arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

نشست جامعه و فیلترینگ تلگرام با حضور فاضلی، نمکدوست و فضائلی

نشست جامعه و فیلترینگ تلگرام روز دوشنبه ۱7 اردیبهشت ساعت ۱۷ از سوی گروه علوم اجتماعی و ارتباطات انجمن اندیشه و قلم در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست جامعه و فیلترینگ تلگرام روز دوشنبه ۱7 اردیبهشت ساعت ۱۷ از سوی گروه علوم اجتماعی و ارتباطات انجمن اندیشه و قلم در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، نعمت الله فاضلی، حسن نمکدوست و مهدی فضایلی در این نشست به بررسی اهمیت و جایگاه تلگرام در زندگی ایرانیان، فرصت ها و تهدیدهای ادامه فعالیت و فیلترینگ و نقاط قوت و ضعف پیام رسان های داخلی خواهند پرداخت.

در پیش درآمد این نشست که از سوی گروه علوم اجتماعی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

پیام رسان تلگرام اکنون محبوب ترین پیام رسان نزد ایرانیان است . به طوری که در حال حاضر بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی در این اپلیکیشن موبایلی مبادرت به تولید و بارگذاری اطلاعات می کنند.
این پیام رسان که بر اجتماعات کوچک و موضوعات خرد تمرکز کرده، با زندگی ایرانیان پیوند گسترده ای خورده است و هم کارکردهایی مانند کسب وکار، کسب اخبار، ارتباطات اجتماعی، سرگرمی و تفریحی و نقش آموزشی در جامعه دارد و هم در مواردی کژکارکردهای اقتصادی و فرهنگی داشته و نقش آن در تشویق به ناآرامی در دی ماه 96، منجر به فیلترینگ موقت آن شد.
از شهریور 1394 که امکان تاسیس کانال در این پیام رسان فراهم شده است، تا کنون یک میلیون و150 هزار کانال تلگرامی در کشور راه اندازی شده، حدود 2 میلیارد پیام در این کانال ها منتشر شده و 2 تریلیارد بازدید از این پیام ها انجام شده است و از ابتدای سال زمزمه فیلترینگ آن گروهی را خوشحال و دیگرانی را نگران کرده است.

در نشست جامعه و واکنش به فیلترینگ تلگرام تلاش می شود به پرسشهایی از این دست پرداخته شود:

-این که تداوم کار یا فیلترینگ این پیام رسان چه تاثیری در امنیت ملی دارد و آیا موجب تقویت قدرت ملی خواهد شد یا تضعیف آن؟

-دیگر اینکه دلایل اقبال کاربران ایرانی به این پیام رسان چیست؟ این حضور یکپارچه چه تاثیری در تامین نیازهای کاربران در زمینه کسب وکار، کسب اخبار، تامین تفریح و سرگرمی و تامین نیارهای آموزشی شهروندان دارد؟ این موارد مستلزم شفاف سازی است.

-مسئله دیگری که ضروت دارد به آن پاسخ مناسب داده شود اینکه آیا اصلا به لحاظ فناورانه فیلترینگ تلگرام شدنی است؟ و آیا این اقدام به نفع منافع ملی کشور است؟

-سوال دیگر اینکه کاربران ایرانی چه واکنشی به فیلترینگ تلگرام خواهند داشت؟ آیا به پیام رسان های داخلی مهاجرت خواهند کرد یا مشتری فیلترشکن و وی پی ان می شوند؟ آیا بهتر نیست گروه زیادی از کاربران به جای ترک تلگرام به صورت موازی در پیام رسان های داخلی و خارجی به صورت توام فعالیت کنند. و حتی در رسانه های بین المللی حضور بیشتری داشته باشند؟ بویژه اینکه استفاده از انواع فیلترشکن و وی پی ان امکان موفقیت فیلترینگ را ناچیز می کند.

-موضوع قابل بحث دیگر استفاده مالک تلگرام از داده ها و کلان داده های این پیام رسان است و این که وجود این حجم داده در اختیار یک شرکت خارجی غیرپاسخگو به مسوولان ایرانی چه مخاطراتی خواهد داشت؟

-دیگر اینکه برای توسعه پیام رسان های داخلی و مهاجرت داوطلبانه کاربران چه سیاست هایی باید در کشور اتخاذ شود و آیا آنها واقعا می توانند حریم خصوصی کاربران را حفظ و اعتماد آنان را جلب کنند؟ با علم به اینکه فضای مجازی مانند رسانه های جریان اصلی نبوده و چندان روی خوش به بخشنامه و دستورالعمل نشان نمی دهند.

شرکت کنندگان در این نشست علمی با حضور علاقمندان مسایل فوق را به بحث و بررسی خواهند گذاشت.

نظرات بینندگان