arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

افزایش قربانیان مواد مخدر مصنوعی در آمریکا

بر اساس گزارشات تازه منتشر شده در ایالات متحده، مخدرهای مصنوعی از جمله "فنتانیل" بیش از مواد مخدر تجویزی باعث مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد در این کشور می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بر اساس گزارشات تازه منتشر شده در ایالات متحده، مخدرهای مصنوعی از جمله "فنتانیل" بیش از مواد مخدر تجویزی باعث مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد در این کشور می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات به دست آمده از گواهی های مرگ سیستم آمار ملی حیاتی ایالات متحده بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۴۶ درصد از ۴۲ هزار و ۲۴۹ مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ مربوط به مصرف مواد مخدر مصنوعی مانند فنتانیل بوده در حالی که داروهای تجویزی تنها ۴۰ درصد و هروئین ۳۷ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که مواد مخدر مصنوعی در سال ۲۰۱۰ تنها حدود ۱۴ درصد از مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر را به خود اختصاص می داد و اکنون با افزایش بیش از سه برابری مواجه شده است.

مدیر کل آزمایشگاه ملی بهداشت روانی و سو مصرف مواد مخدر ایالات متحده، علت این امر را افزایش دسترسی به مواد مخدر مصنوعی غیرقانونی در این کشور دانسته است.

به گفته وی فنتانیل که به طور غیرقانونی تولید می‌شود پس از ورود به بازار با مواد مخدر دیگر مانند هرویین و کوکایین مخلوط شده که محصول نهایی به طور قابل توجهی باعث افزایش خطر اوردوز در مصرف‌کننده‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش، این نخستین باری است که مواد مخدر مصنوعی از مواد مخدر تجویزی چون اکسی کدون، هیدروکدون و هروئین که به عنوان اصلی‌ترین علت مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد شناخته می‌شدند، پیشی گرفته است.

از دیگر دلایل افزایش سهم مصرف مواد مخدر مصنوعی هم چون فنتانیل در ایالات متحده این است که این دسته از مواد به راحتی در آزمایشگاه‌ها تولید می شوند که نسبت به سایر مواد مخدر که از گیاهان خشخاش حاصل می شوند ارزان تر بوده و هزینه کمتری می برد.

به گفته مقامات ایالات متحده، فنتانیل به طور غیر قانونی و به طور انحصاری در چین تولید شده و پس از ارسال به مکزیک در این کشور با هروئین ترکیب و سپس به ایالات متحده قاچاق می‌شود.

به گزارش سی ان ان، از دیگر دلایل ماهیت مرگبار مواد مخدر مصنوعی مانند فنتانیل سرعت عمل بالای آن است. به طوری که اوردوز ناشی از آن تنها در چند دقیقه رخ می دهد که در مقایسه با سرعت عمل چندساعته هروئین بسیار سریع‌تر است.

نظرات بینندگان