arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

این نورها سرطان‌زا هستند

مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از لامپ ال‌ای‌دی (LED)، صفحه نمایش تلفن همراه و تبلت می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان یا پروستات را افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از لامپ ال‌ای‌دی (LED)، صفحه نمایش تلفن همراه و تبلت می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان یا پروستات را افزایش دهد.

در این مطالعه، قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی ساطع شده از لامپ ال‌ای‌دی (LED) در هنگام شب بر روی ۲ هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان یا پروستات با ۲ هزار فرد در گروه کنترل بررسی شد.

میزان قرار گرفتن در معرض این نورها در فضای خارج از منزل، مانند نور چراغ خیابان با استفاده از تصاویر ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، و نورهای داخلی با استفاده از پرسشنامه های خوداظهاری افراد، مورد سنجش قرار گرفت.

پژوهشگران دریافتند، افرادی که در طول شب در معرض سطوح بالای نورهای آبی خارج از منزل قرار می گیرند - در مقایسه با افرادی که کمتر در معرض این نورها قرار می گیرند - با خطر ۱.۵ برابری ابتلا به سرطان پستان و خطر ۲ برابر سرطان پروستات مواجه هستند. همچنین مردانی که در معرض سطوح بالای نورهای مصنوعی خارج از منزل قرار می گیرند، با خطر ۲.۸ برابری ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستند.

در عین حال، شواهدی از خطر ابتلا به سرطان پروستات یا پستان در اثر قرار گرفتن در معرض سایر نورهای مصنوعی خارج از منزل، از جمله قرمز و سبز در طیف مرئی به دست نیامد.

نور آبی طول موج کوتاهتری نسبت به سایر نورها در طیف مرئی دارد و این بدان معناست که این نور از انرژی بیشتری نسبت به سایر نورهای مرئی برخوردار است. قرار گرفتن در معرض نور آبی ترشح ملاتونین در مغز را کاهش می دهد.

ملاتونین هورمونی است که به تنظیم ریتم روزانه در بدن کمک می کند و نقش مهمی در حفظ هماهنگی ساعت های درون سلول های بدن ایفا می کند؛ اختلال در عملکرد ساعت های سلولی، با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

نور آبی از صفحه نمایش تبلت و تلفن های همراه هوشمند نیز ساطع می شود؛ اما در این مطالعه به طور خاص نور آبی ساطع شده از لامپ ال‌ای‌دی (LED) خیابان مورد بررسی قرار گرفت. به گفته محققان، احتمالا مکانیسم مشابهی در تلفن همراه، تبلت و لامپ ال‌ای‌دی داخل منزل نیز وجود دارد که به بررسی و تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

الخاندور سانچز د میگوئل (Alejandro Sánchez de Miguel)، محقق موسسه محیط زیست و پایدار در دانشگاه اکستر (انگلیس) و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: این اولین مطالعه ای است که به طور خاص، قرار گرفتن در معرض سطوح مختلف نور آبی را مورد بررسی قرار داد. برای اولین بار توانستیم به طور مستقیم، رنگ را در رزولوشن بالاتر مشاهده کرده و اثر آن را بر روی افراد مورد بررسی قرار دهیم.

میگوئل افزود: فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی قادر به مشاهده دقیق رنگ ها هستند، به همین دلیل در این مطالعه، از تصاویر تهیه شده از ISS استفاده کردیم.

نتایج این مطالعه در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد.

نظرات بینندگان