arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

تجارت الکترونیک پارسیان و مطالبه ۷۰۰ میلیون تومانی مالباختگان

اگرچه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر، هنوز دامن بانک پارسیان را نگرفته است اما عمکلرد یکی از شرکتهای تابعه این بانک، عملکرد آن را زیر علامت سوال بزرگی قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر، هنوز دامن بانک پارسیان را نگرفته است اما عمکلرد یکی از شرکتهای تابعه این بانک، عملکرد آن را زیر علامت سوال بزرگی قرار داده است.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر آنلاین ، تجارت الکترونيک پارسيان که حضوري فعال در فرابورس داشت و اخیرا به بورس منتقل شده است، از جمله شرکت​هاي تابعه بانک پارسيان است که براي تامين مسکن اعضاي خود، از سال 86 اقدام به تاسيس يک شرکت تعاوني مسکن کرد. تعاوني​اي که در ابتداي راه شکست خورد و تجارت الکترونيک از پرداخت خسارت ناشي از آن تا کنون سرباز زده است.

ماجرا از اين قرار است که شرکت تعاوني مسکن تجارت الکترونيک در سال 86، زميني به قيمت روز 700 ميليون تومان حوالي کرج خريداري کرده است. اعضاي اين تعاوني پس از پرداخت حق عضويت سي هزار توماني،قرارداد مشارکت در خريد زمين را با مبلغ 10 ميليون تومان در سال 87 امضا کرده و در همان سال قرار داد ديگري به مبلغ 2.5 ميليون تومان به ازاي پرداخت هزينه جواز، منعقد کردند. قرارداد بعدي در سال 88 براي احداث مسکن تا پايان اسکلت با مبلغ 2.5 ميليون تومان بسته شد. به اين ترتيب هر يک از اعضا مبالغي بين 15 تا 20 ميليون تومان - بسته به متراژ مسکن درخواستي از 60 تا 90 متر- در اختيار تعاوني شرکت تجارت الکترونيک قرار دادند.

سوء مديريت در شرکت تعاوني مذکور، زماني عيان شد که اعضا دريافتند برخي نقدا اين وجوه را در فواصل زماني اعلام شده پرداخت کرده​اند و برخي ديگر با ارائه چک​هاي مدت دار، از پرداخت نقدي قراردادهاي يادشده، سرباز زده​اند. به اين ترتيب وجوهي که برخي در موعد مقرر پرداخت مي​کردند صرف وجوه پرداخت نشده ديگر اعضا مي​شد. به همين دليل شرکت تعاوني تجارت الکترونيک پارسيان دو سال بعد از آغاز به کار خود، با برگزاري مجمع عمومي​اي از اين مساله پرده برداشت و به اعضاي خود اعلام کرد که علي​رغم دريافت مبلغ قرارداد اسکلت از سوي نيمي از اعضاء، تازه نتوانسته است هزينه خريد زمين را تامين کند!

اعضاي هيات مديره اين تعاوني اعلام کردند که به دليل رکود بازار مسکن و افزايش قيمت مصالح ساختماني، ادامه ساخت اين زمين مقرون به صرفه نيست و خانه​هاي تکميلي در نهايت قيمتي بيش از نرخ روز منطقه خواهد داشت. با اعلام ضعف آنها، اعضاي تعاوني عطاي خانه دار شدن را به لقايش بخشيدند و اکثرا راي به فروش زمين و عودت پول​هايشان دادند.

از آن زمان – بهمن 88- تا کنون، هنوز زمين اين شرکت تعاوني فروخته نشده است. اين در حالي است که شرکت مذکور متعهد بود ظرف سه سال خانه​ها را تحويل دهد ولي پس از چهار سال حتي در باز پرداخت پول اوليه اعضا نيزناتوان ماند. اگرچه سند زمين خريداري شده تعاوني مسکن ياد شده به نام اين تعاوني و از جمله اموال تجارت الکترونيک است اما اين شرکت حاضر نيست که سهم اعضاي خود را نقدا پرداخت کند.

علي​رغم برگزاری چندين جلسه ميان زيان ديدگان اين پروژه شکست خورده با اعضاي هيات مديره تعاوني و رئيس تجارت الکترونيک پارسيان، پاسخ درخوري به اعضا داده نشده است. به اين ترتيب نه خانه​اي نصيب متقاضيان چهار سال پيش شده و نه وجوهي که در دو سال اوليه اين پروژه پرداخته​ان به آنها عودت داده شده است.

حال چه کسی پاسخگوی این اقدام تجارت الکترنیک پارسیان خواهد بود؟
نظرات بینندگان