arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰

بستن VPN در ایران و علت آن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس برخی گزارش‌ها کاربران اینترنت در ایران از قطع پورت PPTP در ایران و انسداد راه‌اتصال به VPN در سراسر کشور خبر می‌دهند، اگرجه دو هفته پیش از این نیز پورت L2PT در ایران برای مدتی بسته شده بود.

به گزارش سیتنا، پورت محلی است برای ورود و خروج داده‌ها که به هر پورت نرم‌افزاری عددی اختصاص داده می‌شود. هر کدام از پورت‌ها کار خاصی انجام می‌دهند مثلا پورت ۲۵ مخصوص ارسال ایمیل است و پورت ۱۱۰ برای دریافت آن و پورت ۸۰ یا HTTP برای دسترسی به صفحه‌های اینترنتی.

در صورتی که خدمات‌دهنده‌ی سرویس اینترنت و یا شرکت زیرساخت، پورت‌های ۲۵ و ۱۱۰ را مسدود کند، امکان دریافت و یا ارسال ایمیل ممکن نخواهد بود. در صورت مسدود کردن پورت ۸۰ امکان استفاده از اینترنت غیرممکن است.

پورت PPTP یا Point-to-Point Tunneling Protocol برای ساخت شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNs) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسدود کردن این پورت امکان استفاده از وی‌پی‌ان‌ها را غیر ممکن می‌کند. L2PT یا Layer 2 Tunneling Protocol و SSTP یا Secure Socket Tunneling Protocol نیز کاربرد مشابهی دارد.

بستن SSTP موجب از کار افتادن نرم‌افزارهای فیلترشکنی همچون فری‌گیت، اولتراسورف و تور نیز خواهد شد. این فیلترشکن‌ها از این پروتکل استفاده می‌کنند و استفاده از آنها در میان کاربران فضای مجازی در درون ایران بسیار متداول است.

گفته می شود فیلتر شدن VPN با تاسیس شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) ارتباط مستقیمی دارد .
مسؤولان دولتی تصریح می‌کنند که با وجود شبکه ملی اطلاعات (اینترانت)، پهنای باند مورد نیاز داخل از پهنای باند دسترسی به شبکه جهانی اینترنت تفکیک خواهد شد و بدین ترتیب محدودیت سرعت دسترسی به اینترنت نیز برداشته می‌شود.

اینترانت به شبکه‌ای گفته می‌شود که به صورت محلی کار می‌کند. کار یک شبکه‌ی اینترانت می‌تواند در سطح یک سازمان یا یک کشور محدود باشد. به عنوان نمونه دفا‌تر فروش بلیط‌های هواپیما‌ها و قطار در ایران از اینترانت ساخته‌ی خود استفاده می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ایران نیز شبکه‌ی اینترانت خود را برای مدیریت و استفاده از اطلاعات تحصیلی دانشجویان دارند.
انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
بهزاد
|
PHILIPPINES
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
1
12
بهتره بگیم اینترنت چکیده مثل ماست چکیده نه اینترانت!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
3
13
فاتحه مع الصلوات !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
3
3
خیلی گنگ توضیح دادی
نظرات بینندگان