arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۴۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰
گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد در سال 2011 نشان مي دهد؛

رتبه 15 ايران در ميان 16 كشور توريستي منطقه

كشورهاي سوييس، آلمان، فرانسه، اتريش، سوئد، ايالات متحده، بريتانيا، اسپانيا، كانادا و سنگاپور رتبه هاي اول تا دهم اين جدول را با بهترين شاخص ها به خود اختصاص داده اند. در آن سوي اين جدول نيز كشورهاي بنگلادش، نيجريه، ساحل عاج، بوركينافاسو، مالي، تيمور شرقي، لسوتو، موريتاني، بروندي، آنگولاو چاد نيز با داشتن بدترين شاخص هاي رقابت پذيري در زمينه صنعت گردشگري و سفر، رتبه هاي 129 تا 139 را كسب كرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد در سال 2011 كه در زمينه رتبه بندي شاخص رقابت پذيري در صنعت گردشگري و سفر منتشر شده است، ايران در ميان 16 كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا رتبه پانزدهم را دارد و تنها كشور بحران زده ليبي پس از آن قرار دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، اين گزارش نشان مي دهد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا كشورهاي امارات، بحرين، قطر، اسراييل، تونس، عمان، عربستان، اردن، لبنان، مصر، مراكش، كويت، سوريه، الجزاير، ايران و ليبي به ترتيب رتبه هاي اول تا شانزدهم را در زمينه رتبه بندي شاخص رقابت پذيري در صنعت گردشگري و سفر به خود اختصاص داده اند.

مجمع جهاني اقتصاد در گزارش سالانه خود 139 كشور جهان را به لحاظ پارامترهاي مختلف مرتبط با گردشگري و سفر بررسي و تحليل كرده است كه نتايج آن در قالب يك كتاب 530 صفحه اي با عنوان «سفر و گردشگري، گزارش رقابت 2011» و عنوان فرعي «فراتر از ركود» منتشر شده است.

 رابرت گرين هيل، افسر ارشد بخش كسب و كار مجمع جهاني اقتصاد در مقدمه اي كه براي اين گزارش نوشته است، با اشاره به بحران اقتصادي كه موجب ركود شديد در صنعت گردشگري جهان براي سال 2009 شده است، پيش بيني كرده كشورهاي جهان با عبور از آن ركود در حال بهبود تدريجي شاخص هاي رقابت پذيري خود در عرصه گردشگري هستند، او در بخشي از اين مقدمه نوشته است: «در حال حاضر صنعت گردشگري 2/9درصد توليد ناخالص جهاني، 8/4درصد از كل صادرات جهان و 2/9درصد از كل سرمايه گذاري هاي جهان را به خود اختصاص داده است: «گرين هيل در ادامه گفته است: نتايج اين گزارش نشان مي دهد چشم انداز وضعيت صنعت گردشگري جهان را با وجود پيچيدگي هاي بسياري كه هنوز در برابر اين صنعت است، مي توان با احتياطي خوشبينانه ارزيابي كرد.»

 كارشناسان مجمع جهاني اقتصاد براي محاسبه دقيق اطلاعات و داده ها، اين گزارش و اعلام رتبه بندي بيش از 70 شاخص را محاسبه كرده اند، در اين گزارش مولفه هايي همچون قوانين خط مشي و مقررات گردشگري و سفر، پايداري محيط زيست، ايمني و امنيت، درمان و بهداشت، اولويت بندي سفر و گردشگري، زيرساخت هاي محيط كسب وكار، زيرساخت هاي حمل و نقل هوايي و زميني، زيرساخت هاي گردشگري، زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، قيمت ها در صنعت گردشگري و سفر، شاخص هاي فرهنگي و منابع طبيعي و منابع انساني در عرصه گردشگري، آموزش و پرورش، در دسترس بودن نيروي كار واجد شرايط، تمايل براي سفر و گردشگري، تعداد اتاق هاي هتل، تعداد شركت هاي بزرگ كرايه ماشين، باز بودن مرزها براي ورود گردشگران، نگرش مردم نسبت به گردشگران خارجي و چندين مورد ديگر را محاسبه كرده اند.

كارشناسان گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد، رتبه همه كشورها و از جمله ايران را در زمينه همه مولفه هاي محاسبه شده در مقايسه با ديگر كشورها محاسبه و اعلام كرده اند، بر اساس اين گزارش در ميان 139 كشور جهان كشور ايران رتبه 114 را به دست آورده است. در ميان كشورهاي همسايه ايران نيز بهترين رتبه در ميان 139 كشور به امارات متحده عربي رسيده است كه در اين رده بندي، كشور سي ام دنيا شده است، پس از آن نيز كشور بحرين رتبه40، قطر رتبه 42، اسراييل 46، تونس 47 و تركيه رتبه پنجاهم را به خود اختصاص داده اند.

همچنين در اين رتبه بندي كشورهاي ارمنستان رتبه 90، تاجيكستان 118 و آذربايجان رتبه 83 را كسب كرده اند.

در اين گزارش وضعيت دو كشور همسايه ايران در شرق و غرب يعني افغانستان و عراق محاسبه نشده و از آمارهاي آنها در اين جدول خبري نيست. تنها كشوري كه وضعي به مراتب بدتر از ايران دارد، پاكستان است كه با ايستادن در رتبه 125 جدول، 11پله از ايران عقب تر است. تهيه كنندگان گزارش همچنين درصد رشد سالانه ايران را در زمينه صنعت گردشگري و سفر تا سال 2020، 4/4درصد پيش بيني كرده اند، همچنين پيش بيني درصد رشد سالانه توليد اشتغال در اين زمينه تا اين تاريخ نيز دو درصد اعلام شده است.

در اين گزارش، با ارايه بررسي ها و تجزيه وتحليل هاي دقيق از نظر شاخص رقابت پذيري در سطح اقتصاد جهاني با تمركز بر فاكتورها و سياست گذاري هايي كه سبب توسعه و جذابيت صنعت سفر و توريسم در 139 كشور مي شود، وضعيت اين صنعت به صورت مقايسه اي در كشورهاي مختلف در مناطق خود نيز بررسي شده است. اروپا، قاره آمريكا، آسيا و اقيانوسيه، خاورميانه و شمال آفريقا و كشورهاي جنوب صحراي آفريقا از جمله مناطقي هستند كه در اين گزارش كشورهاي آن به صورت جداگانه با هم مقايسه شده اند.

در جدول كلي گزارش، كشورهاي سوييس، آلمان، فرانسه، اتريش، سوئد، ايالات متحده، بريتانيا، اسپانيا، كانادا و سنگاپور رتبه هاي اول تا دهم اين جدول را با بهترين شاخص ها به خود اختصاص داده اند. در آن سوي اين جدول نيز كشورهاي بنگلادش، نيجريه، ساحل عاج، بوركينافاسو، مالي، تيمور شرقي، لسوتو، موريتاني، بروندي، آنگولاو چاد نيز با داشتن بدترين شاخص هاي رقابت پذيري در زمينه صنعت گردشگري و سفر، رتبه هاي 129 تا 139 را كسب كرده اند.

ايران با كسب امتياز 37/3رتبه 114 جدول اصلي گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد را به دست آورد، در حالي كه سوييس با داشتن بهترين شرايط از لحاظ مولفه هاي مورد نظر و با كسب امتياز 68/5 در رتبه اول نشست و كشور آفريقايي و محروم چاد نيز كه رتبه آخر اين جدول را دارد، امتياز 56/2را به دست آورده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
15
آمار دشمنان است ما اینقدر توریست داریم که هتلها ی ما جا ندارد باور نمی کنی بر ببین ، فقط نمی دانم چرا همه فارسی حرف میزنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
10
لابد اين آمارها رو هم سايتهاي صهيونيستي دادن!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
1
11
دور از جون اين چه حرفيه ؛ شكسته نفسي مي فرماييد.
بيشترين درآمد كشور اول توريسم بعد نفت!
ALI.ALA.
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
8
0
مرگ بر امريكا
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
اگه نظر ندی اتفاقی نمیفته ها
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
5
نمی شه آمارو یه جوری دست کاری کرد نمی دانم چه خصومتی با ما دارند همیشه آمار غلط می دهند همه اش کار آمریکاست ........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
1
4
خوب معلومه کسی نمیاد ایران برای گردش. مثل این است که به شما بگویند برو افغانستان یا لیبی برای گردش .شما میروید ؟مسلما نه .در خود این آمار اومده که بعد از ایران کشور جنگزده لیبی قرار دارد .یعنی ایران ولیبی تقریبا هم سطح هستند.(تقریبا عرض کردم)
نظرات بینندگان