arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

آنکارا: اظهارات مقامات آمریکایی، مداخله در انتخابات و امور داخلی ترکیه است

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره تمدید وضعیت فوق العاده و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی، آمریکا را به مداخله در انتخابات و امور داخلی خود متهم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه، آمریکا را به مداخله در انتخابات و امور داخلی خود متهم کرد

به گزارش ایرنا، هدر ناوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در واکنش به تمدید وضعیت فوق العاده برای اجرا در هشتمین دوره و نیز اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه گفت که 'نگران برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه در ترکیه تحت شرایط وضعیت فوق العاده هستیم.'
حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) با انتشار بیانیه ای، اظهار نظر مقامات آمریکایی را درباره انتخاباتی که هنوز برگزار نشده است، غیرقابل قبول خواند و نسبت به مداخله آمریکا در انتخابات و امور داخلی این کشور هشدار داد.
وی سخنان مقامات آمریکا را 'یک رویکرد مخرب' دانسته و گفت که ابراز نگرانی مقامات آمریکایی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه و تاثیر وضعیت فوق العاده در فرایند دموکراتیک انتخابات 'مخرب' و 'یک ادعا' است.
آکسوی همه انتخابات برگزار شده در ترکیه را دموکراتیک، آزاد، شفاف و مورد تایید گزارش ها و ناظران بین المللی عنوان کرد و افزود: همه پرسی تغییرات قانون اساسی در ترکیه که سال گذشته تحت شرایط وضعیت فوق العاده برگزار شد، موید این ادعاست و این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در وضعیت فوق العاده در بسیاری از کشورها از جمله در فرانسه طی سال 2017 بیان کرد: وضعیت فوق العاده تنها برای اتحاد ترکیه و مقابله با گروه های تروریستی که بقای دولت را هدف گرفته اند، تصویب شده و حقوق اساسی و آزادی های هیچ کسی را در کشور محدود نمی کند.
وی اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را همراه با 'استاندارد دوگانه نسبت به ترکیه' و 'مداخله در اراده ملت ترکیه' خوانده و سخنان وی را پیش داوری در قبال انتخاباتی عنوان کرد که هنوز برگزار نشده است.
به گزارش ایرنا، هشتمین دوره سه ماهه وضعیت فوق العاده در ترکیه، دو روز پیش در مجلس ملی این کشور تصویب شده و اجرای آن از دیشب تا سه ماه آینده آغاز شده است.
وضعیت فوق العاده در ترکیه از نخستین روزهای پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) برقرار و در هفت دوره متوالی سه ماهه تمدید شده است.
همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی نیز از دو روز پیش در ترکیه با تصمیم رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور کلید خورده و طرح پیشنهادی آن عصر روز جمعه(امروز) در صحن علنی مجلس این کشور به تصویب رسید.
بر اساس این تصمیم، بیست و ششمین دوره انتخابات مجلس ترکیه و نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب نظام ریاستی در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود ولی با تصمیم اخیر دولت این کشور، زمان برگزاری این دو انتخابات مهم 17 ماه جلو کشیده شد.

نظرات بینندگان