arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۰

وزارت خارجه آمریکا: دخالت آمریکا در کوتای 32 مایه تاسف است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات این کشور علیه ایران گفت: در این‌که آمریکا هم مانند هر کشور دیگری مرتکب اشتباهاتی شده، شکی نیست!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات این کشور علیه ایران گفت: در این‌که آمریکا هم مانند هر کشور دیگری مرتکب اشتباهاتی شده، شکی نیست!

به گزارش خبرگزاری مهر، صفحه فارسی وزارت خارجه آمریکا در فیسبوک پرسش و پاسخی از کاربران اینترنت با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد.

آلن ایر سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره فعالیت منافقین در این کشور گفت: ما از حضور هیچ یک از رهبران گروه مجاهدین(منافقین) در خاک آمریکا مطلع نیستیم. بر اساس قوانین آمریکا، اتباع بیگانه که نماینده گروه‌های ثبت‌شده در فهرست گروه‌های تروریستی هستند و تبعه آمریکا نیستند، مجاز به ورود به آمریکا نخواهند بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وقت آن نرسیده که آمریکا برای یک بارهم شده، توسط شخص اول یعنی رئیس جمهور از مردم ایران به خاطر قطع حرکت ایرانیان به سوی دموکراسی با کودتای سال ۱۳۳۲ عذرخواهی کند؟ گفت: در این‌که آمریکا هم مانند هر کشور دیگری مرتکب اشتباهاتی شده، شکی نیست. اما روی‌هم‌رفته آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهت پیشرفت بشریت گام برداشته است.

وی گفت: ایالات متحده به طور کلی تلاش می‌کند از حقوق بشر، آزادی‌های فردی و ترویج رفاه عمومی حمایت کند. از همه مهم‌تر این‌که ایالات متحده همیشه در پی تصحیح اشتباهاتش است و دغدغه اصلاح دارد. همان‌طور که در اعلامیه استقلال آمریکا آمده است ما احترام زیادی برای عقاید بشری قائل‌ایم!

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اظهار داشت: ما در گذشته پیرامون وقایع سال ١٣٣۲ به طور مفصل حرف زده‌ایم. من فکر نمی‌کنم پرداختن به وقایع ۵٠ سال پیش و تلاش برای ربط‌دادن انگیزه بازیگران آن‌زمان به دنیای امروز، سازنده باشد. شکی نیست که وقایع سال ١٣٣۲، مایه تاسف است و باید در چارچوب جنگ سرد به آن نگریست.

وی ادامه داد: رئیس جمهور اوباما اخیرا در سخنرانی قاهره گفت در اواسط جنگ سرد، آمریکا در برکناری دولت ایران که از راه دموکراتیک انتخاب شده بود، دخالت داشت.

ایر گفت: من صراحتاً به رهبران و مردم ایران گفته‌ام به جای آنکه در گذشته بمانیم، کشور من آماده است به جلو حرکت کند.

وی در خصوص اقدامات امریکا برای مداخله در امور کشورهای دیگر از طریق نرم گفت: وزارت امورخارجه آمریکا کارهای خلاقانه بسیاری در زمینه آزادی اینترنت انجام داده است، ازجمله سرمایه‌گذاری در تولید «اینترنت در چمدان» که اوایل امسال درباره آن در رسانه‌ها توضیح داده شد.

این دیپلمات امریکایی تاکید کرد: این تنها یکی از پروژه‌هایی است که ما روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. نمونه‌های بسیار دیگری هستند که هدفشان کمک به مردم کشورهایی است که با فضای اینترنتی بسته یا خصمانه‌ای مواجه هستند و با تهدیدهای جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا از سال ۲۰۰۸ بیش از ۵۰ میلیون دلار در پروژه‌های آزادی اینترنت سرمایه‌گذاری کرده است و پیش از پایان سال جاری ۲۰ میلیون دلار دیگر در این برنامه‌ها هزینه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این سئوال که اگر همین امروز دولت ایران اعلام کند حاضر است یک نماینده ویژه برای مذاکره با دولت آمریکا به واشنگتن بفرستد، واکنش کاخ سفید چیست؟ به عبارت دیگر، آیا امروز دولت آمریکا پیش‌شرط و مقدمه‌ای برای مذاکره دارد؟ گفت: ما که اهل گفت‌وگو هستیم، ولی ایران تمایلی به برقراری ارتباط نشان نمی‌دهد و این باعث شده است آمریکا «سیاست دو مسیره» را در پیش بگیرد تا فشار را بر ایران افزایش دهد و ایران را به تعامل سازنده با گروه ۱+۵ در مورد پرونده اتمی‌اش ترغیب کند!

این دیپلمات آمریکایی گفت: ما معتقدیم دیپلماسی فعال و پویا و گفتگوهای با جدیت، حسن نیت و احترام متقابل، بهترین راه پرداختن به این نگرانی‌ها هستند، اما ایران تاکنون تمایلی برای پرداختن به این نوع گفت‌وگو‌ها از خود نشان نداده است.

ما مایلیم از طریق دیپلماسی به برنامه اتمی نامشروع و غیر شفاف دولت ایران بپردازیم و فرستادن دیپلمات‌های عالی‌رتبه نظیر معاون وزیر امورخارجه برنز به گفت‌وگو‌ها در مورد پرونده هسته‌ای ایران حاکی از این تمایل است.

وی ادعا کرد: آمریکا در مورد راهکارهای دیپلماتیک بسیار جدی است. اما بر خلاف آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵، گروه‌های نمایندگی ایران در گفت‌وگوهای ژنو و دیگر گفت‌وگو‌ها جدی نبودند!

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در خصوص تاثیر تحریم های این کشور بر مردم ایران گفت: نیت تحریم‌های جدید جامعه جهانی علیه ایران این است که نشان دهد اعمال حکومت ایران عواقبی در پی دارند.

وی بدون اشاره به آسیب های وارده به مردم ایران به دلیل اعمال تحریم های آمریکا این ادعا را مطرح کرد که هدف این تحریم‌ها مردم ایران نیست و گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اثرات آن‌ها را بر ایرانیان به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.
نظرات بینندگان