arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۰

این سه زن برنده جایزه صلح نوبل شدند

الن جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، لیما گبوا فعال صلح و هم وطن وی و همچنین توکل کرمان فعال صلح یمنی روز جمعه به طور مشترک جایزه نوبل صلح سال دو هزار و یازده را به خود اختصاص دادند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الن جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، لیما گبوا فعال صلح و هم وطن وی و همچنین توکل کرمان فعال صلح یمنی روز جمعه به طور مشترک جایزه نوبل صلح سال دو هزار و یازده را به خود اختصاص دادند .



به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از فرانس پرس، رئیس کمیته نروژی نوبل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این سه زن به علت تلاش های بدون خشونت و مسالمت‌ آمیز خود برای تامین امنیت و احقاق حقوق زنان به طور مشترک جایزه نوبل صلح سال دو هزار و یازده را دریافت خواهند کرد . یوربیورن یاگلند افزود :  ما نمی توانیم به دموکراسی و صلحی پایدار در جهان دست یابیم مگر آنکه زنان نیز مانند مردان از فرصت های یکسان در تاثیرگذاری بر تحولات در همه سطوح جامعه برخوردار باشند . سیرلیف هفتاد و دو ساله، سال دو هزار و پنج هنگامی که به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آفریقا انتخاب شد، کاری بزرگ انجام داد.

وی زمانی اداره امور در لیبریا را به دست گرفت که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با جنگ داخلی چهارده ساله ای بود، جنگی که دویست و پنجاه هزار کشته و خسارات فراوان اقتصادی برجای گذاشت.

این جنگ همچنین باعث کمبود آب آشامیدنی و برق در لیبریا شده و بسیاری از زیرساخت های این کشور را از بین برده بود . زن آهنین لیبریا در حالی برنده جایزه نوبل صلح شد که فقط چهار روز به آغاز رقابت وی برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری باقی مانده است . کمیته نوبل از سیرلیف به علت تلاش برای برقراری صلح در لیبریا، تقویت وضع اقتصادی و اجتماعی این کشور و همچنین تقویت جایگاه زنان قدردانی کرد . شاید به قدرت رسیدن سیرلیف بدون تلاش های گبوا سی و نه ساله امکان پذیر نبود.

وی سال دو هزار و دو در خلال یکی از مرگبارترین جنگ ها در آفریقا، گروه زیادی از زنان مسیحی و مسلمان را تشویق کرد با تحریم همسرانشان، آنها را مجبور به دست کشیدن از جنگ کنند. کمیته نوبل همچنین از گبوا به علت تشکیل یک تشکل سازمان یافته از زنان از میان همه گروه های مذهبی و قومی دارای اختلاف به منظور پایان دادن به جنگ دیرینه در لیبریا و تلاش برای مشارکت زنان در انتخابات تقدیر کرد . گروه سازمان یافته گبوا پس از شکست موافقتنامه های صلح در لیبریا ، آتش بس فوری و همچنین گفتگو بین دولت و شورشیان را به منظور پایان دادن به درگیری ها در این کشور خواستار شد . گروه گبوا سال دو هزار و سه نشستی را با تیلور برگزار کرد و از وی قول گرفت در مذاکرات صلح در غنا شرکت کند .

گبوا سپس زنان را بسیج کرد تا در انتخاباتی که پیروزی سیرلیف را در پی داشت، رای بدهند. توکل کرمان زن سی و دو ساله یمنی یک خبرنگار و فعال مدافع حقوق زنان است که به علت تلاش هایش در دفاع از حقوق زنان، آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود. کمیته نوبل از تلاش های کرمان در احقاق حقوق زنان و برقراری دموکراسی در یمن پیش از بهار عربی، قدردانی کرد. کرمان نخستین زن عرب که به این افتخار نائل شده است، گفت جایزه خود را به همه فعالان بهار عربی تقدیم می کند. از آغاز بهار عربی تاکنون برخی از رژیم های دیکتاتوری در شمال آفریقا و خاورمیانه سرنگون شده اند . کرمان که سال دو هزار و پنج گروهی را با عنوان خبرنگاران زن بدون زنجیر تشکیل داد نقش مهمی در قیام مردمی علیه علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن داشته است.

وی همچنان هدایت اعتراض ها را به منظور برکناری صالح به عهده دارد .
نظرات بینندگان