arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷

بن سلمان: اردن در مقابله با اخوان‌المسلمین در کنار ماست / اسد جز با جنگ از قدرت کنار نمی‌رود

ولیعهد عربستان اعلام کرد، اردن در محور مقابله با "خطر بزرگتر گروه اخوان المسلمین" در کنار ما ایستاده است. وی همچنین تصریح کرد، رئیس جمهوری سوریه جز با جنگ، قدرت را کنار نمی‌گذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن سلمان: اردن در مقابله با اخوان‌المسلمین در کنار ماست!/اسد جز با جنگ از قدرت کنار نمی‌رود

روزنامه الشرق الاوسط متن مصاحبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مجله «تایم» آمریکا را منتشر کرد. او در این مصاحبه با وجود اختلافات عربستان با اردن نام آن را ضمن لیست کشورهایی قرار داد که تصمیم گرفته‌اند با گروه اخوان المسلمین به مقابله بپردازند.

اظهارات مذکور بن سلمان زمانی مطرح شد که برخی از اخبار حاکی از مقدمه‌چینی برای سفر این شاهزاده جوان به اردن است.

ولیعهد عربستان نام اردن را بار دیگر برای دومین بار در یک هفته بر زبان آورد، به صورتی که محافل سیاسی و رسانه‌ای اردن را غافلگیر کرد.

گروه اخوان المسلمین نهادهای قانونی در اردن داشته و جزو روند سیاسی و پارلمانی این کشور است تا جایی که سمیر مبیضین، وزیر کشور اردن اعلام کرد که این گروه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه این کشور است.

هفته گذشته بن سلمان در گفت‌وگوی تلویزیونی با "مجله آتلانتیک" نام اردن را ضمن لیست کشورهای هم‌پیمان با عربستان آورد که هدف آنها به زعم او مقابله با محور "مثلث شر" یعنی ایران، اخوان المسلمین و دو گروه تروریستی داعش و القاعده است.

ولیعهد عربستان اعلام کرد: خطر اخوان المسلمین نسبت به دیگر گروه‌های تندرو بزرگتر است و هدف اصلی آنها تبدیل اروپا به قاره اخوانی‌هاست.

بن سلمان در گفت‌وگو با تایم در پاسخ به این سوال که عربستان برای مبارزه با تروریسم و افراط گری بیرون از این کشور چه اقداماتی انجام داده، مدعی شد: عربستان بزرگترین قربانی ایدئولوژی افراط‌گری است. اگر من اسامه بن لادن، رهبر القاعده یا هر تندرو یا تروریست دیگری بودم و می‌خواستم ایدئولوژی ویژه خود را منتشر و سربازانی را به خدمت بگیرم حتما از عربستان شروع می‌کردم و به قبله مسلمانان می‌رفتم چراکه اگر از این مکان شروع کنم ایدئولوژی من به همه جا گسترش خواهد یافت. به همین دلیل باید اقداماتی از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گری را انجام دهیم. ما با همه گروه‌های تندرو در عربستان مانند اخوان المسلمین برخورد می‌کنیم. این گروه بسیار خطرناک بوده و در عربستان، مصر، امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه این گروه به عنوان تروریسم شناخته شده است.

وی ادامه داد: انسان ناگهان به تروریست تبدیل نمی‌شود بلکه کم‌کم این اتفاق رخ داده و تشدید می‌شود. اخوانی‌ها هم، چنین هستند. اکثر تروریست‌های جانی مانند بن لادن، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و غیر آنها همه ابتدا عضو اخوان المسلمین بودند.

بن سلمان افزود: اخوانی‌ها در منطقه خاورمیانه نیستند چراکه می‌دانند علیه آنها در کشورهای این منطقه استراتژی‌های خوبی دنبال می‌شود.

وی گفت، خطر بزرگ این گروه در فعالیت آنها در اروپا نهفته است و هدف اصلی این گروه تندرو کردن جوامع اسلامی در اروپاست. آنها امیدوارند که اروپا بعد از ۳۰ سال به قاره اخوانی‌ها تبدیل شود و خواهان حکومت بر مسلمانان اروپا هستند و این امر نسبت به جنگ سرد، گروه داعش و القاعده در ۱۰۰ سال اخیر خطر بزرگتری است.

ولیعهد عربستان ادامه داد: مبارزه با افراط‌گری نیازمند شناخت آنها، وضع قوانین برای مبارزه با آنها و ایجاد معیارهایی برای تشخیص آنهاست. سلفی‌های "سروری‌ها" که در عربستان تاسیس شده و فعال هستند جزء اخوانی‌ها هستند و فیلم‌های مستند نشان می‌دهد که آنها وهابی بوده و بالاتر از اخوانی‌ها هستند، زیرا آنها نیز در خاورمیانه تندرو بوده و بنا بر قوانین ما مجرم هستند، زمانی که مدارک و شواهد کافی علیه هر کدام از آنها داشته باشیم، آنها را محاکمه می‌کنیم.

از سوی دیگر ولیعهد عربستان نسبت به باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت خود قانع بودنش را ابراز کرده و پیش بینی کرد که اسد قدرت را بدون جنگ ترک نخواهد کرد.

وی درخصوص ماهیت واقعی سناریوی «پایان دادن به جنگ در سوریه» گفت: بشار فعلا باقی است و سوریه همچنان عامل نفوذ بلندمدت روسیه بوده و هست، اما معتقدم منافع سوریه در انجام اقدامات ایرانی‌ها در سوریه نیست زیرا اگر این کشور ایدئولوژی خود را تغییر دهد اسد به عروسکی در دست ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تحکیم قدرت اسد به نفع خود وی و روسیه است. این مساله به مسکو اجازه خواهد داد نه از طریق ایران بلکه به صورت مستقیم در سوریه نفوذ داشته باشد. این منافع ممکن است از نفوذ ایران به طور چشمگیری بکاهد اما در هر صورت بشار فعلا باقی است و معتقدم جز با  جنگ، قدرت را کنار نخواهد گذاشت. او به دنبال کسی برای شروع این جنگ نیست، زیرا این امر خود منجر به درگیری میان روسیه و آمریکا خواهد شد و کسی به دنبال‌ آن نیست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان