arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

تعالی؛بهترین ابزار برای تحقق اقتصاد مقاومتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

همزمان با رسیدن جایزه ملی «تعالی و پیشرفت» به ایستگاه پایانی دومین دوره، شاخص‌های سومین دوره این جایزه ترسیم شد.

دومین دوره جایزه ملی «تعالی و پیشرفت» در حالی به کار خود پایان داد که به نسبت دوره نخست، با رشد ۲٫۵ برابری متقاضیان مواجه شده بود. اقبالی فزاینده که نشان از درک اهمیت این جایزه در میان شرکت و موسسات بزرگ کشورمان دارد و دورنمای خوبی در زمینه نیل به اهداف کلان این جایزه ترسیم می‌کند.

در این دوره از جایزه که مراسم پایانی آن با حضور جمعی از مسئولان کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شد، ۸۴ شرکت داخلی حضور داشتند که از این میان، بر اساس ارزیابی‌های دبیرخانه جایزه، یک شرکت موفق به اخذ تقدیرنامه ۴ ستاره شد، سه شرکت تقدیرنامه ۳ ستاره دریافت کردند، ده شرکت موفق به اخذ تقدیرنامه ۲ ستاره شدند و بیست و یک شرکت تقدیرنامه ۱ستاره دریافت کردند.
«کشاورزی و دامپروی»، «صنایع و معادن»، «فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات»، «صنایع غذایی»، «خدمات فنی-مهندسی»، «ساختمان و خدمات وابسته»، «خدمات بازرگانی»، «خدمات مالی و سرمایه‌گذاری»، «گردشگری»، «برق و انرژی» و «سلامت و بهداشت»، یازده گروهی از کسب‌وکارهایی بودند که در این دوره از جایزه ملی تعالی و پیشرفت، مورد ارزیابی دبیرخانه جایزه قرار گرفتند.
بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی توأم با خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها، تشویق سازمان‌ها برای اجرای فرآیند خودارزیابی جهت شناخت نقاط قوت و نقاط قابل بهبود، تقویت قابلیت‌های سازمانی به منظور چابکی سازمان‌ها در کسب و کار، تقویت تعامل اثربخش و سازنده در درون و بیرون سازمان، ارج نهادن به سازمان‌های متعالی و بهره‌ور و تقدیر از مدیران و کارکنان آن‌ها و افزايش مستمر سطح رضايت ذينفعان، از جمله اهداف این جایزه ملی است که استقبال هرچه بیشتر شرکت ها و موسسات به این جایزه نقش به سزایی در نیل به آنها ایفا خواهد کرد.
در این همایش دکتر محمد جواد ایروانی، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی و پیشرفت گفت: ارتقاء بهره‌وری از راهکار‌های مهم توانمندسازی در اقتصاد ملی است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم نسبت به آن به طور ویژه‌ای تاکید شده است، بنابراین جایزه ملی پیشرفت و تعالی با هدف ارتقاء و تحقق این سیاست و افزایش توانمندی‌ها در حوزه نظام مدیریتی، بستری مناسب را در راستای رسیدن به توانمندی اقتصادی در سطح ملی و کلان فراهم می‌آورد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: در واقع یکی از مولفه‌های رسیدن به اقتصاد ملی، رصد و پایش عملکرد شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف و نهاد‌های انقلابی در حوزه اسناد بالادستی، چشم انداز‌های پیش رو، برنامه‌های میان مدت و یکساله، بودجه‌بندی‌ها و نظایر آن در حوزه‌های مختلف است که در این میان جایزه ملی پیشرفت و تعالی، ظرفیتی‌ست که همه این مولفه‌ها را به نوعی رصد می‌کند؛ از این جهت شرکت در آن نیز بهترین فرصت برای ارزیابی سطح عملکرد و آگاهی کامل از نقاط ضعف و قوت و توسعه اقتصاد است.

تعالی؛بهترین ابزار برای تحقق اقتصاد مقاومتی

شایان ذکر است که در ابتدای همایش دومین دوره این جایزه ملی، دکتر علی اوتارخانی، ایده پرداز روش چهار مرحله‌ای جایزه ملی تعالی و پیشرفت گفت: در دنیای امروز جوایز تعالی نقش کاتالیزور پیشرفت را ایفا می‌کنند. ایران نیز برای آنکه در مسیر پیشرفت ثابت قدم بشود و تکانه‌های محیطی و شوک‌های محیطی که دشمنان می‌خواهند به ما وارد آورند را خنثی کند، می‌بایست سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر تعالی و بهره‌وری داشته باشد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اساس مدل‌های تعالی بر خودانتقادی و خود ارزیابی است، گفت: مدیران تعالی‌جو مولفه‌های بیرونی را بیرون از دایره محاسبات قرار می‌دهند و علت مساله را در درون سازمان خود جست‌وجو می‌کنند. بر این اساس، مسیری که ما آغاز کرده‌ایم هم در مرحله اول، ارزیابی و خودارزیابی را شامل می‌شود. درست مثل چکاپی که در مراجعه به پزشک توصیه می‌شود و وقتی نتایج آن مشخص شد، بر اساس آن نتایج، تجویز صورت می‌گیرد. در این مرحله، تیمی از خبرگان در کنار مدیران شرکت ها قرار می‌گیرند و فرمول رسیدن به تعالی را طراحی خواهند کرد. ارزیابی با شاخص‌های استاندارد در تمامی مراحل و استفاده از راهکارهای پیش بینی شده، از ویژگی‌های مدل تعالی است.
اوتارخانی افزود: در مرحله سوم دبیرخانه تلاش دارد با کمک و همراهی شرکت‌های فعال، برای هریک از نقاط بهبود، “فرمول اجرایی” طراحی کند و در آخر، مرحله پایش قرار دارد که در آن فرمول های اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که دریابیم آیا به درستی اجرا شده‌اند یا خیر. مسیری در چهارمرحله با این هدف که بتوانیم مجموعه ها و شرکت ها را از نقطه موجود به وضع مطلوب رهنمون کنیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: برای طراحی نقاط بهبود، با توجه به هزینه گزاف پژوهش در این خصوص در کشور، کوشیدیم با کمک جوانان تحصیل کرده، نظاماتی را برای بهبود طراحی کنیم که در درون شرکت‌ها با هزینه اندکی قابل اجرا باشد. نظاماتی که اگر خود این شرکت ها بخواهند در اختیار داشته باشند، می‌بایست به صورت مستقل برای نیل به آن یا خرید آن اقدام کنند اما در قالب این جایزه ملی می‌کوشیم آن را برای عموم شرکت‌های حاضر در جایزه تدارک ببینیم. نظاماتی که در بخش‌های زیادی مشترک هستند و با یک هزینه جزئی مناسب سازی، قابل اجرا در هر کدام از شرکت ها می‌باشند.
اوتارخانی در پایان، دورنمای سومین دوره این جایزه ملی را این گونه ترسیم کرد: تلاش خواهیم داشت در دور سوم جایزه تعالی و پیشرفت در سال جاری، روابطمان را با شرکت کنندگان در این جایزه (که به نسبت دور قبل، رشد ۲٫۵ برابری داشته‌اند) را ارتقا دهیم و با توجه به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، بخش خروجی مدل را مورد بازنگری قرار داده و معیارها و ملاک‌های ایرانی را در آن مورد توجه ویژه قرار دهیم. به این امید که در انتهای این مسیر تعالی، ارتقای توان ملی و توانمندی کشور در مقابل تهاجماتی که به طور ویژه در حوزه اقتصاد به کشورمان می‌شود را شاهد باشیم.

نظرات بینندگان