arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷

رویترز: مرکز تحقیقات دمشق هنوز در حال سوختن است/سوریه :ما در اینجا لوازم پزشکی تولید می کردیم/آمریکا :این جا مرکزی برای تولید سلاح شیمیایی بود

یکی از مراکزی که در جریان حملات موشکی سه جانبه ایالات متحده، فرانسه و انگلیس  به سوریه تخریب شد، مرکز تحقیقاتی دمشق بود.مرکزی که اسراری فراوان را در خود جای داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مراکزی که در جریان حملات موشکی سه جانبه ایالات متحده، فرانسه و انگلیس  به سوریه تخریب شد، مرکز تحقیقاتی دمشق بود.مرکزی که اسراری فراوان را در خود جای داده بود.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از رویترز، ساکنان دمشق روز شنبه توسط تعدادی  از انفجارهای پیاپی در سراسر شهر وحشت زده شدند.صدای این انفجارها بسیار بلند بود. اما یکی از مراکز مهمی که در جریان حملات سه جانبه آمریکا و متحدانش آسیب دید، مرکز تحقیقات علمی دمشق در سوریه بود.  


ساعت ها  پس از  حمله موشکی، دود همچنان از بقایای این مرکز تحقیقاتی در ناحیه برزه دمشق، بلند می شود. دودی  که کشورهای غربی معتقدند به علت  برنامه های مبتنی بر  سلاح شیمیایی دولت که مخفیانه در این مرکز انجام می شده است. 

ایالات متحده، انگلیس و فرانسه در واکنش به حملات احتمالی گازهای سمی یک هفته پیش  دولت سوریه  ، به سایت های  کلیدی این کشور  حمله کردند اما دولت سوریه که توسط روسیه پشتیبانی می شود، اعلام کرده هرگز  چنین سلاح هایی را استفاده یا نگهداری نکرده است.


انفجارهایی که این مرکز تحقیقات علمی سوریه را نابود کردند، به شدت در تپه های خشکی که در شمال دمشق قرار دارند، بازتاب صدا و دود داشت. 

نکته مهم و جالب توجه این است که این مرکز  چندان فاصله ای با غوطه شرقی ندارد. منطقه ای که  از شهرها و زمین های کشاورزی تشکیل شده و بزرگترین دژ شورشیان علیه  بشار اسد را تشکیل می داد.  اما آخرین گروه آنها ساعت ها پس از حملات (مظنون به شیمیایی ) هوایی دولت تسلیم شدند. درگیری ها در این نقطه بالغ بر  هفت هفته طول کشید.

سعید سعید، رئیس بخش پلیمر این پژوهشکده علمی  گفت : " این ساختمان ها برای تحقیق و ساخت قطعات پزشکی که نمی توانند وارد شوند، استفاده می شد. ما سلاح شیمیایی نمی ساختیم . ما ابزارهای پزشکی مثل   مواردی برای درمان سرطان و  یا آنتی زخم ها را تولید می کردیم.

اما ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ، در واشنگتن گفت که این مرکز مصارف پزشکی نداشته و برای تحقیق، توسعه، تولید و آزمایش سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی فعالیت می کرده است .

در حال حاضر بوی آتش و دود در طول بقایای پنج ساختمان  اصلی نابود شده در فضا پخش است . تنها دروازه های اصلی این ساختمان ها جان سالم به در برده اند.

به جز این ساختمان علمی ، ساختمان های دیگر عمدتا مسطح بودند، بعضی از آنها به یک گوشه سقوط کرده اند و در برخی دیگر هنوز  ستون های بتنی پابرجا است . 

در میان آوارهای مرکز تحقیقات دمشق بقایای پراکنده شده از محتویات آن شامل کتاب های علمی ، ماسک های آزمایشگاهی و دستکش، فایل ها، جداول، بسته های مقوایی با نام داروها، صندلی ها و ورق های کاغذی دیده می شود که  با باد در حرکت است.

 مترجم:رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان