arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با «انتخاب»:

بعید است آمریکا مواضع روسیه را به طور مستقیم هدف قرار دهد؛ احتمال حمله به مواضع ایران هم ضعیف است / بعید نیست آمریکا و روسیه بر سر خروج ایران از سوریه توافق کنند / ایران نباید فریبِ حمایت شفاهی روس‌ها را بخورد / باید اجازه دهیم خود روسیه پیشگام شود نه ایران

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه می گوید در بحران پیش آمده در سوریه، ایران باید احتیاط کند و فریب تندروهای منطقه و حمایت شفاهی روس ها را نخورد و اجازه دهد اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، خود روسیه پیشگام شود نه ایران.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعید است آمریکا مواضع روسیه را به طور مستقیم هدف قرار دهد / هدف آمریکا در درجه اول مواضع سوریه است؛ احتمال حمله به مواضع ایران هم ضعیف‌تر است / بعید نیست آمریکا و روسیه توافق کنند تا روسیه از ایران بخواهد سوریه را ترک کند / ایران باید احتیاط کند و فریب حمایت شفاهی روس‌ها را نخورد / باید اجازه دهیم اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، خود روسیه پیشگام شود نه ایران

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه می گوید در بحران پیش آمده در سوریه، ایران باید احتیاط کند و فریب تندروهای منطقه و حمایت شفاهی روس ها را نخورد و اجازه دهد اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، خود روسیه پیشگام شود نه ایران.

محبعلی در گفت و گو با انتخاب، در پاسخ به این سوال که با توجه به توئیت اخیر ترامپ مبنی بر اینکه «آماده باش روسیه! موشک‌های خوب، جدید و هوشمند ما دارند می‌آیند» گفت: بعید است آمریکا مواضع روسیه را به طور مستقیم هدف قرار دهد. در صورت وقوع جنگ، آمریکا احتمالا در درجه اول مواضع سوری و سپس مواضع ایرانی را هدف قرار خواهد که البته احتمال حمله به مواضع ایرانی هم ضعیف تر خواهد بود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر آمریکا به طور مستقیم به مواضع روسیه حمله کند، تحول بزرگی رخ داده، چراکه قدرت های بزرگ پس از جنگ جهانی دوم مستقیم وارد نمی شدند.

محبعلی ادامه داد: حتی روسیه نیز بعید است خود را برای مقابله با آمریکا و پاسخ به این کشور آماده کرده باشد؛ چنانکه در گذشته نیز این اتفاق رخ داده و با وجود کشته شدن ده نظامی روس در دیرالزور، روسیه واکنشی به آمریکا نشان نداد.

او درباره واکنش احتمالی ایران در صورت وقوع جنگ در سوریه نیز گفت: ایران باید احتیاط کند. ایران یکی از هدف های آمریکاست و در حال حاضر، هم آمریکایی ها، هم اسراییلی ها، هم اعراب و هم ترک ها علاقه مند هستند که ایران از سوریه خارج شود. حتی بعید نیست توافقی بین آمریکا و روسیه صورت بگیرد که طی آن، آمریکا اهداف ایرانی را مورد هدف قرار داده و سپس روسیه از ایران بخواهد تا سوریه را ترک کند.

محبعلی ادامه داد: بنابراین ایران در جهات منافع و حفظ امنیت ملی خود، باید احتیاط کند و فریب تندروهای منطقه و حمایت شفاهی روس ها را نخورد و اجازه دهد اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، خود روسیه پیشگام شود نه ایران.

نظرات بینندگان