arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

سردرگمی ایتالیایی ها برای تشکیل دولت

پس از گذشت حدود سه ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، دو حزب برنده با وجود تعیین نخست وزیر، همچنان در تشکیل دولت ائتلافی جدید ناتوان مانده اند و این کشور در بن بست سیاسی بسر می برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پس از گذشت حدود سه ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، دو حزب برنده با وجود تعیین نخست وزیر، همچنان در تشکیل دولت ائتلافی جدید ناتوان مانده اند و این کشور در بن بست سیاسی بسر می برد.

به گزارش ایرنا، دولت جدید ایتالیا برای شکل گیری نیاز به زمان بیشتری دارد زیرا 'جوزپه کونته' نخست وزیر انتصابی همچنان در صدد حل مسایل مربوط به فهرست وزرا بویژه نام 'پائولو ساوونا' به عنوان وزیر اقتصاد است.


پائولو ساوونا اقتصاددان پرسابقه ایتالیایی از سوی دو حزب 'اتحاد' و '5 ستاره' به عنوان وزیر اقتصاد دولت جدید معرفی شد اما بخاطر مواضع ضد اروپایی و ضد یورویی اش مورد استقبال قرار نگرفته و منجر به مشاجرات فراوانی شده است.


در ضمن نخست وزیر جدید ایتالیا هنوز نگفته است که چه روزی برای اعلام تصمیم نهایی خود مبنی بر پذیرش و یا عدم پذیرش ماموریت تشکیل دولت نزد 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری خواهد رفت.


'متئو سالوینی' رهبر سیاسی حزب 'اتحاد' امروز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که 'آیا حزب اتحاد حاضر است در رابطه با اسامی وزرا گامی به عقب بردارد؟' گفت: ما تاکنون گام های زیادی به عقب برداشته ایم و امشب اسامی افرادی از حزب مان را که آمادگی قبول پست وزارت دارند، به نخست وزیر می دهیم.


وی در باره نامزدی پائولو ساوونا به عنوان وزیر اقتصاد که تبدیل به یک مانع برای شکل گیری دولت جدید شده است، گفت: روزنامه ها و سیاستمداران آلمانی به ما توهین کرده و ایتالیایی ها را گدا، تنبل و ناسپاس خوانده اند. ما نباید یک وزیر اقتصاد انتخاب کنیم که مقبول آنها باشد. اگر دولت شکست بخورد، شکاف با مردم ایجاد خواهد شد.


'جوزپه کونته' حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس، شامگاه چهارشنبه و پس از گذشت 80 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، مامور تشکیل دولت شد.


نخست وزیر جدید 54 ساله ایتالیا که سابقه سیاسی ندارد، وکیل و استاد دانشگاه در رشته حقوق خصوصی است. او از سوی جنبش 5 ستاره و حزب اتحاد برای خارج کردن ایتالیا از بن بست سیاسی و تشکیل یک دولت ائتلافی به رئیس جمهوری معرفی شده بود.


در همین حال و همزمان با برگزاری دیدارهای مذکور، خبرگزاری ها به نقل از برخی روزنامه های خارجی از جمله لوموند، ال پاییس و نیویورک تایمز که در مورد زندگی شخصی و حرفه ای نخست وزیر پیشنهادی تحقیق کرده اند؛ اعلام کردند که دوره های تکمیلی تحصیلی نامبرده در خارج از کشور برای مثال در دانشگاه نیویورک هرگز از سوی وی، نه به عنوان دانشجو و نه به عنوان استاد گذرانده نشده است.


رهبران سیاسی دو حزب 'اتحاد' و 'پنج ستاره' روز دوشنبه در دیدار با رئیس جمهوری ایتالیا نام کونته را به عنوان نخست وزیر دولت ائتلافی جدید این کشور معرفی کردند.


در انتخابات 4 مارس گذشته، حزب اتحاد موفق به کسب تنها 17 درصد از آراء در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب 'فورتسا ایتالیا ' متعلق به 'سیلویو برلوسکونی'، حزب 'اتحاد' و حزب 'برادران ایتالیا' مجموعا 37 درصد آراء را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری 'لوئیجی دی مایو' با کسب 32.5 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.


ائتلاف راست میانه به ریاست 'متئو سالوینی' طی انتخابات 36 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست 'متئو رنتزی' 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد برای سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد.


با توجه به ناتوانی احزاب و ائتلاف های سیاسی در انتخابات پارلمانی برای کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای داشتن اکثریت لازم جهت تشکیل دولت، این کشور وارد بحران سیاسی شد که 80 روز از آن می گذرد.

نظرات بینندگان