arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

اردوغان: اسرائیل باید در محاکم بین المللی محاکمه شود/ قدس قبله اول مسلمانان است، دفاع از قدس دفاع از اسلام و همه مقدسات دینی است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که رژیم صهیونیستی اسرائیل باید به علت کشتار بی گناهان و جنایت علیه بشریت و تروریسم دولتی در محاکم بین المللی مواخذه و محاکمه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: اسرائیل باید در محاکم بین المللی محاکمه شوداردوغان شامگاه روز جمعه در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول افزود: به صراحت می گویم کاری که رژیم اسرائیل در غزه انجام داد، اوباشگری، وحشیگری و تروریسم دولتی بود.
وی در این نشست که برای بررسی تحولات اخیر در فلسطین، انتقال سفارت آمریکا به قدس و جنایات صهیونیست ها در نوار غزه در حال برگزاری است، بیان کرد: ترکیه هم با راههای دیپلماتیک و هم با اقدامات ملموس، موضع خود در قبال مساله فلسطین را اعلام کرده و نشان داده است و پس از تحولات اخیر نیز موضع خود را به طور آشکار مطرح کردیم.
وی اظهار کرد: رژیم اسرائیل ترکیه را بیشتر از همه کشورها مورد هدف قرار می دهد و خود من بیشتر از همه مورد هدف اسرائیل قرار می گیرم و این نیز نشان دهنده درست بودن موضع ما و تاثیر آن است.
وی ادامه داد: ما راه خود را درباره حمایت از فلسطین صحیح و درست می دانیم و و اعتقاد داریم که طبقه وعده الهی تنها خدا غالب است و حتی سلاح هسته ای و پیشرفته داشته باشی، باز سلاح خداوند، سلاح واقعی است.
وی با محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس تاکید کرد: این گام یک جانبه و خودسرانه به مسلمانان و یهودیان آسیب خواهد زد.
اردوغان همچنین گفت: به رغم هشدارهای ما، آمریکا اسیر برخی کانون های خشونت پرور شده است.
وی با اشاره به مخالفت جهانی با اقدامات رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس افزود: اقدام علیه جنایتکاران اسرائیلی که مردم فلسطین را قتل عام کردند، نشان داد که هنوز انسانیت نمرده است.
وی اظهار کرد: اگر 14 ماه مه(روز کشتار فلسطینی ها در نواز غزه) به عنوان نقطه تاریکی در تاریخ انسانیت ثبت شده است، ولی امروز جمعه 18 ماه مه را با تصمیم در این نشست و با تلاش های مشترک خود به روز رهایی شرافت انسان تبدیل خواهیم کرد.
رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: تصمیم آمریکا در مورد قدس پیام رسان اقدامات دیگری در خاورمیانه است و اگر در چنین وضعیتی گامی برنداریم، شاهد اقدامات بیشتری خواهیم شد.
وی بیان کرد: دست آمریکا به خون فلسطینی ها آلوده است، چرا که زمینه قتل عام آنها را توسط اسرائیل فراهم کرد.
اردوغان در ادامه گفت: متاسفانه تمامی گامهایی که در جهت تجلی عدالت در شورای امنیت سازمان ملل برداشته می شود، از سوی دولت آمریکا وتو می شود و این مساله را بار دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده و حمایت تمامی کشورهای مسلمان و با وجدان را جلب خواهیم کرد.
وی افزود: ما امروز به کسانی که می خواهند منطقه ما را غرق خون و اشک کنند، 'توقف' می گوییم و در این نشست، فریاد می زنیم که برادران فلسطینی ما در مبارزه خود تنها نیستند و بار دیگر می خواهم که همه بدانند مساله قدس، مساله تمامی مسلمانان محسوب می شود و قدس به اندازه ای مقدس است که نمی توان آن را به تشکیلاتی تحویل داد که دست آنها به خون دهها هزار فلسطینی آغشته است.
وی قدس را حافظه، میراث تاریخی و مشترک مسلمانان و شهر مقدس سه دین الهی عنوان کرد و گفت: ما با این گردهمایی از زندگی پیروان این سه دین در صلح و آرامش دفاع می کنیم و در این خصوص صهیونیست ها را به رسمیت نمی شناسیم.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: اکنون همه ما به این واقعیت رسیده ایم که محکوم کردن، عصبانی شدن و فریاد زدن تا به امروز موجب متوقف اشغالگری و ظلم نشده و پس از این نیز این هدف محقق نخواهد شد و تا زمانی که مسلمانان حقوق خود را نگرفته اند، کسی حقوق ما را در سینی طلا به ما تقدیم نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی از ساعاتی پیش در سالن کنگره مرکزی شهر استانبول آغاز شده است.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز وارد استانبول شده اند، در این نشست حضور دارند.
نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین و اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس به دعوت مقامات ترکیه از روز گذشته به مدت دو روز و در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و سران کشورهای اسلامی در شهر استانبول آغاز شده است.
در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شدید در فلسطین از جمله درگیری در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی شد، ترکیه همراه با بسیاری از کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.
بر همین اساس نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول در حال برگزاری است.
در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت کرده اند.
سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور یافته اند.
دیروز نشست کارشناسان ارشد این اجلاس در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان کشورهای اسلامی پیش نویس بیانیه نشست را برای جلسه سران که در حال برگزاری است، تدوین و ارائه کردند.
نشست وزرای امور خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی نیز ظهر امروز برای محکومیت جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس برگزار شد.
ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.
در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.
چهار روز پیش در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنین چهار روز پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 62 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.
پارسال نیز در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شده و قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسند.

نظرات بینندگان