌اند.

بیش از نیمی از این جنایت‌ها را جوخه‌های مرگ انجام داده‌اند. گفته می‌شود که جوخه‌های مرگ از نهادهای دولتی دستور می‌گیرند. البته هنوز هیچ مدرکی در این باره به دست نیامده است.

نظرات بینندگان