arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

معاوضه قلیان با کتاب در فراشبند فارس

رئیس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، مصرف تفریحی قلیان و همچنین روی آوردن خانواده و جوانان به قلیان به عنوان یک وسیله برای گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و گفت: شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور، مصرف دخانیات است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف پنج تا ۱۰ پاکت سیگار و یا به عبارتی، یکصد تا دویست نخ وارد ریه فرد می شود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در استان فارس گفت: برای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به کتاب‌خوانی و مبارزه با مصرف قلیان، افرادی که قلیان به شبکه‌ی بهداشت و درمان تحویل دهند یک جلد کتاب هدیه می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از علوم پزشکی شیراز، مسعود جوکار با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات، یکی از مهمترین عوامل گسترش مصرف قلیان را افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و همچنین ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان عنوان کرد .

او عرضه و مصرف قلیان در پارک ها را یک رفتار اشتباه اجتماعی خواند که باید نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود و افزود: این اقدام که گاهی از سوی خانواده ها انجام می‌شود، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، حقوق عمومی و سلامت جامعه را تهدید می کند .

رئیس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، مصرف تفریحی قلیان و همچنین روی آوردن خانواده و جوانان به قلیان به عنوان یک وسیله برای گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و هشدار داد: شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور، مصرف دخانیات است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف پنج تا ۱۰ پاکت سیگار و یا به عبارتی، یکصد تا دویست نخ وارد ریه فرد می شود .

او با اشاره به تصور اشتباه برخی که "استفاده از قلیان به خاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن، هیچ‌گونه آسیبی برای سلامت انسان ندارد و یا اینکه ضرر آن بسیار کم است"، توضیح داد: آب قلیان، تنها دمای دود حاصل از زغال گداخته را کم می کند، اما شدت پُک زدن به قلیان، میزان عمق تنفسی و حجم دود ورودی به ریه ها را افزایش می دهد .

جوکار با بیان اینکه ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی باید با جدیت پیگیری شود، از اداره اماکن عمومی و نیروی انتظامی فراشبند خواست تا در این راستا، با شبکه بهداشت و درمان همکاری داشته و با جدیت تمام، عرضه و استفاده از قلیان در پارک ها ممنوع شود .

این مقام مسئول همچنین بر اهمیت داشتن مجوز برای فعالیت های مرتبط با سلامت مردم تاکید کرد و گفت: واحدهای بسته‌بندی قصب و خرما، در صورت پیگیری نکردن برای دریافت مجوز لازم، از ادامه فعالیت محروم شده و طبق مقررات با آنها برخورد می شود .

نظرات بینندگان