arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزیر خارجه چین راهی کره شمالی می شود

درادامه تحولات شبه جزیره کره، 'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین این هفته و پیش از برگزاری نشست تاریخی میان کره شمالی و آمریکا راهی پیونگ یانگ می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درادامه تحولات شبه جزیره کره، 'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین این هفته و پیش از برگزاری نشست تاریخی میان کره شمالی و آمریکا راهی پیونگ یانگ می شود.

به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سفر 'وانگ یی' به پیونگ یانگ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته انجام می شود.
سفر 'وانگ یی' به کره شمالی به دعوت 'ری یونگ هو' وزیر امور خارجه کره شمالی انجام خواهد شد.
از دو ماه پیش و همزمان با جدی شدن بحث مذاکرات دو کره و همچنین نشست سران آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ روابط خود را با جهان افزایش داد، 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در اولین سفر خارجی خود ۲۵ تا ۲۸ مارس ( 5 تا 8 فروردین) سال جاری میلادی به پکن آمد و با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین دیدار کرد.
وزیر خارجه این کشور نیز چندین سفر خارجی از جمله به چین و اروپا انجام داد تا حمایت های بیشتری در مذاکره با کره جنوبی و آمریکا جذب کند.
چین اهمیت و جایگاه ویژه ای برای کره شمالی دارد و متحد دیرین این کشور محسوب می شود به طوری که در یکی از بندهای بیانیه 'پانمونجوم' که روز جمعه هفته گذشته بعد از اجلاس سران دو کره منتشر شد مقرر شد برای رسیدن به «معاهده صلح»، گفت و گوهای سه جانبه با حضور آمریکا و چهارجانبه نیز با حضور چین برگزار شود.
دو کره همچنین در بیانیه صلح پانمونجوم؛ در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند» و خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.
بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.
طبق بیانیه پایانی نشست سران دو کره، مذاکرات نظامی در سطح ژنرال ها در ماه می (خرداد) بین طرفین برگزار خواهد شد.
نشست سران آمریکا و کره شمالی نیز قرار است تا کمتر از 4 هفته دیگر برگزار شود.
در اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در مورد این موضوع که کره شمالی دقیقا چگونه تسلیحات هسته ای اش را کنار خواهد گذاشت و چطور غیرهسته ای خواهد شد، بحث و گفت و گو می شود.
کره شمالی در راستای اجرای بیانیه پانمونجوم روز گذشته اعلام کرد ماه آینده سایت هسته ای ' پیونگ ری' را تعطیل می کند و از کارشناسان هسته ای و همچنین خبرنگاران برای بازدید از این سایت دعوت خواهد کرد.
پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد ساعت خود را با کره جنوبی تنظیم خواهد کرد.
کره جنوبی نیز در نخستین اقدام خود امروز دوشنبه تنها 4 روز بعد از برگزاری اجلاس سران دو کره و امضای بیانیه صلح 'پانمونجوم' میان دو کشور، اعلام کرد تمام بلندگوهای تبلیغاتی نصب شده در نوار مرزی با همسایه شمالی خود را جمع آوری می کند.

نظرات بینندگان