arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
الدیار؛

خواب‌های عربستان برای عراق؛ ورود به بغداد از دروازه اقتصاد و شوراندن شیعیان علیه ایران

یک ماه پیش از آغاز ماراتون انتخابات در عراق، مسئولان سعودی تحرکات خود را برای ارائه مجدد اوراق اعتماد خود به عراقی ها از دروازه اقتصاد را آغاز کرده اند و این مساله ای است که پس از اعلام طرحهایی عظیم بین دو کشور، توسط سفیر سعودی در بغداد اعلام شد که بارزترین آنها، ارتباط عراق با دریای سرخ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خواب‌های عربستان برای عراق؛ ورود به بغداد از دروازه اقتصاد و شوراندن شیعیان علیه ایران

الدیار نوشت: یک ماه پیش از آغاز ماراتون انتخابات در عراق، مسئولان سعودی تحرکات خود را برای ارائه مجدد اوراق اعتماد خود به عراقی ها از دروازه اقتصاد را آغاز کرده اند و این مساله ای است که پس از اعلام طرحهایی عظیم بین دو کشور، توسط سفیر سعودی در بغداد اعلام شد که بارزترین آنها، ارتباط عراق با دریای سرخ است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه گزارش این روزنامه لبنانی آمده است: اعلام این طرحها پس از سفر هیئت عراقی به عربستان صورت گرفت تا نتیجه تلاشهای عربستان برای از سر گیری ارتباطات خود با عراق نمایان شود.

برنامه سعودی برای ورود دوباره به عراق پس از سالها دوری از آن، با روی کار امدن ملک سلمان و پس از آن، تعیین بن سلمان بعنوان ولی عهد، رو به گسترش نهاد؛ به این ترتیب آیا می توان گفت عراق به صحنه ای برای جست و جوی پیروزی دیپلماتیک سعودی ها علیه ایران تبدیل شده است، در حالی که تحقق چنین هدفی در یمن برای ال سعود شبیه به امری محال شد.

یکی از قراردادهای مهم امضا شده به بین عربستان و عراق، ایجاد یک راه زمینی مرزی بین این دو کشور است که امکان عبور تمام کامیونها از راه عربستان به سمت دولتهای همسایه عراق و از جمله ترکیه را فراهم می کند.

در طول 27 سال تشنج در روابط بین عراق و عربستان، ایران از غیاب سعودیها در صحنه سیاسی عراق استفاده کرده و نفوذ خود در این کشور عربی را افزایش داد. این نقش رو به گسترش ایران در عراق همزمان شد با خسارتهای فراوان عربستان سعودی بویژه در یمن و شکست ائتلاف ریاض در انجام هر گونه پیروزی بر روی زمین.

ریاض عراق را فرصتی طلایی می داند تا بتواند از طریق آن نفوذ از دست رفته اش در یمن را به دست آورد و چه بسا موفقیتی بزرگ در بغداد بتواند بخش زادی از زیانهای سعودیها در جنگ یمن را محقق کند.

اریکا سولومون خبرنگار خاورمیانه روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی برخی نشانه های سیاست خارجی عربستان سعودی جدید به سمت عراق را اشکار کرده است؛ بر اساس این گزارش، سعودیها قصد دارند یک ائتلاف شیعه ضد ایران، در عراق تشکیل دهند و به این وسیله نزاع و درگیریهای طایفه ای را ایجاد کننده و در بدترین حالتها، منجر به تبدیل شدن عراق به میدان جدیدی برای ظهور دشمنی های ایران و عربستان می شود.

این روزنامه تلاش بن سلمان برای جذب برخی چهره های شیعه عراق را دروازه ای برای بازگرداندن نفوذ عربستان در بغداد دانسته اند.

نظرات بینندگان