arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

نشست استاد مطهری و نقد نظریه انتظار منفی با حضور محمد سروش محلاتی ، علی مطهری و محسن هاشمی

امسال در تقارن نیمه شعبان، ولادت مهدی موعود و 12 اردیبهشت، سالگرد عروج استاد مرتضی مطهری، نشستی با عنوان «شهید مطهری و نقد نظریه انتظار منفی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در خانه موزه شهید مطهری برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست استاد مطهری و نقد نظریه انتظار منفی با حضور محمد سروش محلاتی ، علی مطهری و محسن هاشمیامسال در تقارن نیمه شعبان، ولادت مهدی موعود و 12 اردیبهشت، سالگرد عروج استاد مرتضی مطهری، نشستی با عنوان «شهید مطهری و نقد نظریه انتظار منفی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در خانه موزه شهید مطهری برگزار می شود.

این برنامه از ساعت 11 تا 13 چهارشنبه 12 اردیبهشت با حضور دکتر علی مطهری، فرزند استاد مطهری و مهندس محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران برپا می شود و عباس محمدی کلهر ، شاعر به شعرخوانی می پردازد.

در پیش درآمد گروه اندیشه انجمن اندیشه و قلم برای این نشست آمده است:

در چند دهه اخیر در مقاطعی همزمان با بروز سختی ها یا توفیقها، موضوع ظهور منجی پررنگ تر از گذشته مطرح شده و نگاه های مختلف نیز به آن مطرح بوده است. از گروهی که انتظار را تنها به سکوت و نشستن تعبیر می کنند تا تفکر دیگری که اعتراض به وضع موجود و تغییر اساسی جامعه را لازم می داند. برخی جریانات انحرافی و خرافی نیز به تعیین وقت برای ظهور و منتسب کردن وقایع و حوادث و اشخاص خاص به ظهور پرداخته و همراه اندیشه پیشرو و سازنده مهدویت رشد کرده اند و در این میان طبعا تشکیل حکومت جمهوری اسلامی که به عنوان زمینه ساز ظهور از آن نام برده شده نیز پرسشهایی نو خلق کرده است.

در نشست «شهید مطهری و نقد نظریه انتظار منفی»، علاوه بر نگاهی کلی به رویکردهای مختلف در مساله انتظار به دنبال پاسخ به این پرسشها هستیم:

 

حقیقت مهدویت و فلسفه انتظار چیست و اساسا ظهور منجی چه ضرورتی دارد؟

مهدویت چه نسبتی با مردمسالاری ، آگاهی، حق انتخاب و اراده جمعی بر طی مسیر تعالی و یا اجبار و تن دادن انسانها به قدرت منجی دارد؟

نیازها و شرایط اصلی برای نزدیک شدن به عضر ظهور چیست و ما چه گامهایی می توانیم در این زمینه برداریم؟

و بالاخره این که سردمداران نگاه های مختلف به ظهور چه کسانی بوده اند و رویکردشان چه پیامدهایی در جامعه داشته و استاد مطهری چه نقدی به آنها داشته است؟

این نشست چهارشنبه 12 اردیبهشت؛ ساعت 11 تا 13 در خیابان شریعتی، خیابان دولت، نبش بن‌بست صدرا، خانه موزه استاد مطهری برپاست و حضور کلیه علاقمندان در آن آزاد است.

 

نظرات بینندگان