arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

شهرداری قم: هوشمند شدن شهرها ضروری است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه در دنیای امروز ساخت شهرهوشمند از ضروریات است، افزود: با گسترش شهرها و زیاد شدن مشکلات زندگی شهری، اتنظارات مردم از مسئولین برای ایجاد امکانات رفاهی بیشتر شده و به همین دلیل ساخت شهرهوشمند از ضروریات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه در دنیای امروز ساخت شهرهوشمند از ضروریات است، افزود: با گسترش شهرها و زیاد شدن مشکلات زندگی شهری، اتنظارات مردم از مسئولین برای ایجاد امکانات رفاهی بیشتر شده و به همین دلیل ساخت شهرهوشمند از ضروریات است.

همایون یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با ضرورت وجود شهر هوشمند گفت: وجود برخی مفاهیم خیلی خوب است، اما وجود برخی مفاهیم از ضروریات است که شهر هوشمند از جمله این مفاهیم است؛ در عصر حاضر که شهرها رو به گسترش و کلانشهر شدن می‌روند، با مشکلات خاصی مواجه هستند که در قدیم این مشکلات وجود نداشته است؛ این مشکلات در چند بعد بروز پیدا می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به مسئله محیط زیست(آلودگی هوا، خاک و آلودگی‌های صوتی)، حمل و نقل، مسائل اقتصادی(اختلافات طبقاتی) و مسائل رفاهی اشاره کرد.

وی افزود: این مسائل در تمام دنیا وجود داشته و مختص ایران نیست، از سال‌ها قبل برای یافتن راهحل این مشکلات فکر و برنامه‌ریزی شده است که ازجمله این راهکارها و اثرگذارترین آنها می‌توان به شهر الکترونیکی و مسئله شهرهوشمند در دهه اخیر اشاره کرد.
یزدان پناه تصریح کرد: هوشمندسازی یعنی مدیریت شهری، سازمانهای شهری و مردم به گونه‌ای عمل کنند که زندگی هوشمندانه داشته باشند و چالش‌ها و مشکلات زندگی شهری کاهش و رفاه افزایش پیدا کند.

شفاف‌سازی در خصوص امور مالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در شهر هوشمند

 

مشاور شهردار در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه با طرح شهرهوشمند میتوان فسادهایی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد را کنترل و حتی ریشه کن کرد، گفت: از جمله امکاناتی که شهرهای هوشمند در این رابطه دارند، می‌توان به شفاف‌سازی در خصوص امور مالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد، یعنی با استفاده از امکاناتی که شهرهوشمند ایجاد می‌کند مردم به اطلاعات مالی دستگاه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند‌ که این دسترسی‌ها می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی، فضای وب‌ یا بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر انجام گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دستورالعمل‌های زیادی در مجلس شورای اسلامی به صورت قوانین و یا به صورت بخشنامه از طرف دولت به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده مبنی بر اینکه اطلاعات باید در اختیار مردم قرار بگیرد، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد چراکه ابزارهای لازم برای این کار وجود ندارد.

افکار سنتی حاکم بر مدیریت شهری اجازه درز اطلاعات را نمی‌دهد
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: افکار سنتی حاکم بر مدیریت شهری و مدیرت سازمان های شهری اجازه درز اطلاعات به بیرون را نمیدهد، اما اگر مردم آگاهی پیدا کنند به نوعی خودکنترلی میکنند؛ در این مسئله شهرهوشمند نقش مهمی دارد، یعنی می‌تواند با اتصال به پایگاه‌های داده‌ای دستگاه‌ها، اطلاعات را به صورت لحظه‌ای در اختیار مردم قرار دهد.

وی در خصوص ارتباط شهرهوشمند با مسئله حمل و نقل گفت: علی رغم مخالفت‌های مدیریت شهری با وجود تاکسی‌های هوشمند اما این تکنولوژی وارد قم و با رضایت مخاطبین همراه شد، چرا که این تکنولوژی امکاناتی نظیر کاهش هزینه سفرهای درون شهری، نظارت بر فعالیت رانندگان، وجود نظرسنجی‌ها و مدیریتی که مسافر می‌تواند بر وسیله نقلیه داشته باشد را داراست.

هوشمندسازی مدیریت منابع آبی، مصرف آب را تا یک دهم کاهش می‌دهد
یزدان‌پناه افزود: امکان اجرای شهر هوشمند در تمام ابعاد در شهر قم وجود ندارد، به همین منظور ابتدا باید بر حل مشکلات در چند محور تمرکز کنیم، یکی از این محورها مسئله مدیریت منابع انرژی است این بخش شامل برق و آب میشود؛ با توجه به اقلیم خشک استان قم و اینکه در آینده این مسئله تشدید می شود، باید به سمت هوشمندسازی مدیریت منابع آبی پیش برویم که این خود نیازمند انسان‎ها، ابزار و مدیریت هوشمند است، اگر تمام این‌ها انجام شود، می‌توانیم مصرف آب را به یک دهم برسانیم.

در کشور ما برای ایجاد شهر هوشمند متولی وجود ندارد
مشاور شهردار در امور فناوری ارتباطات و اطلاعات در رابطه با الزامات تحقق شهرهوشمند، گفت: اولین چیزی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، وجود برنامه ریزی و نقشه راه است، مسئله بعدی داشتن ساختارهای سازمانی مناسب یعنی وجود متولی برای تحقق این امرمهم است؛ در کشور ما برای ایجاد شهرهوشمند متولی وجود ندارد، در شهرداری قم بخشی تحت عنوان "ستاد شهرهوشمند" تشکیل شده که اگر جنبه قانونی پیدا کند، کارها خیلی سریعتر و بهتر پیش می‌رود؛ از دیگر الزامات بحث تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر است، یعنی دستگاه‌ها با همکاری هم به بررسی مشکلات شهری و ارائه راهکار بپردازند.

مقاومت در برابر تغییرات، نیازمند فرهنگ‌سازی است
وی در انتها به موانع تحقق شهرهوشمند اشاره کرد و گفت: یکی از موانع موجود بر سر راه، عدم درک صحیح موضوع توسط مسئولین و مردم است، البته مردم در حرکت به این سمت پیشگام بوده‌اند و حتی در برخی موارد از مسئولین جلوتر هستند، به طوری‌که بسیاری از منازل و دفاتر کار به صورت هوشمند ساخته شده‌اند.

یزدان پناه افزود: اما در مورد مسئولین این مسئله وجود دارد که مفهوم شهرهوشمند به درستی برایشان معنا نشده است، البته سازه‌هایی در ایران وجود دارد که نشان دهنده وجود شهرهوشمند از دیرباز در کشور است که از این میان می‌توان به ساخت قنات، ساخت بادگیر در شهرهای کویری، حمام شیخ بهایی که با شمع گرم میشد و مسئله تقسیم آب از طریق جویبارها در کشاورزی اشاره کرد. بحث بعدی نیز مقاومت در برابر تغییرات است که این مورد نیازمند فرهنگ سازی است.

نظرات بینندگان