arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰

گشت پليس نامحسوس درسالن فرودگاه درايام حج

فرمانده پليس فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به وضعيت فرودگاه‌ها و پروازهاي داخلي و نيز افزايش حجم ترافيك از بدرقه‌كنندگان خواست از انجام اين مراسم در فرودگاه به شدت اجتناب كنند و مراسم بدرقه و خداحافظي زائر در مدخل ورودي شهرها انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده پليس فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به وضعيت فرودگاه‌ها و پروازهاي داخلي و نيز افزايش حجم ترافيك از بدرقه‌كنندگان خواست از انجام اين مراسم در فرودگاه به شدت اجتناب كنند و مراسم بدرقه و خداحافظي زائر در مدخل ورودي شهرها انجام شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا ، سردارنبي اله حيدري با اشاره به فرا رسيدن ايام حج و عزيمت زائران ايراني به كشور عربستان با بيان اينكه نيروي انتظامي در اعزام زائران حج تمتع به كشور عربستان وظايف سنگيني را بر عهده دارد، گفت: پليس فرودگاه‌ها در اين بازده زماني ضمن پيش بيني‌هاي لازم به منظور حفظ امنيت و پيشگيري زائران اقدامات صيانتي و آگاه‌سازي در زمان پرواز حجاج را در دستور كار خود قرار داده است.

وي با بيان اينكه براساس تدابير فرمانده نيروي انتظامي، پليس فرودگاه در سه وضعيت پيش بيني‌هاي لازم را قبل از اعزام، درحين اعزام زائران به كشور عربستان و هنگام بازگشت آنها اتخاذ كرده است، به هماهنگي و برگزاري جلساتي با دستگاه‌ها و نهادهاي مدني، وزرات امورخارجه، سازمان حج و زيارت، ستاد مبارزه با موادمخدر رياست جمهوري، ناجا، صنعت هوانوردي، شركت فرودگاه‌هاي كشور اشاره كرد.

وي گفت: اعزام حجاج از 17 ايستگاه پروازي تهران، مشهد، اصفهان، شيراز، تبريز، كرمان، ساري، رشت، زاهدان، كرمانشاه، ‌اروميه، يزد، بوشهر، بندرعباس، اردبيل و گرگان از 16 مهر ماه به مقصد دو ايستگاه پروازي جده و مدينه در كشور عربستان صورت مي گيرد.

فرمانده پليس فرودگاه‌ها با بيان اينكه اعزام زائران 11 استان كشور از قبيل استان‌هاي همدان، مركزي، كرستان، زنجان، قزوين، قم، تهران، تهران بزرگ، سمنان، شهر شاهرود و كاشان از طريق فرودگاه مهراباد انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: امسال 40 درصد اعزام جمعيت حجاج از طريق اين فرودگاه صورت مي‌گيرد كه اين امر موجب مي‌شود تا حجم ترافيك در اين زمان افزايش پيدا مي‌كند.

به گفته حيدري، روازنه سه هزار و 800 الي 5 هزار نفر زائران حج تمتع سراسر كشور به عربستان اعزام مي‌شوند.

وي با بيان اينكه روزانه 12 سوتي پرواز روزانه در كشور به ايستگاه‌هاي پروازي جده و مدينه صورت مي گيرد، گفت: از اين تعداد 8 سوتي پرواز به مقصد جده و 4 سوتي پرواز به مقصد مدينه هرروز صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به تاخيرات پروازي در حج تمتع سال گذشته از سوي هواپيمايي سعودي و نيز عدم نظارت بر فعاليت آنها اظهارداشت: امسال، با رايزني‌هاي صورت گرفته بين صنعت هوانوردي و سازمان هواپيمايي، تمام پرواز حجاج از طريق هواپيمايي ايران اير و ماهان صورت مي‌گيرد و هواپيمايي سعودي هيچ مسئوليتي در نقل و انتقال حجاج به كشور عربستان نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه تمام اقدامات تاميني براي سفر حجاج در نظر گرفته شده است از آمادگي پليس فرودگاه براي بدرقه حجاج به سرزمين وحي خبر داد.

زائران از حمل موادمخدر، قرص‌هاي ترامادول و متادون پرهيز كنند

حيدري در ادامه اظهار كرد: پيش از پرواز زائران، با تمهيدات و اقداماتي که صورت گرفته، تمام زائران توسط مديران کاروان‌ها کاملا توجيه مي‌شوند و تمام اتمام حجت‌ها با آنها مي‌شود كه اگر پليس در فرودگاه از زائري مواد مخدر کشف کند، قطعا از پرواز اين افراد جلوگيري خواهد شد.

به گفته وي، پليس فرودگاه به منظور آگاه سازي زائران از تبعات سوء ناشي از حمل موادمخدر به كشور عربستان اقدام به نصب بنر، پلاكارد و ارائه بروشور كرده است.

وي حمل سلاح سرد و گرم، مواد مخدر، قرص ترامادول و متادون را از جمله اشياي ممنوعه براي زائران اعلام کرد و گفت: همراه داشتن برخي از داروهاي درماني نيز در عربستان جرم است و دارويي مانند متادون و ترامادول كه در كشورمان براي معتادان پرخطر استفاده مي‌شود، در كشور عربستان ممنوع و جرم است و افرادي كه آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن كشور دستگير خواهند شد.

فرمانده پليس فرودگاه‌هاي كشور با بيان اينكه حمل مواد مخدر به هر اندازه جرم محسوب مي‌شود و ادامه سفر براي حامل مواد غير ممکن خواهد بود، تصريح کرد: نيروي انتظامي مطابق قانون از ادامه سفر مسافران پروازهاي داخلي و يا خارجي چه سياحتي و يا زيارتي كه براي مصرف خود حتي يك گرم مواد مخدر حمل كنند، جلوگيري مي‌كند و پاسپورت و ويزاي آنها باطل و مطابق قانون با آنها برخورد مي‌شود.

وي با اشاره به قانون تشديد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنين افراد مزبور علاوه بر جريمه به حداقل 5 سال و در صورت تكرار جرم خود به مدت 15 سال از ادامه سفر به كشورهاي خارجي و حتي از سفرهاي زيارتي محروم خواهند شد.

وي تاكيد كرد: پليس عربستان در مبارزه با مواد مخدر سختگيري مي‌كند و بر اين اساس پليس ايران تشديد بازرسي و بازبيني در زمينه حمل مواد مخدر را سرلوحه كار خود قرار داده است.

فرمانده پليس فرودگاه‌ها افزود: در صورت دستگيري زائر به اتهام حمل مواد از سوي پليس عربستان، وي مستقيماً به زندان اعزام و پس از گذراندن اعمال شاقه و نيز سپري كردن محكوميتش در زندان‌هاي عربستان به دولت ايران تحويل داده مي‌شود.

وي در ادامه از ممنوعيت حمل هرگونه محلول و آشاميدني از قبيل آب معدني، انواع شربت، محلول خاکشير، آبغوره و آب ليمو از سوي زائران بيت الله الحرام به کشور عربستان خبر داد و افزود: در صورت مشاهده حمل هرگونه آشاميدني، پليس از حمل آن جلوگيري خواهد کرد.

فرمانده پليس فرودگاه‌ها از زائران خواست از حمل هر نوع داروي روانگردان در هنگام ورود به كشور عربستان خودداري كنند و در صورت بيماري و نياز به مصرف داروي خاصي حتي استفاده قرص‌هاي آرام بخش و كدئين دار حتماً بايد نسخه پزشك را به همراه داشته باشند.

وي از مديران و پزشكان كاروان‌ها خواست ضمن توجيه زائران از آنها بخواهند تا از حمل متادون و ترامادول به عربستان خودداري كنند.

حيدري درباره بكارگيري سگ مواد ياب در فرودگاه‌ها اظهارداشت: سگ‌هاي موادياب براي بازرسي ساک‌هاي غير همراه استفاده مي‌شود و در صورت مشکوک شدن با حضور نماينده کاروان، ساک‌ها بازبيني خواهد شد.

به گفته وي سگ مواد‌ياب فقط در موارد خاص در فرودگاه‌ها به كار گرفته خواهد شد.

وي درادامه به بهره‌گيري پليس فرودگاه‌هاي کشور از دستگاه‌هاي پيشرفته مانند بادي اسکنر و ايکس ري، گيت براي بازرسي از حجاج اعزامي، استقرار ماموران پليس مجرب و متخصص و چهره زن در مبادي ورودي وسايل همراه و غير همراه زائران، اشاره كرد.

حيدري با اشاره به دستگيري 124 نفر در حج تمتع سال گذشته توسط پليس فرودگاه‌ها ابراز اميدواري كرد: اميدوار هستم، در حج تمتع امسال آمار كشف مواد مخدر به صفر برسد.

وي دستگيرنشدن يك نفر از زائران بيت الله الحرام در حج تمتع سال گذشته از سوي پليس عربستان را مديون تلاش و حضور پر رنگ پليس در جلسات توجيهي كاروان‌ها ، آموزش همگاني ، تبليغات ، هشدارهاي پليسي عنوان كرد.

فرمانده پليس فرودگاه هاي كشور با اشاره به وضعيت فرودگاه ها و پرواز هاي داخلي و نيز افزايش حجم ترافيك از بدرقه كنندگان خواست از انجام اين مراسم در فرودگاه به شدت اجتناب كنند و مراسم بدرقه و خداحافظي زائر در مدخل ورودي شهرها انجام شود.

وي همچنين از بدرقه كنندگان خواست ضمن توجه به توصيه‌هاي پليس، همكاري لازم را با ماموران انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي به جهت پيشگيري از وقوع جرايم و تسريع در عبور و مرور و روان سازي ترافيك داشته باشند.

حيدري در ادامه از بكارگيري گشت پليس نامحسوس در سالن فرودگاه و در بين جمعيت مستقبلين خبرداد و گفت: سال گذشته 70 نفر به خاطر توهين و ايجاد مزاحمت براي مستقبلين دستگير شدند.

فرمانده پليس فرودگاه هاي كشور از مديران كاروان ها خواست سه ساعت قبل از پرواز به همراه زائران در فرودگاه حضور داشته باشند.
نظرات بینندگان