arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

افزایش تجارت محصولات دامپزشکی با بکارگیری دانش زیست فناوری

رفیعی پور با بیان این که دانش زیست فناوری می تواند در حوزه همانند سازی حیوانات نیز استفاده شود،گفت: توسعه فناوری رکن اساسی تحقیقات، پیشگیری، مبارزه، مراقبت، ریشه کنی و کنترل بیماری های دام، طیور، آبزیان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تفاهم نامه همکاری در توسعه زیست فناوری دامپزشکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان دامپزشکی کشور امروز چهارشنبه در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری گفت: ما به دنبال آن هستیم که در حوزه اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از دانش زیست فناوری، وابستگی به صنعت نفت را کاهش دهیم.
 
تفاهم نامه همکاری توسعه زیست فناوری دامپزشکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد/افزایش تجارت محصولات دامپزشکی با بکارگیری دانش زیست فناوری
 
دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: ما به منظور افزایش تجارت و صادرات محصولات دامپزشکی باید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و دانش زیست فناوری استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: ما نیازمند به دانش زیست فناوری در توسعه واکسن ها، داروها، مکمل ها و افزودنی های دامپزشکی هستیم و این دانش می تواند در تولید کیت های تشخیصی و امکان تشخیص بیماری های دام، طیور و آبزیان اهلی و غیر اهلی به ما کمک کند.

رفیعی پور با بیان این که دانش زیست فناوری می تواند در حوزه همانند سازی حیوانات نیز استفاده شود،گفت: توسعه فناوری رکن اساسی تحقیقات، پیشگیری، مبارزه، مراقبت، ریشه کنی و کنترل بیماری های دام، طیور، آبزیان است.

وی ادامه داد: دامپزشکی برای پیشبرد برنامه های راهبردی باید توجه ویژه به فناوری داشته باشد، زیرا منجر به پایداری این حوزه خواهد شد.

در این مراسم دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر اهمیت نقش زیست فناوری بر سلامت، ،سرمایه گذاری، اقتصاد و امنیت غذایی در حوزه دام، طیور و آبزیان تاکید کرد.

دکتر مصطفی قانعی افزود: این دانش موظف است به واکسنی دست یابد تا تولید کننده، با اطمینان به پرورش دام، طیور و آبزیان بپردازد و با خسارت های ناگهانی روبرو نشود.

وی گفت: ما امروز با دانش زیست فناوری می توانیم با روش زیستی رشد دام را افزایش دهیم که منجر به شکوفایی دامپروری می شود.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اذعان داشت: در حال حاضر ۷۳۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری داریم که بیش از نیمی از آن در حوزه کشاورزی، دام، طیور و آبزیان هستند.

وی با اشاره به تشکیل صندوقی در زیست فناوری برای حمایت از این دانش و شرکت های دانش بنیان گفت: در قالب این صندوق، کل هزینه یک پروژه در حوزه زیست فناوری را ما پرداخت می کنیم و اگر پروژه با موفقیت روبرو شد، پول آن باید به صندوق بازگردانده شود.

قانعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مدت این همکاری و دیگر برنامه های این ستاد با سایر حوزه های بخش کشاورزی اظهار داشت: مدت این همکاری سه سال است و بعد از این تفاهم نامه قراردادهای همکاری خواهیم داشت.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم با جایگزین کردن کود زیستی،مصرف کود شیمیایی را به یک سوم برسانیم.