arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزیر بازرگانی ایالات متحده: اقدامات چین در حوزه فناوری ترسناک است / «چاینا 2025» کابوس ترامپ می شود؟

وزیر بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که برنامه فناوری آینده چین موسوم به «چاینا 2025» تبدیل به یکی از برنامه های ترسناک این کشور شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که برنامه فناوری آینده چین موسوم به «چاینا 2025» تبدیل به یکی از برنامه های ترسناک این کشور شده است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از ژاپن تایمز، ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده روز گذشته  اعلام کرد که برنامه چین برای تبدیل شدن به ابر قدرت  فناوری جهان ، یک موضوع  "ترسناک" است که مالکیت فکری آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد.

راس در جریان سخنرانی خود در جمع  مدیران صنایع پارچه در مورد سرقت های مکرر چین در حوزه فناوری گفت: "این یک مشکل عظیم و بزرگ است و چین باید در این زمینه پاسخگو باشد."

او ادامه داد : " طرح توسعه پکن که با نام چاینا 2025 مطرح شده است، نوعی نقشه استراتژیک برای رسیدن چین به هرم قدرت است. این کشور قصد دارد در حوزه ارتباطات به بالاترین بخش قدرت دست باید . هرمی که از رباتیک اتوموبیل تا هوافضا را در خود جای داده است."

راس گفت: "چینی ها طی سال های گذشته در طبقات پایین کار جهان بودند و اکنون چشم اندازی فراتر از مرکزیت جهان دارند. "

وی ادامه داد : "آنچه چینی ها با تمام وجود برای رسیدن به آن تلاش می کنند، این است که مازاد تجارت عظیم خود را از صنایع متعارف امروز بردارند و آن را  به تحقیقات نیمه هادی ها و هر گونه تحقیقاتی که در تصور ما نمی گنجد متمرکز کنند".

واشنگتن ماه گذشته مبلغی معادل 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی را تهدید کرد؛ چرا که  سیاست های دونالد ترامپ با اهداف چینی ها در حوزه ابرقدرت شدن تناقض داشت. حتی ایالات متحده  شکایتی را بر علیه چین در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

این تنش ها بین دو کشور، دولت های پکن و واشنگتن  را تحت فشار قرار داده و آنها به طور فزاینده ای تهدیدات تعرفه ای را تغییر می دهند.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه تأکید کرد که استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و نماینده تجاری ایالات متحده، رابرت لایتیزر، به درخواست چین طی روزهای آتی  به پکن سفر خواهند کرد.

راس قبلا استراتژی چین را تهدید مستقیم به ایالات متحده نامید و لایتزر نیز گفت که  تعرفه های وارداتی در برنامه 2025 چین هدف اصلی است. 

راس  هشدار داد که حتی چین نیز حق ثبت اختراعات ایالات متحده را بررسی می کند و آنها را در کشور خود ثبت می کند تا از  فروش ایده های صاحبان فناوری ایالات متحده در چین پیشگیری کند.

 مترجم: رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان