arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۰

جریان مجوزها در دولت نهم و دهم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده تهران در مجلس گفت:از اواسط دولت نهم مسئولیت اعطای مجوز به دانشگاههای غیردولتی به وزارتخانه ها محول شد،در این دوران بیش از ۱۰۰ موسسه مجوز گرفتند؛اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در اعطای مجوز به موسسات دخالتی نداشت.

به گزارش انتخاب؛ حسن غفوری فرد درباره آخرین وضعیت تاسیس دانشگاه ایرانیان که منتسب به مشایی است، به مهر گفت :پیش از تصمیم گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این ترتیب بود که اگر کسی می خواست دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی ایجاد کند؛درخواست خود را ارائه می داد و بعد هیئت موسس آن دانشگاه از سوی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی می شد.

وی اضافه کرد:من نیز به عنوان ریاست هیئت نظارت و ارزیابی صلاحیت افراد را هیئت موسس بررسی می کردم و در نهایت در جلسه ای با حضور وزیران دو وزارتخانه (علوم و بهداشت) و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت نظارت و ارزیابی در زمینه اعطای مجوز تصمیم گیری می کردیم.پس از آن موضوع آن دانشگاه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی می رفت و تایید یا رد می شد.

غفوری فرد یادآورشد:تقریباً از اواسط دولت نهم این مسئولیت به وزارتخانه ها محول شد و تقریبا شورای عالی و هیئت نظارت در مسئله صدور مجوز دخالتی نداشتند.بنابراین دانشگاه ایرانیان و خیلی از دانشگاههایی دیگری که در این دوره ایجاد شد بدون دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی اظهار داشت:درآن زمان که شورایعالی،مجوزها را بررسی می کرد درطول سال شاید دو یا سه مورد دانشگاه تصویب می شد؛ اما پس از آنکه این موضوع واگذار شد،بیش از ۱۰۰ عدد از این موسسات مجوز گرفتند و در هیچ کدام از آنها من جمله دانشگاه ایرانیان، شورایعالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا و هیئت نظارت شورا دخالتی نداشتند.

رئیس هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییر محل تاسیس دانشگاه ایرانیان و قوانین مربوط به آن تاکید کرد:شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان آقای خاتمی یک مصوبه داشت که بنا بر آن گسترش آموزش عالی در تهران ممنوع است.

وی افزود: اما شرایط و موارد استثنایی برای تاسیس در تهران را باید شورا تصمیم می گرفت که یک مورد را استثناً آوردند که آن نیز در شورای عالی رد شد و برای هیچ مورد دیگری هم تصمیم گرفته نشده است.

غفوری فرد خاطرنشان کرد: حال اگر دانشگاه ایرانیان و یا هر موسسه دیگری بخواهد در تهران تاسیس شود به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد اما اکنون این موضوع در شورا مطرح نیست.

وی درخصوص حضور وزرای دولت دهم درهیئت موسس دانشگاه ایرانیان گفت:محدودیتی از نظر حضور وزرا در هیئت موسس یک دانشگاه نیست .

رئیس هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بررسی صلاحیت اعضای هیئت موسس دانشگاههای غیردولتی گفت:صلاحیت تمام اعضای هیئت موسس دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در هیئت نظارت باید بررسی شود و تفاوتی با دیگر دانشگاهها نیست.

نظرات بینندگان