arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
العرب:

«بازهای» کاخ سفید علیه ایران چه در سر دارند؟ / آیا چین و روسیه در کنار تهران می مانند؟

یک مسئول ارشد ایرانی اعلام کرد این کشور برای مقابله با دشمنی روز افزون دونالد ترامپ باید روابط خود با روسیه و چین را تقویت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: یک مسئول ارشد ایرانی اعلام کرد این کشور برای مقابله با دشمنی روز افزون دونالد ترامپ باید روابط خود با روسیه و چین را تقویت کند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: به گفته علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، استفاده از عناصر افراط گرا در دشمنی با جمهوری اسلامی، ثابت می کند که آمریکایی ها برای افزایش فشار بر ایران تلاش می کنند.

این صحبتها، اولین واکنش یک مسئول ایرانی در مورد تعیین جان بولتون بعنوان مشاور امنیت ملی ترامپ است.

ایران در سالهای اخیر روابط خود با روسیه و چین را مستحکم کرده و این دو از بزرگترین شرکای تجاری تهران محسوب می شوند.

به گفته تحلیلگران سیاسی، دولت ترامپ به کلی تغییر کرده و تفکرات زمان ریاست جمهوری اوباما که قائل به صلح با ایران بود را کنار گذاشته است. رسیدن شخصیتهای تندرو به جایگاههای تصمیم گیری بدین معناست که ترامپ تصمیم دارد با دولتهایی امثال ایران و کره شمالی مقابله کند.

به گفته ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، ترامپ اکنون آماده ورود به جنگ در سه جبهه است، جبهه سیاسی از طریق انتقاد از تحقیقاتی که در مورد نقش احتمالی روسیه در انتخاب وی انجام می شود، جبهه اقتصادی علیه چین، و در نهایت جبهه نظامی علیه ایران یا کره شمالی.

به عقیده کارشناسان، واشنگتن هرگز به مقابله نظامی با تهران روی نمی آورد، اما تجربه خود در مورد عراق را با محکم کردن تحریمها و محاصره ها علیه ایران و تشدید آنها بر اقتصاد این کشور، تکرار کرده و تلاش می کند فضایی ایجاد کند که ایرانی ها مجبور به ترک سوریه، یمن و لبنان شوند.

در واقع، امریکا بر روی شرق سوریه و شکست استراتژی ایران در مورد تامین راهی از تهران، تا بیروت، راهی که از بغداد و دمشق بگذرد و هلال شیعه را تشکیل دهد، تمرکز کرده است.

بازهای حاضر در کاخ سفید می خواهند با ادامه حضور ایران و شبه نظامیان هم پیمان آن در سوریه مقابله کنند. در این میان، تحلیلگران نمی توانند با قاطعیت به این سوال پاسخ دهند که آیا چین یا روسیه برای حفظ منافع ایران در برابر ایالات متحده می ایستند؟

کمک گرفتن از چین، در درجه اول، آخرین تلاش ایران برای جلوگیری از لغو توافق هسته ای توسط واشنگتن است، بویژه آنکه وعده های حمایتی اروپا برای حفظ برجام، برای ایرانی ها ناکافی و غیر قابل اعتماد است.

نظرات بینندگان