arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

آیا ترامپ می‌تواند عرب‌ها را به اعزام نیرو و هزینه کردن برای سوریه متقاعد کند؟

بنا به گفته مقامات آمریکایی، دولت دونالد ترامپ در تلاش است تا ائتلافی از نیروهای نظامی عرب تشکیل دهد تا جایگرین نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش در شرق سوریه باشند؛ امری که می‌تواند خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه را به تاخیر بیندازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بنا به گفته مقامات آمریکایی، دولت دونالد ترامپ در تلاش است تا ائتلافی از نیروهای نظامی عرب تشکیل دهد تا جایگرین نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش در شرق سوریه باشند؛ امری که می‌تواند خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه را به تاخیر بیندازد.

به گزارش ایسنا، ‌روزنامه لس‌ آنجلس تایمز در گزارشی با عنوان "دولت ترامپ در تلاش است تا حمایت عرب‌ها را برای بازسازی سوریه به دست آورد" نوشت، مقامات آمریکایی می‌گویند، متحدان آمریکا در منطقه، نسبت به اعزام نیرو به سوریه تردید دارند و بسیاری از آن‌ها حتی در خصوص مشارکت در تامین سرمایه‌ برای کمک به ایجاد شهرهایی با ثبات و آزاد از دست نیروهای داعش نیز بی‌میل هستند.

نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی به همراه سربازان محلی برای مبارزه با داعش در شرق سوریه مستقر هستند تا این گروه تروریستی را شکست دهند.

اما تصمیم‌گیری درباره نیروهای داعش پس از شکست آن‌ها، با اختلاف‌ نظر کامل میان ترامپ و مشاورانش، به ویژه در پنتاگون روبه‌رو است. مقامات پنتاگون از تمایل ترامپ برای خارج کردن سریع سربازان آمریکایی نگران هستند و معتقدند که چنین اقدامی می‌تواند تشکیل دوباره این گروه تروریستی را در پی داشته باشد و "دست ایران و روسیه را در سوریه بازتر بگذارد."

ترامپ ماه جاری تمایل خود را برای خروج سریع سربازان آمریکایی ابراز کرد و گفت، می‌خواهد "خیلی زود" نیروهای خود را از این منطقه خارج کند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ خواستار خروج آنان در شش ماهه پیش رو است.

پنتاگون و مقامات وزارت خارجه آمریکا در تلاش هستند تا برای شراکت احتمالی متحدان واشنگتن در جایگرینی نیروها در سوریه، به آنان اطمینان خاطر دهند که برنامه‌ریزی زمانی خاصی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور وجود ندارد.

مقامات آمریکایی بر این باورند که با وجود تلاش‌های واشنگتن، احتمال مشارکت عربستان، مصر و سایر کشورهای عربی برای اعزام نیرو و آموزش‌دهندگان نظامی به سوریه دور از انتظار است. آنان علاوه بر نگرانی از حضور روزافزون ایران در سوریه، نگرانند که در جنگ داخلی این کشور گرفتار شوند و کار دشوار کنترل داعش به دوش آنان بیفتند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی که در روند مذاکرات با متحدان این کشور قرار دارد، اظهار کرد: هیچ‌یک از طرف‌های این منطقه تمایلی جدی به چنین اقدامی ندارند. یک چیز قطعی است و آن این است که در صورتی که نیروهای آمریکا در سوریه حضور نداشته باشند، هیچ ارتش دیگری، به ویژه ارتشی از کشورهای منطقه در صحنه سوریه حاضر نخواهد شد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا به خبرنگاران گفته است، دولت ریاض از زمان آغاز بحران سوریه در خصوص اعزام نیرو به این کشور با واشنگتن در حال مذاکره بوده است. با این وجود هنوز سربازان خود را به این کشور اعزام نکرده است.

مقامات آمریکایی به کاخ سفید هشدار می‌دهند که آمریکا اشتباهی را که درباره عراق مرتکب شد، تکرار می‌کند. باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا به رغم هشدارهای پنتاگون و منتقدان درباره بی‌ثباتی عراق، در دسامبر ۲۰۱۱ اقدام به خروج نیروهای آمریکایی کرد و در سال ۲۰۱۴ با فعالیت تروریست‌های داعش و بروز خطر تصرف بغداد، سربازان آمریکایی را به این کشور بازگرداند.

پنتاگون با امید جلوگیری از تکرار این تجربه در حال گفت‌وگو درباره برنامه‌ای برای ادامه حملات هوایی آمریکا و عملیات ویژه علیه داعش حتی پس از خروج نیروهای آمریکای از این کشور است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد، این اقدام تا حدی برای اطمینان دادن به متحدانی صورت می‌گیرد که نگران هستند در صورت مشارکت در طرح ادامه حضور نظامی در سوریه، آمریکا آنان را بدون محافظت رها کند.

یکی دیگر از مقامات پنتاگون که از روند این اقدامات مطلع است، اظهار کرد، سربازان آمریکایی از اواخر سال جاری میلادی به تدریج از سوریه خارج می‌شوند اما حملات هوایی و عملیات زمینی در پایگاه‌های نزدیک به این منطقه علیه رهبران داعش، تجهیزات ساخت بمب آن و تجهیزات آموزشی این گروه ادامه خواهد یافت.

این مقام آمریکایی افزود، این اقدام می‌تواند به ترامپ این اجازه را بدهد که بدون رها کردن کامل سوریه ادعا کند به تعهدش برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی عمل کرده است.

با این که ترامپ هنوز ضرب‌الاجلی را برای خروج نیروهای آمریکا تعیین نکرده، تمایل خود را برای پایان عملیات در سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن به روشنی ابراز کرده و این اقدام ضرورت تعهد آمریکا به حمایت مالی و نظامی را افزایش داده است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا چند ساعت پس از آن که تاییدیه سنا برای تصدی این وزارت را به دست آورد، در نخستین سفر خود در مقام جدیدش به بروکسل رفت تا در نشست ناتو شرکت کند. مساله سوریه در دیدارهای او با متحدان ناتو و همچنین طی دیدارهای بعدی‌اش از عربستان، اردن و سرزمین‌های اشغالی در صدر مسائل مورد بحث قرار دارد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اختلاف نظر میان ترامپ و مشاورانش اظهار کرد، احتمالا آمریکا از عدم حفظ نیروهایش در سوریه برای آموزش به نیروهای محلی در مناطق آزاد شده و به منظور حفاظت از شبه‌نظامیان سوری که در اقدامات آمریکا همکاری داشتند، "پشیمان" خواهد شد.

ماتیس خطاب به کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: باید نیروهای محلی‌ای تشکیل دهیم که بتوانند فشار را علیه هر اقدامی از جانب داعش برای فعالیت دوباره حفظ کنند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه خطاب به ماتیس و دانفور هشدار داد، ممکن است نیروهای موسوم به "سوریه دموکراتیک" که گروهی متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد هستند و به متحدان اصلی آمریکا در مبارزه با داعش تبدیل شده‌اند، با حملاتی از جانب ترکیه مواجه شوند.

ترکیه که از پشتیبانی واشنگتن از کردهای سوریه خشمگین است، در ماه ژانویه عملیات شاخه زیتون را برای نابودی نیروهای وابسته به آمریکا در مرز سوریه و ترکیه صورت داد.

قانونگذاران آمریکایی مقامات پنتاگون را تحت فشار قرار می‌دهند تا کردها را ترک نکنند. گراهام از ماتیس پرسید: اگر ما خیلی زود سوریه را ترک کنیم، ترکیه به سراغ کردهایی می‌رود که در شکست داعش به ما کمک کرده‌اند. نگران این هستید؟ باید پیش از آن که سوریه را ترک کنیم، وضعیت را درست کنیم.

در همین راستا پامپئو در نشستی با مولود چاووش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در بروکسل، از او درخواست کرد که به تعهدات خود برای دستیابی به توافقی درباره آینده منبج پایبند بماند.

آمریکا همچنین در حال مذاکره با متحدان منطقه‌ای خود است تا با ارائه امتیازاتی همچون عنوان "متحد اصلی غیر ناتو" به عربستان، آنان را برای کمک به حل مشکلاتش در سوریه متقاعد کند.

امارات این هفته در کنفرانسی در بروکسل متعهد شد که در زمینه امداد بشردوستانه، ۶۰ میلیون دلار کمک کند اما آمریکا به طور رسمی اعلام کرده، چنین اقداماتی به طور عمده بر امداد رسانی به آوارگان متمرکز است و نه بر بازسازی زیرساخت‌ها و آموزش نیروهای محلی؛ اقداماتی که به عنوان حیاتی‌ترین عوامل برای ایجا ثبات در سوریه در نظر گرفته می‌شوند.

مقامات بر این باورند که در صورتی که ترامپ دستور خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کند، هرگونه مشارکتی در این امر تاثیر بسیار اندکی خواهد داشت.

یکی از مقامات ارشد آمرکایی در این خصوص گفت: اگر طرف‌ها حس کنند که ما سوریه را ترک می‌کنیم، هیچ‌یک از آنان در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

برچسب ها: ترامپ
نظرات بینندگان