arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۱۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰

پورمحمدی: متخلفان به جای عذرخواهی، پرخاشگرانه و بي‌ادبانه متعرض می شوند

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تخلف بزرگ بانکي اخير، گفت: رويکردمان در اين زمينه، خويشتن‌داري و رعايت مصالح کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تخلف بزرگ بانکي اخير، گفت: رويکردمان در اين زمينه، خويشتن‌داري و رعايت مصالح کشور است.

به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي طي سخناني در جلسه هفتگي که صبح دوشنبه با حضور کارکنان و مديران سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد، ضمن ادامه مباحث اخلاقي و ارائه گزارش عملکرد ادارات مرکز و استان‌ها در شش ماهه نخست سال جاري، با اشاره به لزوم نقد سازمان بازرسي کل کشور و پذيرش اين انتقادها تصريح كرد: اين روزها شاهد طرح برخي انتقادها هستيم که سازمان بازرسي نه تنها از انتقادها نگران نيست بلکه معتقد است در جايگاهي است که بايد نقد شود. به هر حال وظيفه سازمان بازرسي کل کشور بسيار سنگين است که اگر به وظيفه خود خوب عمل نکرديم انتظار داريم مورد نقد و استيضاح قرار گيريم.

وي ادامه داد: اگر ما خود را نسبت به وظيفه‌اي که در قبال مردم داريم ارزيابي کنيم، واقعا بدهکار هستيم. به عبارت ديگر اگر رابطه خود و مردم را تعريف کنيم، سازمان بازرسي کل کشور بدهکار است. بدهکاري‌هاي ما هم زياد است. اينکه مردم طلبکار ما هستند را قبول داريم و به آن معترفيم. حق مردم و امکانات و موقعيتي که مردم در اختيار ما قرار داده‌اند، بيش از اينهاست.

رييس سازمان بازرسي كل كشور افزود: نسبت به حقوق الهي نيز سخت گرفتار و عقب هستيم؛ هم تقصيرا و هم قصورا. به اين مساله نيز معترف و شرمنده‌ايم. بدهکاري ما به خدا بسيار بي حد و حصر است که بايد به آن اعتراف و از خدا استعانت کنيم.

پورمحمدي اظهار كرد: سازمان يک رابطه ديگر نيز دارد که با مدعيان است و اين رابطه از جنس ديگري است. نمي‌دانم مشکل برخي چيست و چرا اين همه به تب و تاب و نگراني افتاده‌اند. اينها به هر کجا متوسل مي‌شوند براي چه؟

وي با اشاره به وظايف سازمان بازرسي کل کشور خاطرنشان كرد: سازمان وظايفي دارد که در حال اداي اين وظيفه است. هر جا نقصي ديد، آن را طبق قانون بيان مي‌کند. تخلفي را مشاهده کرد، شناسايي و ابرازش مي‌کند. حال کسي که گرفتار نقص، تخلف و جرم است، چه بايد کند؟ آيا او بايد به کسي که نقص، تخلف و جرمش را عيان کرد حمله کند؟ بايد به او تعرض کند؟ اين ديگر چه مناسبت و رابطه‌اي است؟

رييس سازمان بازرسي کل کشور يادآور شد: عده‌اي که خود متخلف هستند به جاي جبران تخلفات و عذرخواهي به اين و آن حمله مي‌کنند و به کسي که سعي کرده در راستاي انجام وظيفه خود ضعف را شناسايي و اعلام کند، پرخاشگرانه و بي‌ادبانه و حتي با خلاف‌گويي تعرض مي‌کنند. متاسفانه اين رفتار هم اکنون مشاهده مي‌شود.

پورمحمدي با اشاره به برنامه شب گذشته يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني گفت: در اين برنامه وزير اقتصاد با روساي بانک‌ها جلسه داشت و راجع به تخلف بزرگ بانکي اخير و ال‌سي‌هاي تقلبي بحث آسيب‌شناسي انجام داد که بسيار خوب بود و بخش‌هايي از آن پخش شد. آنچه وزير اقتصاد در اين برنامه تاکيد مي‌کرد همان‌هايي بود که سازمان در چند نوبت به خصوص در گزارش سال 88 به تفصيل براي آقاي رييس جمهور، وزير اقتصاد، رييس بانک مرکزي و روساي بانک‌ها ارسال کرده بود. همه اين موارد اعلام شده بود که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و منجر به اين تخلفات و مفاسد شد.

وي با بيان اينکه جلوي ضرر را از هر کجا بگيرند منفعت است، تصريح کرد: الان آقايان تلاش مي‌کنند با برگزاري جلسات آسيب‌شناسي، ضرري را که متحمل شده‌اند جبران کنند. ما هم استقبال مي‌کنيم ولي اينکه درشت‌گويي و پرخاشگري شود و به اين و آن نسبت‌هاي نابخردانه داده شود، راه حل مشکل نيست. اين حرف‌ها به درد کسي نمي‌خورد و تخلف را نيز جبران نمي‌کند.

رييس سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسي با اين نوع اظهارات و نسبت‌هاي ناروا زمين‌گير نمي‌شود. توصيه ما اين است که فرار به جلو نکنند و جلوي انحراف را بگيرند تا حداقل تخلف ادامه پيدا نکند و مشکل جديدي به وجود نيايد. اينکه به عملکرد و اقدامات سازمان بازرسي بازگرديم و بگوييم سازمان بازرسي کجا بوده و چه کار کرده و اقداماتي از اين قبيل، مشکلي را حل نمي‌کند.

پورمحمدي با اشاره به آيه شريفه «يا ايها الذين امنوا لاتسئلوا عن اشياء ان تبدلکم تسوکم ـ اي کساني که ايمان آورديد از چيزهايي پرسش نکنيد که اگر حقيقت آنها برايتان آشکار شود، شما را اندوه‌زده و ناراحت مي‌سازد»، اظهار كرد: به تعبير قرآن مدام سوال نکنيد چون اگر بنا باشد آشکار شود، ناراحت مي‌شويد. ما به اينها مي‌گوييم بگذاريد خويشتن‌داري و رعايت مصالح و تصميم‌گيري بر اساس تعقل و تدبير که تا کنون رويکرد سازمان بازرسي کل کشور بوده، ادامه پيدا کند. به صورت مداوم نيش زبان نزنيد چون اگر بنا باشد بگوييم، خيلي چيزها را مطرح مي‌کنيم. به پرونده‌هاي بسياري اشاره مي‌کنيم و سوابق زيادي را مطرح مي‌کنيم.

وي با طرح اين سوال که «چه اصراري داريد سازمان را به اين مرز بکشانيد؟»، تصريح كرد: تخلف و جرمي است که آشکار شده و بايد رسيدگي شود. بگذاريد ذهن مردم از اين بابت به هم نريزد. اگر خطايي رخ داده بايد همه تلاش کنيم که جبران شود. چون اين خطا در حوزه شما واقع شده شما بايد تلاشتان مضاعف باشد تا اين مساله جبران شود. ما نيز کمک مي‌کنيم. مردم هم از همه چيز مطلعند. مردم به خوبي از فعاليت‌هاي سازمان بازرسي و اقداماتي که تا کنون انجام داده مطلع هستند. به خوبي با جايگاه و رفتار شما نيز آشنا هستند. ما نيز در حد وظايف و تکاليف خود عمل کرده‌ايم. همان طور که ذکر کردم، مجددا تکرار مي‌کنم نسبت به مردم بدهکار و نسبت به خدا شرمنده‌ايم اما مدعيان سر جاي خود بنشينند.

رييس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان کرد: آن کسي که تخلف کرده يا حامي تخلف است و يا اين تخلف در مجموعه تحت نظر او اتفاق افتاده بايد سر جاي خود بنشيند. بهترين هدايت و دلسوزي ما اين است که سر جاي خود بنشيند و عذرخواهي کند تا حجم مجازاتش کاهش پيدا کند. اين نوع برخورد، کمکي به شما نمي‌کند. اينکه بياييد با فرافکني ديگران را متهم کنيد مشکلي را حل نمي‌کند.

پورمحمدي با بيان اينکه «اگر مجرمي پرخاشگري کند به جرم خود مي‌افزايد»، تاكيد كرد: همه بايد به وظايف خود عمل کنند، مستند و دقيق اظهارنظر کنند و هيچ كس نبايد ادعاي گزاف داشته باشند. سازمان بازرسي کل کشور قبلا اعلام کرده بود که با عوامل اين پرونده برخورد داشته است و مهم‌ترين پرونده آن نيز تاسيس بانک آريا بود. گروه متخلف تلاش داشت که با تاسيس بانک آريا اقدامات خلاف خود را پوشش دهد. خدا تفضل کرد و با هوشمندي و سرعت عمل سازمان بازرسي جلوي تاسيس بانک گرفته شد. به عبارت ديگر با جلوگيري از تاسيس بانک آريا، عملا جلوي توسعه اين اقدامات خلاف گرفته شد.

وي اضافه كرد: مهم‌تر آنکه متخلفان نتوانستند از طريق بانک آريا اقدامات خلاف خود را پنهان کنند تا منجر به کشف اين تخلف مالي بزرگ شد.

رييس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اينکه سازمان راجع به پرونده تخلف مالي اخير به وظيفه خود عمل کرد، يادآور شد: سازمان در مهم‌ترين بخش اين پرونده، تاثيرگذار و نقش‌آفرين بود. از گذشته نيز رصد کرده بوديم و نقش نظارتي را تا حد امکان انجام داديم ولي نبايد انتظار داشت که سازمان بازرسي کل کشور بر نزديک به 20 هزار شعبه بانک‌هاي رسمي کشور نظارت داشته باشد. اگر شما اين حرف را قبول نداريد از روي ناآگاهي شماست چون نظامات مديريتي جامعه را نمي‌شناسيد که چه کسي کجا ناظر است و بر کجا نظارت مي‌کند. سازمان بازرسي کل کشور ناظر بر 20 هزار شعبه بانک نيست.

پورمحمدي همچنين با تاکيد بر لزوم تقويت نظارت درون‌سيستمي اظهار كرد: سازمان بارها اعلام کرد راه جلوگيري از فساد در جامعه نظارت‌هاي درون‌سازماني است که ما آن را تقويت مي‌کنيم. سازمان، فرآيندها را تذکر مي‌دهد که ضمن آن، گاهي سوژه‌هايي را شناسايي و بر آنها نظارت مي‌کند. آيا انتظار داريد سازمان بر 20 هزار شعبه بانکي يا هزاران اداره يا هزاران شرکت و بنگاه اقتصادي در کشور به صورت مستقيم نظارت داشته باشد؟

وي با بيان اينکه بهتر است افراد دست از غبارپراکني بردارند، گفت: بالاخره اين گرد و خاک‌ها مي‌نشيند و آنچه واقعيت دارد بر همه آشکار مي‌شود. سازمان بازرسي کل کشور نيز روند منطقي خود را ادامه مي‌دهد و به وظايف خود عمل مي‌کند؛ البته اگر کسي بپرسد که از عملکرد خود راضي هستيد، مي‌گويم خير. بايد بيشتر تلاش کنيم. اما مجرمان، متخلفان و افرادي که به وظيفه خود عمل نکرده‌اند فکر نکنند با اين اظهارات از جرمشان کاسته مي‌شود بلکه جرمشان افزايش پيدا مي‌كند و از وزن و جايگاه آنان در جامعه کاسته مي‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
1
19
هیچ مصلحتی بالاتر از مصالح مردم و مملکت و بیت المال مسلمین که همان حق الناس است نیست . در روز قیامت این حق را کجا می خواهید ببرید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
چرا مصلحت جیب اقایان از مصلحت بیت المال ارجح تر است .
اخه مرسوم است که میگویند :گر حکم شود که دزد(مست) گیرند در شهر هرانکه هست گیرند
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
12
خط اول را که خواندم دیگه بقیشو نخوندم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
من كه حوصله همون هم نداشتم معلومه هنوزجووني وپرانرژي
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
عجب حوصله اي داشتي
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
آقاي پور محمدي از شخصيتهاي ارزشمند نظام هستند. درخصوص اين قضيه و پرونده نيز مثل هميشه شجاعترين فرد قضايي هستند.
اگر برايتان كشور مهم است برويد و كامل بخوانيد.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
7
خويشتنداري و رعايت مصالح كشور؟!!! خويشتنداري با كساني كه 3000 ميليارد تومان از پول اين ملت مظلوم را بالا كشيده اند؟! اگر دوره دولت خاتمي بود چه مي كرديد؟ عدالت با علي ع مرد.......
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
4
سلام

سانسور صحبت های محسنی اژه ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری

هنگامی که ایشان در حال صحبت بودند حداقل 3 بار صدا قطع شد آخرین بار زمانی بود که در حال خواندن میزان دارایی شرکت به اصطلاح امیر منصور بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
5
آقای پور محمدی با سلام : میدونی چرا متخلفان بجای عذر خواهی پرخاشگری میکنند چون از طرف مقابل گزکهای فراوان (آتو)در دست دارند.کسانیکه به این گستردگی اختلاس میکنن و به خود جرات این کار را دادند علتش این بوده که دیدن جناح مقابل از این کارها کرده و میکند واگر روزی به حساب و کتاب برسد اینها هم افشاگری میکنند.چرا باید قوه قضاییه یا سازمان بازرسی میگوید در نهایت سعه صدر و باحوصله ومصلحت کشور اقدام میکنیم.اگر یک ریال بنده دزدی میکردم بدون سعه صدر وبدون در نظر گرفتن مصلحت کشور و اسلام ورافت اسلامی بنده را از پا دار میزدین..........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
8
ننگ بر مسئولینی که اینقدر دم از علی(ع) می زنند
منتظران ظهور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
4
رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تخلف بزرگ بانکي اخير، گفت: رويکردمان در اين زمينه، خويشتن‌داري و رعايت مصالح کشور است.
این یک فاجعه عظیم است. یا امیر المونین مدد.
نظرات بینندگان