arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

وزیر خارجه انگلیس: پوتین شخصاً دستور استفاده از گاز اعصاب را داده است

این سخنان، مستقیم‌ترین اتهامی است که تا کنون علیه رئیس جمهوری روسیه مطرح شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه انگلیس: پوتین شخصاً دستور استفاده از گاز اعصاب را داده استبوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که «به احتمال زیاد» ولادیمیر پوتین شخصاً دستور استفاده از گاز اعصاب برای حمله به جاسوس سابق روس را داده است.

به گزارش یورونیوز، جانسون گفت که نزاع دولت بریتانیا با مردم روسیه و روس‌های مقیم بریتانیا نیست بلکه نزاع لندن با «کرملین و تصمیمات پوتین است». او تاکید کرد که این دستور ولادیمیر پوتین بوده است که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، از یک گاز عامل اعصاب در خیابان‌های بریتانیا و در خیابان‌های اتحادیه اروپا استفاده شود.

این سخنان، مستقیم‌ترین اتهامی است که تا کنون علیه رئیس جمهوری روسیه مطرح شده است.

در پی مسموم شدن سرگی اسکریپال، جاسوس دوجانبۀ روس ۴ مارس در شهر سالزبری بریتانیا با گاز اعصاب، ترزا می نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه ۱۴ مارس اعلام کرد که ۲۳ دیپلمات روس از این کشور اخراج می‌شوند با این وجود خانم می از متهم کردن آقای پوتین بطور مستقیم در این پرونده خودداری کرد.

در واکنش، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد: «هر نوع اشاره به رئیس جمهوری ما در این موضوع، تکان دهنده است و یک سوء رفتار دیپلماتیک نابخشودنی محسوب می‌شود.»

روسیه تا کنون بارها اتهامات مطرح شده از سوی بریتانیا در این پرونده را رد کرده و «بی اساس» خوانده و هشدار داده است که به زودی اقدام لندن در اخراج دیپلماتهای این کشور را تلافی خواهد کرد.

لاوروف: دیگر به اتهامات لندن توجهی نخواهیم کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه اعلام کرد که مسکو دیگر به اتهاماتی که از سوی بریتانیا در موضوع مسمومیت جاسوس روس مطرح می‌شود، توجهی نخواهد کرد.

 لاوروف که برای شرکت در نشست سوریه به آستانۀ قزاقستان سفر کرده بود اعلام کرد که رفتار ترزا می نقض توافقنامه‌های بین‌المللی است

 لاوروف همچنین در واکنش به سخنان گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا گفت: «احتمالا این سخنان به دلیل تربیت پایین زده شده است.»

وزیر دفاع بریتانیا یک روز پیش از این با اشاره به فعالیتهای مخرب روسیه در سطح بین‌الملل از جمله فعالیتهای سایبری و تهدیدات نظامی روسیه گفته بود که روسیه باید «گم و خفه شود».

نظرات بینندگان