arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷

بلومبرگ: امکان معامله برسر ایران درجنگ تجاری اروپا با ترامپ وجود دارد

نشریه بلومبرگ در گزارشی تحلیلی پیرامون جنگ تجاری ترامپ با اتحادیه اروپا نوشت که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال دریافت امتیازهای امنیتی در موضوع ایران در قبال معافیت اروپا از تعرفه های تجاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ:امکان معامله برسر ایران درجنگ تجاری اروپا با ترامپ وجود داردبلومبرگ در این تحلیل با اشاره به نزدیک شدن انقضای معافیت موقت اتحادیه اروپا از تعرفه های تجاری آمریکا بر فولاد و آلومینیوم، حصول توافقی متعارف در این زمینه را که رضایت دو سوی اقیانوس اطلس را در پی داشته باشد، دشوار دانست.
در این تحلیل آمده است: به نظر می رسد کاخ سفید تحت مدیریت ترامپ به دنبال توافقی متعارف با اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه در پی دریافت امتیازهایی در زمینه امنیت و سیاست خارجی در قبال صلح تجاری است. ترامپ امیدوار است که تهدید افزایش تعرفه های تجاری اهرم فشاری در اختیار او قرار دهد تا همکاری اروپا را پیرامون مخارج دفاعی ناتو و تحریم های ایران جلب کند.
استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پیش از این به شبکه خبری سی ان بی سی گفته بود که ترامپ پرداخت های آمریکا به ناتو را در تعرفه 25 درصدی فولاد و 10 درصدی آلومینیوم در نظر گرفته است. یکی دیگر از شواهد روش غیرمعمول ترامپ برای کسب امتیاز از متحدان اروپایی واشنگتن، اظهارات «ریچارد گرنل» سفیر جدید آمریکا در آلمان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز است که گفت در صورت همکاری نزدیک اتحادیه اروپا با واشنگتن در موضوع ایران، ترامپ ممکن است مایل به معافیت دائم این اتحادیه از تعرفه های تجاری باشد.
به نوشته بلومبرگ، این تاکتیک پیوند موضوعات در عرصه بین الملل، ممکن است به نظر دولتمردان برلین و بروکسل منزجرکننده بیاید، اما چندان قابل چشم پوشی یا مقابله نیست. در حالی که نیمی از شغل های صنعتی (و به صورت کلی یک چهارم موقعیت های شغلی) در آلمان در گرو صادرات این کشور است، تهدید تجاری ترامپ ممکن است برلین را برای همکاری بیشتر با آمریکا در زمینه تحریم های ایران و یا مخارج دفاعی تحت فشار قرار دهد.
افزایش سهم آلمان از بودجه ناتو در دولت ائتلافی فعلی این کشور به رهبری آنگلا مرکل بعید به نظر می رسد؛ اما ناکامی ترامپ در این موضوع باعث نمی شود که او از تضمین امتیازهای بیشتر در موضوع ایران چشم پوشی کند.
در دیدار هفته گذشته رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه، پوتین حمایت خود را از طرح مکرون مبنی بر توافقی مکمل برجام که مسئله موشک بالستیک و فعالیت های منطقه ای ایران را پوشش دهد، اعلام کرد.
احتمالا تهدید ترامپ برای تحریم شرکت های اروپایی دارای مراوده تجاری با ایران، عاملی مهم در تمایل مکرون برای فشار به تهران برای پذیرش شرایط جدید است.
اگرچه هیچیک از این مسائل به این معنا نیست که ترامپ به همه خواسته های خود خواهد رسید، اما او نگران چگونه جمع کردن این خرابکاری ها نیست. فعلا به نظر می رسد راهبرد رئیس جمهوری آمریکا برای پیوند امتیازهای تجاری به خواسته های امنیتی، در کوتاه مدت کار او را پیش می برد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان