arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
فارین پالسی گزارش داد:

خانه تکانی بولتون در شورای امنیت ملی آمریکا

مشاور امنيت ملي جدید آمريكا درحالي پا به کاخ سفید گذاشته است که احتمال می رود برنامه هایی برای حذف ده ها تن از مقامات کاخ سفید داشته باشد که به نوعی به شورای امنیت ملی مک مستر وابستگی داشتند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خانه تکانی بولتون در شورای امنیت ملی آمریکا

مشاور امنيت ملي جدید آمريكا درحالي  پا به کاخ سفید گذاشته است که احتمال می رود برنامه هایی برای حذف ده ها تن از  مقامات کاخ سفید  داشته باشد که به  نوعی به شورای امنیت ملی مک مستر وابستگی داشتند .

به گزارش انتخاب به نقل از فارن پالیسی ،انتظار می رود مشاور امنیت ملی جدید آمریكا؛جان بولتون و افرادی که به او نزدیک هستند، شوک هایی بزرگ به  شورای امنیت ملی وارد کنند . جرقه  های بزرگی که هدف آن حذف ده ها تن از مقامات فعلی کاخ سفید است. احتمال می رود سرآغاز این اخراج ها با نیروهایی باشد که از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در شورا باقی مانده اند .درواقع پیش بینی های مقامات  حکایت از آن دارند  که افرادی که به تیم پیشین شورای امنیت ملی (تیم مک مستر) وابسته بودند و یا از دوران اوباما در شورا خدمت می کنند، تحت خطر اخراج قرار دارند .

یکی از مقامات پیشین کاخ سفید گفت: "بولتون می تواند کاخ سفید را پاکسازی کند و قطعا نیز این کار را خواهد کرد"

از  دیگر منابع آگاه در این خصوص گفت: "او تقریبا تمام منتقدان سیاسی را که از دوران مک مستر در کاخ سفید مانده اند حذف می کند."

یک  مقام اسبق کاخ سفید نیز معتقد است ، ارزیابی تعداد مقام هایی که از زمان اوباما در کاخ سفید حضور دارند، نشان می دهد این افراد باید هرچه سریعتر چمدان های خود را ببندند.

بر اساس این مقاله که توسط جانا وینتر (محقق و نویسنده)، الیاس گرول(محقق و نویسنده در فارن پالیسی) و کلوم لینچ(خبرنگار و تحکلیلگر ارشد فارن پالیسی) نوشته شده ، در روز پنج شنبه، درست چند ساعت پس از آنکه ترامپ ، بولتون را برای مقام جدیدش معرفی کرد، بولتون تماس هایی تلفنی با مشاوران قدیمی جمهوری خواه برقرار کرد . برای مثال وی با متیو فریدمن، مشاور ارشد  جمهوریخواه  تماس گرفت. فردی که یک بار بولتون  را به وزارت امور خارجه برای تصدی یک عنوان در سازمان ملل توصیه کرده بود . بر اساس گفته های منابع آگاه، فریدمن در حال حاضر به مدیریت انتقال ها کمک می کند.

فریدمن یک مرد بسیار سیاسی است که بولتون را نیز دوست دارد، یک منبع جمهوریخواه در این زمینه می گوید ؛ "او در مورد تمیز کردن کاخ سفید  بیش از حد بلند پروازانه  فکر می کند "

اما فردیمن تمامی صحبت ها و مذاکراتش با بولتون را از پایه رد می کند. وی ضمن اعلام نا آگاهی از تماس تلفنی پنجشنبه می گوید : "می توانم به شما بگویم ابدا فهرست تعدیل و تعویض نیروها وجود ندارد."

با این وجود یکی دیگر از منابع نزدیک به بولتون گفت: سخنان زودهنگام بین فریدمن و بولتون با هدف تغییرات پرسنل بود.

ترامپ و بولتون چشم اندازهای سیاست خارجی مشترک بیشتری دارند . به ویژه وقتی صحبت از کره شمالی و ایران به میان  می آید و البته هر 2 نفر نیز به شدت  در برابر دیپلماسی چند جانبه مقاومت می کنند، پرسش اینجاست که آیا این سیاست ها در برابر اتحادیه اروپا نیز تا همین حد سختگیرانه خواهد بود ؟

به اعتقاد برخی از منابع آگاه و نزدیک به ترامپ، بولتون به سرعت در حال تلاش برای ایجاد تیم خود در شورای امنیت است. تیمی که درواقع به عنوان یک مرکز پاکسازی برای مشاوره های سیاسی عمل می کند و قرار است که دیدگاه های مختلف سازمان های دولتی ایالات متحده را به هم مرتبط کند.

یکی از مقاماتی که بسیاری از متحدان بولتون خواستار حذف وی هستند، نادیا شادلو است . وی در حال حاضر معاون مشاور امنیت ملی استراتژی است.شادلو نویسنده اصلی دولت  در طرح اخیر استراتژی امنیت ملی بود، طرحی که به عنوان یک سند رسمی و شگفت آور بسیاری از  ارکان ایالات متحده سنتی را تصدیق می کرد. از دیگر مقام هایی که به شدت در حالت حساس و خطرناک قرار دارد، می توان به معاون مک مستر یعنی ریکی وادل اشاره کرد .

اما این نخستین باری  نیست که به دنبال تغییر در مشاور امنیت ملی ترامپ تغییراتی سازمانی  نیز رخ می دهند. هنگامی که ژنرال  مک مستر جایگزین ژنرال فلین شد نیز ، به طور سیستماتیک مقاماتی را که به نوعی از وفاداران مایکل فلین بودند حذف کرد .

بر اساس  اطلاعات چهار منبع نزدیک به کاخ سفید، برخی از کسانی که به علت وفاداری به فلین اخراج شدند و اغلب از مشاوران نزدیک به وی هستند ، اعتقاد دارند می توانند باز هم در شرایط حضور بولتون در شورای امنیت به این شورا باز گردند .

کاملا مشخص است که بولتون در حال تلاش برای خنثی کردن هر چه سریعتر نیروهایی است که از زمان اوباما در کاخ سفید حضور دارند، اما در این میان بسیاری از متحدان و مشاوران وی نیز برای تسریع این روند به بولتون فشار می آورند .یک منبع آگاه در این خصوص می گوید: "شما به راحتی می توانید درک کنید که نزدیکان  بولتون می خواهند هر چه سریع تر این افراد کاخ سفید را ترک کنند" .یک منبع نزدیک به بولتون هشدار داد که هر تغییری در نیروهای انسانی کاخ سفید ،به  زمان نیاز دارد تا پرونده های امنیتی مورد  بررسی قرار گیرند. این بدان معناست که احتمالا بولتون با کارکنان فعلی شورای امنیت در جلسه ماه مه  که بین کیم جونگ اون،رهبر کره شمالی و ترامپ برگزار می شود، حضور خواهد داشت .

بولتون از سال ها پیش و دوران جورج دبلیو بوش، نسبت به بولتون (به واسطه فاکس نیوز)شناخت کافی دارد . درواقع از این پس ترامپ کاخ سفید را از دریچه چشم بولتون خواهد دید. منابع نزدیک به بولتون در این خصوص می گویند؛ بولتون اعلام کرده تنش های وی با رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید ، افزایش خواهد یافت . بنابراین سوال فعلی این است که  آیا در این شرایط جان کلی و بولتون قادر به ایجاد یک روابط کاری  استاندارد هستند یا خیر . آزمایش اولیه نشان میدهد هر 2 آن ها  توانایی های زیادی برای اجرای نقشه  های مناسب در جهت بهبود سطح عملکرد کارکنان دارند .

سؤال دیگری مربوط به موضع سخت و سنتی بولتون در رابطه با روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور است . موضعی که با موضع ترامپ ضدیت دارد . دو منبع که با روابط بولتون با ترامپ آشنا هستند،می گویند : یکی از بزرگترین ناشناخته های رفتار آتی بولتون ، این است  که رویکرد بولتون نسبت به روسیه چه خواهد بود و آیا اساسا ترامپ ار نگرش بولتون نسبت به روسیه آگاه است یا خیر .

به نظر می رسد ترامپ و بولتون حداقل از جولای گذشته در خصوص تغییرات نیروهای انسانی کاخ سفید برنامه ریزی کرده اند .درواقع از همان زمانی که پست معاونت مک مستر به بولتون پیشنهاد شد .

در آن زمان ترامپ به بولتون گفت که معاونت شغلی است که در نهایت منجر به پستی بالاتر خواهد شد. اما بولتون رضایت نداد و به گفته سه منبع آگاه  با این موضوع او ترجیح داد صبر کند تا به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شود . این موضوع احتمال فشارها برای حذف مک مستر را تشدید می کند . درواقع 2  منبع آگاه کاخ سفید می گویند قرار بود مک مستر حداقل تا آغاز تابستان در سمت خود باقی بماند . اما زمانی که واشنگتن پست این هفته گزارش داد، ترامپ به پوتین از طریق تلفن همراه پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفته است (آن هم پس از توصیه جدی مشاورانش برای عدم تبریک به پوتین ) رئيس جمهور نسبت به این خبرها  واکنش نشان داد و مک مستر را متهم دانست .

نظرات بینندگان