arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷

سفر ماکرون به آلمان در بحبوحه تشدید اختلافات میان دو کشور

کمتر از یکسال پس از پیروزی انتخاباتی درخشان ماکرون در دستور کار حامی اروپا، ماکرون به اجرای اصلاحات پسا بریگزیت با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امید بسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهوری فرانسه فردا پنج‌شنبه عازم برلین می‌شود تا شاید فرصتی برای اجرای اصلاحات مسکوت‌ مانده در اتحادیه اروپا به وجود آید. با این حال اختلافات اخیرا میان دو کشور بالا گرفته و همین فرصت رویاپردازی را از ماکرون می‌گیرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ دیدگاه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای ایجاد یک اتحادیه اروپای قوی‌تر احتمالا به موانعی برخورد کند چرا که اختلافاتی با آلمان از مسائل دفاعی گرفته تا طرح‌های او برای تعمیق همبستگی منطقه یورو به وجود آمده است.

کمتر از یکسال پس از پیروزی انتخاباتی درخشان ماکرون در دستور کار حامی اروپا، ماکرون به اجرای اصلاحات پسا بریگزیت با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امید بسته است.

هفته‌نامه اشپیگل در آستانه سفر فردای رئیس‌جمهوری فرانسه به برلین که شاید فرصتی برای اجرای اصلاحات مسکوت‌ مانده باشد، نوشت: ابتکارعمل اروپایی ماکرون همچون موش زمستان‌خواب مرده است.

اختلافات میان این دو کشور همسایه در روزهای اخیر با ورود پاریس به بزرگترین مداخله نظامی غرب در جنگ سوریه ابعاد جدیدی گرفت. در حالی که ماکرون در پارلمان اروپا بر اهداف اصلاحات گسترده تاکید می‌کرد، حزب مرکل علنا با پیشنهادات ماکرون برای بودجه منطقه یورو و توسعه صندوق اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

با وجود این، مرکل گفت اطمینان دارد طرفین تا نشست اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به راه‌ حل‌های مشترکی دست پیدا می‌کنند.

استفانی ویس، از تحلیلگران اندیشکده بنیاد برتلسمان گفت: اگر پیشرفتی وجود داشته باشد، سرعت آن حلزونی است. گمان می‌کنم نهایتا با اصلاحات متوسطی روبرو شویم.

از مهمترین موضوعاتی که پنج‌شنبه در دستور کار قرار دارد، تقویت همکاری دفاع اروپایی است که ماکرون خواستار تشکیل نیروی مشترک و دکترین نظامی مشترک شده است. برلین و پاریس توافق کردند اروپا باید بتواند به تنهایی در مواجهه با تمایلات انزواطلبی دونالد ترامپ بایستد اما باید دید آلمان تا کجا می‌خواهد این مساله را پیش ببرد.

حمله سه‌گانه اخیر ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه بدون بزرگترین و قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا انجام شد. گرچه مرکل حمایت کرد اما هرگونه مشارکت کشورش را منتفی کرد و همین بحث‌هایی را درباره نقش رهبری برلین به وجود آورد.

وزیر دفاع سابق آلمان به روزنامه بیلد گفت: زمانی که مردم قتل‌عام می‌شوند، زمان عمل فرا می‌رسد. مرکل خود را کنار کشید تا دیگران این کار کثیف را انجام دهند. ماکرون هم طرف ترامپ رفت نه مرکل.

برچسب ها: ماکرون
نظرات بینندگان