arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

اسکای نیوز: آمریکا مانع صدور بیانیه شورای امنیت در محکومیت حوادث غزه شد / درخواست کویت برای نشست فوق‌العاده

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که آمریکا مانع صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره کشتار روز گذشته فلسطینیان در مرزهای غزه شده است. شورای امنیت قرار است به درخواست کویت، امروز نیز نشستی در این باره برگزار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که آمریکا مانع صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره کشتار روز گذشته فلسطینیان در مرزهای غزه شده است. شورای امنیت قرار است به درخواست کویت، امروز نیز نشستی در این باره برگزار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند، آمریکا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت اجازه صدور بیانیه‌ای از سوی این شورا برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره اقدامات خشونت‌آمیز در مرزهای اراضی اشغالی و نوار غزه و کشتار فلسطینیان به دست نظامیان رژیم صهیونیستی را نداد.

در پیشنویس بیانیه شورای امنیت آمده است، شورای امنیت خشم و تاسف خود را از کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی که در اعتراضاتی مسالمت‌آمیز به دنبال احقاق حقوق خود هستند، ابراز می‌دارد.

در ادامه این پیشنویس آمده است، شورای امنیت خواستار اجرای تحقیقاتی مستقل و شفاف است که محاکمه عاملان خشونت‌ها را تضمین کند.

در پیشنویس یاد شده آمده است، شورای امنیت نگرانی شدید خود را از تحولات اخیر در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی به ویژه با آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز در نوار غزه و کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی ابراز می‌دارد.

شورای امنیت در ادامه همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری برای ممانعت از بالا گرفتن تنش‌ها و برقراری آرامش دعوت کرده بود.

همچنین این شورا از تمامی کشورها خواسته بود از اتخاذ هر اقدامی که موجب وخامت بیشتر اوضاع می‌شود، و نیز هرگونه اقدام یک‌جانبه و غیر قانونی که فرصت‌های برقراری صلح را کاهش می‌دهد، خودداری ورزند.

در ادامه پیشنویس مذکور در اشاره به تصمیم اخیر آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" تاکید شده است، هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر وضعیت، ماهیت و ساختار جغرافیای جمعیتی شهر قدس شریف شود، تاثیر در وضعیت حقوقی این شهر ندارد.

کشتار روز گذشته خونین‌ترین روز در درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از زمان جنگ ۲۰۱۴ غزه محسوب می‌شوند، در جریان درگیری‌ها در این روز دستکم ۵9 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۲7۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

این درگیری‌ها پیش از افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی با حضور مسئولان اسرائیلی و هیاتی از کاخ سفید از جمله ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور آمریکا آغاز شدند.

طبق گزارش نماینده فلسطین در سازمان ملل هشت کودک کمتر از ۱۶ سال از جمله شهدای درگیری‌های روز دوشنبه بودند.

شورای امنیت امروز (سه‌شنبه) نیز به درخواست کویت نشستی فوق العاده را برای بررسی وضعیت اراضی فلسطینی‌ها پس از کشتاری که سربازان اسرائیلی در سرکوب تظاهرات میلیونی فلسطینی‌ها به مناسبت سالگرد نکبة (تاسیس اسرائیل) به راه انداختند، برگزار می‌کند.

هیات کویت در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری این نشست فوق العاده خبر داد. این هیات پیشنویس بیانیه‌ای درباره تحولات فلسطین را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است.

کویت در این پیشنویس انجام تحقیقاتی مستقل و شفاف درباره کشته شدن ده‌ها تظاهرکننده فلسطینی در غزه به دست سربازان ارتش رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

منصور العتیبی، نماینده کویت در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ریاض منصور، نماینده فلسطین در این سازمان در نیویورک کشتار انجام شده در غزه که به شهادت ده‌ها فلسطینی منجر شد را محکوم کرده و گفت: به این اقدام واکنش نشان داده خواهد شد.

کویت به عنوان تنها کشور عربی عضو شورای امنیت با هماهنگی فلسطین و به نمایندگی از گروه کشورهای عربی در این سازمان خواستار برگزاری این نشست فوق العاده شد.

ریاض منصور نیز در این کنفرانس گفت: نشست ظرف ۲۴ ساعت آینده برگزار می‌شود و فلسطین درباره برگزاری‌ آن با کویت هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد: شورای امنیت باید مسئولیت توقف کشتار جاری علیه فلسطینی‌ها را پذیرفته و عاملان آن را محکوم و محاکمه کرده و به دستگاه عدالت ارجاع داده و حمایت لازم را از غیرنظامیان فلسطینی فراهم کند، همچنین باید تحقیقات مستقلی درباره کشتار اخیر در غزه آغاز شود.

وی درباره اقدامات اتحادیه عرب در مورد حوادث غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی گفت: کشورهای عربی ابزارهای بسیاری برای اعمال فشار در این زمینه جهت حمایت از مساله فلسطین در اختیار دارند.

تلاش‌های کشورهای عربی برای محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت همواره با مخالفت و کارشکنی‌های آمریکا مواجه می‌شود.

نظرات بینندگان