arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

دیدار ترامپ و کیم چه تاثیری بر برجام ‌می‌گذارد؟

مقامات آمریکایی می‌گویند دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی ممکن است برای توافق هسته‌ای ایران تبعات منفی داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدار ترامپ و کیم چه تاثیری بر برجام دارد؟
 
مقامات آمریکایی می‌گویند دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی ممکن است برای توافق هسته‌ای ایران تبعات منفی داشته باشد.

به گزارش انتخاب؛ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این خبر به طور گسترده توجه رسانه‌های بین المللی را جلب کرد. در این میان، روزنامه آمریکایی وال‌ستریت‌ژورنال به تبعات این دیدار برای برجام پرداخت و نوشت: نشست سران آمریکا و کره شمالی ممکن است ترامپ را متقاعد کند که لغو توافق هسته‌ای ایران، موضع او در قبال کره شمالی را تقویت خواهد کرد.

چند مقام سابق و کنونی آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که دیدار برنامه‌ریزی شده دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ماه می‌ آینده، لغو برجام توسط دولت آمریکا را «محتمل‌تر» می‌کند.

دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در یکی از روز‌های نزدیک به پایان ضرب الاجل برجامی ترامپ، یعنی ۱۲ می، اتفاق خواهد افتاد. در این تاریخ، رئیس جمهور آمریکا باید مجددا درباره تمدید تعلیق‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. ترامپ مکررا از برجام انتقاد و تهدید کرده که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.

کسانی که در برجام درگیر بوده‌اند، گفته‌اند که سرنوشت این توافق بر دیپلماسی آمریکا با کره شمالی تاثیر می‌گذارد. آن‌ها استدلال کردند ترک برجام، باعث خواهد شد که کیم جونگ اون، به این نتیجه برسد که تضمین‌های امنیتی که در ازای عقب‌راندن برنامه هسته‌ایش از آمریکا خواهد خواست، قابل اتکا نخواهند بود.

اما به گفته وال‌ستریت‌ژورنال اکنون همین افراد نگران هستند که برعکس این مسئله اتفاق بیافتد. بدین معنی که فرصت دیپلماتیک کنونی آمریکا برای تعامل با کره شمالی، ممکن است ترامپ را متقاعد کند که لغو برجام، موضع او در قبال کره شمالی را تقویت خواهد کرد.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده برجسته آمریکایی در برجام، گفت: "منطق این است که اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شود"، این امر اعتبار واشینگتن را تضعیف خواهد کرد.

وی افزود: "با این حال، شاید رئیس‌جمهور به دلیل شیوه عملش، به این نتیجه برسد که پاره کردن آن (برجام)، این را نشان خواهد داد که او بر سر آنچه که او یک 'توافق بد' می‌نامد، مذاکره نخواهد کرد. این، یک فاجعه خواهد بود. زیرا در آن حالت او به طور همزمان دو بحران هسته‌ای خواهد داشت."

یک دیپلمات بلندپایه غربی دیگر گفته گفت‌وگو‌ها با کیم، احتمالا برای توافق هسته‌ای ایران خبر بدی است. این دیپلمات درباره ترامپ گفت: "این ریسک وجود دارد که او بگوید این (برجام) توافق بدی بوده و ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه (باید) عمل کرد."

برخی از منتقدان توافق هسته‌ای با این مسئله موافق هستند. جیمز کارافانو، معاون رئیس اندیشکده بنیاد هریتیج، که در تیم انتقال قدرت از رئیس‌جمهور قبلی به ترامپ حضور داشته، گفت: رئیس‌جمهور ترامپ در این مسئله جدی است که توافق هسته‌ای با ایران، به اندازه کافی خوب نیست.

کارافانو افزود: "کیم این را خواهد فهمید که اگر او فکر می‌کند که قرار است توافقی امضا کند، این توافق باید خیلی قوی‌تر از برجام باشد."

با توجه به فرایند تصمیم‌گیری نوسان‌دار واشینگتن، هیچ‌کس مطمئن نیست که گفت‌وگو‌های آمریکا و کره شمالی چگونه بر توافق هسته‌ای ایران تاثیر خواهد گذاشت.

ریچارد نفیو، مقام برجسته وزارت خزانه‌داری آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور، گفته این دستاورد مهم با پیونگ‌یانگ ممکن است به ترامپ نوعی حمایت فراحزبی دهد که فشار سیاسی بر او را، در صورت ترک توافق هسته‌ای، رفع خواهد کرد.

نفیو هشدار داد: "او (ترامپ) ممکن است احساس کند که تهدید به جنگ و تحریم‌های گسترده با پیونگ‌یانگ کارگر افتاده و بنابراین خوب خواهد بود که این بازی را با ایران هم تکرار کند."
 
منبع : فرارو
نظرات بینندگان