arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۰

دستور قاسمی برای جریمه پیمانکاران پارس‌

وزیر نفت ضمن مخالفت با افزایش زمان عملیات اجرایی فاز 15 تا 18 پارس جنوبی دستور تعیین جرایمی را برای پیمانکاران این 4 فاز مشترک گازی در صورت عدم تولید زودهنگام گاز تا آذر ماه امسال صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مهر: با گذشت 50 ماه از آغاز عملیات اجرایی فازهای 15، 16، 17 و 18 میدان پارس جنوبی، پیشرفت عملیات اجرایی فازهای 15 و 16 این میدان مشترک گازی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات دریایی به 70 درصد و پیشرفت اجرایی فاز 17 و 18 پارس جنوبی به حدود 60 درصد رسیده است.

بر اساس برنامه زمان بندی مصوب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران باید تولید زودهنگام گاز از این چهار فاز مشترک گازی تا پایان آذر ماه سالجاری آغاز شود و در غیر این صورت، پیمانکاران هر یک از این فازهای با جرایمی روبرو می شوند.
 
ارزیابی پیشرفت عملیات اجرایی این چهار فاز مشترک گازی نشان می دهد که تا آذر ماه امسال امکان تولید زودهنگام گاز در فاز 15 و 16 پارس جنوبی فراهم می شود اما امکان تولید زودهنگام گاز در فاز 17 و 18 پارس جنوبی دور از دسترس است.
 
از این رو با راه اندازی یک واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاههای فاز 15 و 16 پارس جنوبی و انتقال گاز ترش سکوهای فاز 6 تا 8 پارس جنوبی امکان راه اندازی و آغاز تولید زودهنگام گاز از این دو فاز مشترک گازی وجود دارد.
 
اخیرا پیمانکاران فاز 17 و 18 پارس جنوبی با ارسال نامه ای به رستم قاسمی وزیر نفت خواستار افزایش مدت زمان اجرای قرارداد این دو فاز مشترک گازی شده اند اما وزیر نفت با این درخواست به شدت مخالفت کرده است.
 
این اولتیماتوم به پیمانکاران فاز 17 و 18 پارس جنوبی داده شده است که در صورت عدم آغاز تولید زودهنگام گاز در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی جرایمی برای آنها پیش بینی شده است.
 
مطابق با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در صورتی که پیمانکاران هر یک از فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی موفق به آغاز تولید زودهنگام گاز طبیعی در این پروژه تا آذر ماه امسال نشوند جرایمی مشمول آنها خواهد شد.
 
پیگیری از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که تاکنون حجم جرایم احتمالی از پیمانکاران پارس جنوبی به ازای هر ماه تاخیر معیین نشده است.
 
در حال حاضر هدف از طرح توسعه فااز 15، 16، 17 و 18 میدان مشترک پارس جنوبی تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع‌ (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ است.
 
تاسیسات فراساحلی این پروژه مشترک گازی از دو سکوی‌ حفاری‌ تولید هرکدام شامل‌ 11 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی 115 ‌کیلومتر، 2 خط‌ لوله‌ 4.5 اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ 115 کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز است.
نظرات بینندگان