arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

گزارش «نیویورکر» از اوضاع سوریه؛ جنگ احتمالی آمریکا و روسیه بر سر حذف یا حفظ «بشار اسد»؟

بر اساس گزارش ها، حملات شیمیایی در سوریه بیش از 40 نفر کشته بر جای گذاشته و صدها تن دیگر که شامل کودکان ‏تازه متولد شده هم بود مجروح شدند. در حال حاضر در دوما حس تنفربرانگیزی از جنگ داخلی ‏مرگباری وجود دارد که وارد هشتمین سال خود می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش «نیویورکر» از اوضاع سوریه؛ جنگ آمریکا و روسیه بر سر حذف یا حفظ «بشار اسد»؟

نیویورکر در مطلبی به قلم رابین رایت نوشت: بر اساس گزارش ها، حملات شیمیایی در سوریه بیش از 40 نفر کشته بر جای گذاشته و صدها تن دیگر که شامل کودکان ‏تازه متولد شده هم بود مجروح شدند. در حال حاضر در دوما حس تنفربرانگیزی از جنگ داخلی ‏مرگباری وجود دارد که وارد هشتمین سال خود می شود.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در روز یکشنبه، رئیس جمهور دونالد ترامپ با ‏عصبانیت شدید در توئیتی این اقدام را بی رحمی دانست و عامل آن را بی فکر و بیمار خطاب کرد. وی ‏همچنین به رئیس جمهور پوتین و ایران برای حمایت ار اسد «حیوان» رئیس جمهور سوریه حمله کرد.

ترامپ ‏همچنین از باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از این که وی یک خط قرمز برای استفاده از سلاح ‏شیمیایی تعیین کرده بود و توسط دولت سوریه نقض شد اقدام نکرد انتقاد کرده بود. اکنون دولت ترامپ در ‏همان موقعیت مشابه قرار گرفته؛ وی هشدار داده است که آن ها بهای گزافی را برای حمله پرداخت می ‏کنند. دولت های اروپایی و گروه های حقوق بشری از این اظهارات حمایت کردند و 9 کشور از 15 عضو ‏شورای امنیت خواستار برگزاری نشست اضطراری شدند.

اما به طور کلی دولت آمریکا به دلیل حضور فزاینده ‏روسیه و ایران از اهداف محدودی برخوردار هستند. در حقیقت این که تغییرات قابل توجهی در موازنه نظامی ‏زمینی یا نتایج جنگ شکل بگیرد احتمال کمی وجود دارد. رژیم اسد به سادگی سرزمین های بیشتری که ‏شامل شهرهای بزرگ سوریه است با کمک نیروهای هوایی روسیه و همچنین نیروی انسانی ایران و حزب الله ‏باز پس گرفته است. بنابراین دولت سوریه اکنون بخش های جداشده از سرزمین خود را مجددا پس گرفته ‏است و درصدد ایجاد یک ساختار کلی قابل نظم است.

فرد هاف افسر نظامی سابق و سفیر مسائل خاورمیانه ‏در دوران ریگان، جرج بوش و اوباما در اظهاراتی بیان کرد: «وزارت دفاع اکنون برای حمله احتمالی به ‏مناطقی که همانطور که در رویداد پیشین اتفاق افتاده است آماده می کند. من به طور جدی نسبت به این که ‏این اهداف یا ترکیبی از چندین هدف از آن ها، به صورت قابل توجهی بر روند نظامی جنگ سوریه تغییر ایجاد کند ‏شک دارم».

رابرت فورد سفیر سابق امریکا در سوریه بر این تاکید کرد : «تنها اقدامی که مسیر جنگ سوریه را ‏با تغییر همراه می کند مداخله نظامی گسترده ائتلاف به رهبری آمریکا علیه اسد است هر چند با خطرات ‏نظامی زیادی همراه است. اسد اکنون در حال سقوط نیست بلکه فقط جنگ همچنان ادامه پیدا می کند.»

‏دونالد ترامپ همانند سلفش اوباما، از مداخله عمیق در جنگ داخلی سوریه خودداری کرده اند و آن ها ‏عمدتا در مناطقی که تحت تصرف داعش قرار داشته است مبارزه می کردند. در هفته گذشته دونالد ترامپ به ‏ژنرال های خود دستور دارد تا ترتیب خروج سریع دوهزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه را بدهد. این ‏نیروها به نیروی های دموکراتیک سوریه که ائتلافی از شورشیان در شمال شرق سوریه هستند که با داعش ‏مبارزه می کردند مشاوره می دادند. ترامپ با بیان این اظهارات با فشارهای گسترده روبرو شد.

لیندسی ‏گراهام یکی از جمهوری خواهان کارولینای جنوبی و یکی از اعضای کمیته خدمات مسلح به ای بی سی ‏گفت: «اگر وی از این صداهای جیرجیر پیروی نکند به نظرم روسیه و ایران در سوریه ضعیف خواهند شد. ‏ترامپ نیاز دارد تصمیمی را اتخاذ کند که اوباما هرگز نتوانست این کار را انجام دهد».

سال گذشته پس از ‏حملات سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در خان شیخون که باعث شد که صدها نفر کشته و نزدیک 600 نفر ‏زخمی شود که با واکنش نظامی آمریکا روبرو شد این تصمیم ترامپ با تحسین گسترده ای همراه بود.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی ( برنده جایزه صلح نوبل 2013) در گزارش های خود بر این تاکید کرده است که ‏سوریه از گاز عصبی سارین استفاده کرده است در حالی که کاربرد آن بر اساس معاهدات بین المللی ممنوع ‏شده است. از آن به بعد دولت سوریه را در استفاده از کلر در بمب های خود متهم شده است اما آمریکا ‏نسبت به این حملات واکنش نظامی نشان نداد.

اما گزارشی از دوما – ناظران بر این تاکید می کنند که ‏غیرنظامیان در خانه از خفگی جان خود را از دست داده اند و تصویری که حاکی از این بود که یک بچه ‏کوچک برای نفس کشیدن تلاش می کند توجه جهانی را به خود جلب کرد.

توامس بوسرت مشاور امنیتی ‏ترامپ به ای بی سی گفت: « این فقط برای ایالات متحده آمریکا نیست بلکه این یکی از مسائلی است برای ‏تمام ملت ها است و آن از زمان جنگ جهانی دوم بر روی آن توافق شده است. در چارچوب واکنش های ‏آمریکا این عمل غیرقابل قبول است. بنابراین تمام گزیته ها در حال حاضر روی میز است.»

این عکس ها ‏بسیار وحشتناک هستند این در حالی است که دوما ارتباطش با جهان خارج توسط ارتش سوریه به طور کامل ‏قطع شده است و بنابراین برای آگاهی از تایید شیمیایی بودن سلاح، تعداد تلفات و منبع حمله به شدت ‏دشواراست. بنابراین این تصاویر ساکن دوما توسط گروه های حقوق بشری در سوریه و کلاه سفید ها، یک ‏تیم از داوطلبان غیرنظامی که برای دریافت جایزه نوبل نامزد شده اند گرفته شده است.

در روز جمعه، ‏مذاکرات بین شورشیان و دولت باعث شد که شبه نظامیان دوما را تخلیه کنند و دولت هم محاصره نظامی ‏خود پایان داد و توانست اقتدار خود را بازگرداند. در روز یکشنبه، رسانه دولتی سوریه گزارش داده است که ‏شورشیان موافقت کرده اند که از موضع و جایگاه قبلی خود در غوطه در حومه شرقی پایتخت دست بردارند. ‏این متارکه (عقب نشینی) می تواند بر سرعت واکنش نظامی امریکا تاثیر بگذارد.

وزارت خارجه روسیه در ‏یک بیانیه ای بر این تاکید کرد که حمله سلاح شیمیایی یک حقه طراحی شده برای حمایت از تروریست ها ‏است. در این بیانیه آن ها بر این تاکید کردند که ما پیش از این از چنین فتنه انگیزی های خطرناک هشدار ‏داده ایم. هدف از این تصورات دروغین هیچ گونه مبنا و اساسی ندارد. بنابراین محافظت از تروریست ها و ‏مخالفان رادیکال غیرقابل پذیرش است زیرا که آن ها با هر گونه راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ ‏سوریه مخالفت می کنند و درصدد توجیه حملات احتمالی نظامی خارجی هستند.

سناتور سوزان کالینز یکی ‏از جمهوری خواهان از دونالد ترامپ خواسته است تا از تصمیم خود در مورد خروج نیروهای آمریکا از ‏سوریه را تجدید نظر کند. وی همچنین به دلیل حمایت و کمک های طولانی مدت روسیه به دمشق، خواستار ‏اعمال تحریم علیه مسکو بوده است. وی به سی ان ان گفت که رئیس جمهور باید فشارها و تحریم ها علیه ‏دولت روسیه را افزایش دهد به این دلیل که بدون حمایت روسیه ؛ رژیم اسد نمی تواند در قدرت باقی ‏بماند.‏

نظرات بینندگان