arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نصرت‌الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با «انتخاب»: بررسی کرد؛

دیدار سران ایران و اردن پس از ۱۵ سال چه پیام‌هایی دارد؟ / امیدوارم دیدار روحانی و ملک عبدالله در سطح تشریفاتی باقی نماند

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن می گوید: اردن در بعضی مقاطع رفتارهای خوبی نداشته اما واقعیت آن است که آن رفتارها ناشی از مشکلات این کشور بوده. باید درک کنیم که اردن، کشوری آسیب پذیر است. او ادامه می دهد: این طور نیست که اردن هر اقدام و تصمیمش را از قبل با عربستان هماهنگ کند؛ بلکه این کشور نیازهایی دارد که به دنبال برطرف کردن آنهاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیدار سران ایران و اردن پس از ۱۵ سال چه پیام‌هایی دارد؟ / امیدوارم دیدار روحانی و ملک عبدالله در سطح تشریفاتی باقی نماند

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن می گوید: امیدوارم دیدار اخیر میان رییس جمهور کشورمان و پادشاه اردن در سطح تشریفاتی باقی نماند و بتوانیم با گسترش این روابط، از آن در جهت رفع مشکلات منطقه استفاده کنیم.

تاجیک در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در اردن درباره دیدار کوتاه روز گذشته میان حسن روحانی و ملک عبدالله پادشاه اردن، گفت: اینکه این دیدار از قبل برنامه ریزی شده بود یا خیر، از آن خبری ندارم اما بالاخره دیدارهایی در این سطوح میان سران دو کشور، نمی تواند بدون مقدمات و دست کم درک دغدغه های یکدیگر انجام شود؛ از این جهت، دیدار دو طرف نشان دهنده نیاز دو کشور برای همکاری و رفع دغدغه هاست.

دیدار سران ایران و اردن پس از ۱۵ سال چه پیام‌هایی دارد؟ / امیدوارم دیدار روحانی و ملک عبدالله در سطح تشریفاتی باقی نماند

او ادامه داد: اردن کشوری است که نقش اساسی در تحولات منطقه دارد. 5 همسایه این کشور همگی عقبه ای دارند که با سیاست خارجی ایران نیز مرتبط است. از این رو، خوب است که بار اردن مراوده بیشتری داشته باشیم و در تحولات منطقه از جمله در سوریه و فلسطین از این موضوع استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: اردن یکی از کشورهای اسیب پذیر منطقه به شمار می رود و حتی یکی از کشورهایی که تصور می شد داعش پس از شکست، به آنجا منتقل شود، اردن بود.

تاجیک در پاسخ به سوالی پیرامون مواضع ضدایرانی کشور اردن در گذشته نیز گفت: اردن در بعضی مقاطع رفتارهای خوبی نداشته اما واقعیت آن است که آن رفتارها ناشی از مشکلات این کشور بوده. باید درک کنیم که اردن، کشوری آسیب پذیر است و رفتارهای  پیشین این کشور را نیز بر همین اساس تحلیل کنیم.

سفیر پیشین ایران در اردن در پاسخ به این سوال که با توجه به جانبداری اردن از عربستان، در کشمکش های میان تهران و ریاض، آیا دیدار روحانی و ملک عبدالله پیامی برای عربستان داشت؟ نیز گفت: نه؛ این گونه نیست. در واقع اردن همان گونه که گفتم کشوری آسیب پذیر است که نیاز آن به کمک مالی کشورهای ثروتمند مانند عربستان، باعث شده بود چنین مواضعی را اتخاذ کند. این طور نیست که اردن هر اقدام و تصمیمش را از قبل با عربستان هماهنگ کند؛ بلکه این کشور نیازهایی دارد که به دنبال برطرف کردن آنهاست.

تاجیک ادامه داد: موضوعی که در سال های اخیر بسیاری را منحرف کرد، این بود که اردن نیز به برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و قطر پیوسته بود که خواستار کنار رفتن بشار اسد بودند. در واقع این موضع اردن را نیز باید در راستای همان موضوع نیازها و آسیب پذیری این کشور تحلیل کرد که تصور می کرد با رفتن اسد مشکلات حل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: یکی از مشکلاتی که  از سوریه متوجه اردن شده، موضوع پناجویان است. البته دو کشور مشکلات مرزی نیز با یکدیگر دارند. از این رو، اردن اول به حل مشکلات خود می اندیشد و بعد سوریه. به بیان دیگر، آنها هیچ گاه طمعی به منطقه و سوریه نداشته اند و دنبال جاه طلبی خارجی نبوده اند.

تاجیک ادامه داد: در حال حاضر، با توجه به تصمیمات ترامپ، ما دوران راحتی را در منطقه نخواهیم داشت. از این رو، اگر ملاقات اخیر میان روحانی و ملک عبدالله در سطح تشریفاتی باقی نماند، می توان امیدوار بود که ادامه این روابط با طرح مسائل اساسی بتوانند به حل مشکلات منطقه کمک کنند.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه ادامه روابط دو کشور، عقل سیاسی دو طرف را نشان می دهد، گفت:ما باید خود را یک بازیگر مهم منطقه بدانیم و شرایط اردن را درک و برای رفع دغدغه های آن تلاش کنیم. همان طور که گفتم اردن مواضع ضدایرانی زیادی هم داشته اما باید آسیب پذیری و شرایط این کشور را درک کنیم و نکات مثبت آن را ببینیم. البته دیدن نکات مثبت اردن به معنای این نیست که مواضع این کشور به حق بوده بلکه نشان می دهد ما به عنوان یک بازیگر مهم، می توانیم با رفع دغدغه های این کشورها، از آنها جهت بهبود اوضاع منطقه استفاده کنیم.

نظرات بینندگان