arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

محسن هاشمی: تهرانی ها دو برابر استاندارد جهانی زباله تولید می کند

رئیس شورای شهر گفت: سرانه تولید زباله در جنوب شهر تهران 180 گرم و در شمال شهر 400 گرم است که این میزان تولید زباله برابر استاندارد جهانی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن هاشمی: تهرانی ها دو برابر استاندارد جهانی زباله تولید می کندمحسن هاشمی روز پنج شنبه در بازدید از مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در جنوب تهران گفت: مهمترین اولویت شهرداری موضوع خدمات شهری است و مهمترین اولویت خدمات شهری نیز مدیریت پسماند شهری است. 
وی تصریح کرد: متاسفانه نه تنها زباله در شهر درآمدزا نیست بلکه هزینه ای زیاد در حدود هشت هزار میلیارد ریال نیز برای شهروندان دارد. 
وی با بیان اینکه در شهر تهران روزانه هشت تا 9 هزار تن پسماند تولید می شود، گفت: موضوع پسماند از اولویت های شهر تهران است و باید سرمایه گذاری صحیح در خصوص آن صورت گیرد ضمن اینکه در گذشته نیز زحمات خوبی در این خصوص انجام شده است. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: با وجود این حجم زیاد از زباله در تهران، خوشبختانه در مدیریت پسماند در وضعیت مناسبی قرار داریم و تنها مشکل ما نبود درآمد کافی از پسماند بازیافتی است. 
وی تصریح کرد: موضوع تفکیک پسماند از مبدا نقش زیادی در تولید زباله دارد که امروزه بعنوان یک مشکل اساسی در این حوزه نمود پیدا کرده است و لازم است در این زمینه با فرهنگ سازی این موضوع را در شهر اجرایی کرد تا حجم زباله ها کاهش یابد. 
محسن هاشمی ادامه داد: پس از تفکیک پسماند از مبدا به مرحله تبدیل زباله به انرژی و کمپوست می رسیم که با چاره جویی مناسب می توانیم درآمدزایی کنیم. 
وی اظهار داشت: با وجود این حجم از زباله می توان انتظار تولید 50 مگاوات برق و 2 تا سه هزار تن کمپوست را داشت. 
وی گفت: با شکل گیری چنین تولیدی در ابتدا می توان هزینه مدیریت پسماند را پوشش داد و در مرحله بعد با مناسب سازی قیمت خرید برق از سوی وزارت نیرو درآمدی چهار هزار میلیارد ریالی را نیز شاهد بود. 
وی در ادامه از پاکبانان و دست اندرکاران مدیریت پسماند تکریم کرد و گفت: پاکبانان از زحمتکش ترین و محرومترین اقشار هستند که باید بیش از این به آنها رسیدگی شود. 
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران صبح امروز(پنج شنبه) به همراه سردار مهمانداررئیس پلیس تهران، یزدانی معاون خدمات شهری شهردار تهران و حسین نقاشی معاون ارتباطات و امور بین الملل شورای شهر تهران از مرکز پردازش و دفن زباله آراد کوه در جنوب تهران بازدید کردند. 
به گزارش ایرنا، مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران - قم و در جنوب کهریزک واقع شده است. این مرکز روزانه به طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق 22 گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحاء و دفع به این مرکز ارسال می شود. 
در حال حاضر تاسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می توان به واحد های پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحد های پالایش کمپوست، سامانه ریجکت سوز و واحد تصفیه خانه شیرابه اشاره کرد با این وجود این سایت جمع آوری زباله نیاز به بازسازی و نوسازی دستگاه های زباله سوز دارد و دفع سنتی زباله در این منطقه معضلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است. 
نظرات بینندگان