arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

فوتبال به روايت پلي استيشن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شرق نوشت: در دنياي امروزي بازي هاي رايانه اي بخش مهمي از حيات باشگاه ها را به خود اختصاص مي دهند؛ بازيكنان فوتبال در هر باشگاهي اوقات فراغت خود را با اين سرگرمي جديد پر مي كنند، البته تجربه هم نشان داده كه كاركردن با برنامه هاي رايانه اي فوتبال، در ذهن بازيكنان تاثير مثبت مي گذارد و به آنها بينش بيشتري مي دهد. با اين حال از ابتدا تا اكنون بازي هاي رايانه اي تغييرات زيادي داشته و به اين شكل نبوده اند. گاهي پيش آمده كه كسي از يك بازي متنفر شود و ديگر به سراغ آن نر ود و گاهي هم پيش آمده كه آن را دوست داشته و روزگار خوشي را تجربه كرده باشد. با اين حال بازي هاي رايانه اي در زمينه فوتبال سير پيچيده و جذابي داشته اند كه در اين مطلب به 10 مورد آن پرداخته شده است.
    
    1. وورلد ساكر (مستر سيستم)
    اولين بازي رايانه اي واقعي كه در مورد فوتبال ساخته شد، همين بازي وورلد ساكر بود. نكته قابل توجه اين بازي، اين بود كه اسم اين بازي به جاي آنكه وورلد فوتبال باشد وورلد ساكر بود تا نشان دهد ژاپني ها اين برنامه را براي آمريكايي هاي مشتاق ساخته اند. البته اين بازي جذابيت چنداني نداشت، چرا كه فقط مي شد يك تيم انتخاب كرد و از همه بدتر اينكه اين بازي ها گروهي هم نبود و تيم برنده جام را بالاي سر مي برد. اين برنامه طوري طراحي شده بود كه فقط مي شد از بين تيم هاي آرژانتين، آلمان، فرانسه، برزيل، ايتاليا و آمريكا يكي را انتخاب كرد. موضوع جذاب اينكه طراحان اين برنامه، فراموش كرده بودند كه تيمي هم به نام انگلستان وجود دارد!
    
    2. نينتيندو وورلد كاپ (گيم بوي)
    داشتن بازي گيم بوي در سال 90 به تنهايي مورد با كلاسي بود! اما داشتن يك نينتيندو وورلد كاپ از اين مورد هم با كلاس تر به نظر مي رسيد. انقلابي كه در اين برنامه ايجاد شده اين بود كه بازيكن مي توانست با حركتي آكروباتيك توپ را به گل تبديل كند و كلي هيجان به بازي بدهد. با اين حال مشكل اين جا بود كه فقط مي شد بازي 4 در برابر 4 را انجام داد. البته با توجه به تعداد گل هايي كه بعضا در اين بازي به ثمر رسيد فوتبال را كمي غيرطبيعي نشان مي داد.
    
    3. سوپر كيك آف (گيم گير)
    داشتن يك «گيم گير» در سال 90 به خودي خود يك انتخاب بد براي علاقه مندان به بازي هاي رايانه اي بود. حتي با به بازار آمدن سوپر كيك آف هم جذابيت اين بازي تغيير چنداني نكرد. عمده ترين تغيير اين بازي دوربين هوايي بود كه مي شد بازي را به گونه اي ديگر دنبال كرد و با كمي عذاب، از آن لذت برد. البته شيوه خوشحالي پس از گل هم در اين بازي كمي تغيير كرد.
    
    4. اريك كانتونا فوتبال چلنج (سوپر نينتيندو)
    بدون ترديد بهترين هديه اي كه در نوئل 92 به دست دوستان رسيد، اين بازي بود. اين بازي درست در شرايطي به بازار آمد كه نسل «مگادرايو» ها دفن شده بودند و نياز به فضايي جديد بود. اين بازي سرعتي و كارآمد، با عكسي كه از اريك كانتونا روي جلد داشت، اين قابليت را دارا بود كه مي شد به صورت جمعي هم از آن استفاده كرد. نكته عجيبي كه اين بازي داشت اين بود كه نام اصلي آن «استريكر» بود. ورژني كه در آمريكاي شمالي توزيع شد اين نام را داشت و حتي به اسم «جام جهاني 64، راهي به سوي افتخار» هم به فروش رسيد.
    
    5. اكتوا ساكر 2 (پلي استيشن)
    اين نسل از بازي ها كه به نوعي اولين تجربه سوني در اين عرصه بود، فرصت خوبي دست داد تا بسياري از جوان ها پول هايشان را دور بريزند! 499 فرانك ناقابل سر خريد اين بازي به هدر رفت. تمام وسوسه اين بازي هم حركت آهسته آن بود كه خيلي ها را به خود جذب كرد. در اين بازي ستاره هاي زيادي حضور نداشتند و فقط از سه بازيكن آن دوره شفيلد ونزدي به نام هاي كريس وود، گراهام هايد و اندي سينتون استفاده شده بود. نكته قابل عرض اينكه، اين بازي براي آنكه فروش بيشتري داشته باشد، كاوري از آلن شيرر داشت كه هيچ اثري از خودش در اين بازي ديده نمي شد. اين نسل از بازي ها جاي خودش را به اكتوا ساكر 3 و«ابراهيم با» داد.
    
    6 . آديداس پاور ساكر (پلي استيشن)
    24 مي 96، انقلاب جدي در بازي هاي رايانه اي مختص فوتبال به وجود آمد. اين مورد مصادف با ورود آديداس پاور ساكر بود كه فوتبال را واقعي تر نشان مي داد و از طرفي بازيكنان بزرگي هم در خود جا داده بود. نكته قابل توجه اينكه پيام هاي تبليغاتي هم داشت و كلي اطلاعات در اختيار فرد قرار مي داد كه با استفاده از آن مي توانست بازي را با جذابيت بيشتري دنبال كند. صداي مفسر خانمي كه بازي ها را گزارش مي كرد به جذابيت كار افزوده بود.
    
    7. تله فوت ساكر 2000 (نينتيندو 64)
    زشت ترين كاري كه در تاريخ بازي هاي ويديويي ممكن بود اتفاق بيفتد با همين پروژه رقم خورد. اين بازي به گونه اي بود كه اسم آن، ذهن را به خود مشغول مي كرد و حتي همين حالاهم مي تواند اين كار را كند. چرا در يك بازي هم بايد واژه فوتبال باشد و هم ساكر؟ اما وقتي متوجه شويد كه در آمريكا اين بازي با نام «مياهام 64 ساكر» به فروش رفت آنگاه عصبانيت تان بيشتر مي شود. بله، مياهام بازيكن زن فوتبال! اين بازي براي فوتبال زنان ساخته شده بود.
    
    8. گي رو فوتبال منيجر: فصل 97/98 (پلي استيشن)
    ظهور اين بازي در دنياي بازي هاي رايانه اي فوتبال هم كمي شوك آور بود. اين بازي اولين برنامه تدارك ديده شده براي مربيان فوتبال بود كه در آن از نام «گي رو» بنيان گذار تاكتيك ها در فرانسه الهام گرفته شده بود. اين بازي خيلي ها را وسوسه كرد تا علاوه بر بازي فوتبال به كار كوچينگ آن هم علاقه مند شوند و به اين جنبه پرتحرك، از ديد ديگري نگاه كنند. بازي فوتبال منيجر هم با استقبال خوبي مواجه شد و فروش قابل قبولي هم داشت.
    
    9. ماريو اسمش فوتبال
    اين بازي هم در زمره بازي هايي بود كه هم جذاب به نظر مي رسيد و هم خسته كننده. در واقع تلفيق فوتبال با داستان و افسانه ها تا حدودي اين بازي را تحت الشعاع قرار داده بود؛ براي كسي كه تشنه فوتبال است، شوت زدن به سمت دروازه جذابيت زيادي دارد، ولي وقتي قرار بود هنگام اين ضربه زرهي قرمز روي صحنه به نمايش درآيد، از جذابيت كار كاسته مي شد.
    
    10. روژه لومر، منتخب قهرمانان2005 (xbox)
    انتخاب اين بازي گزينه مناسبي بود. با اين حال مشكلي كه در نصب اين بازي به وجود مي آمد آن را تحت تاثير قرار داده بود. حتي در سال 2008 هم روي برخي از سايت هاي بازي اين طور آمده بود: «نمي توانم كدي كه براي نصب اين بازي نياز است را پيدا كنم. كسي هست در اين مورد به من كمك كند؟» با اين حال همخواني اي كه بين سرعت بازي و بازيكنان وجود داشت، در اين مورد به خوبي به چشم آمد.
نظرات بینندگان