arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

متیس: بررسی حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی در برنامه ترامپ نیست

وزیر دفاع آمریکا امروز (شنبه) گفت، ایالات متحده برای یک رابطه نتیجه بخش با چین تلاش می‌کند اما اقدامات این کشور در دریای چین جنوبی خصمانه است و پنتاگون در صورت نیاز دست به اقدامی متقابل می‌زند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا امروز (شنبه) گفت، ایالات متحده برای یک رابطه نتیجه بخش با چین تلاش می‌کند اما اقدامات این کشور در دریای چین جنوبی خصمانه است و پنتاگون در صورت نیاز دست به اقدامی متقابل می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در نشست امنیتی در شانگریلا در سنگاپور در بحبوحه تنش‌های موجود میان آمریکا و چین بر سر دریای چین جنوبی صورت گرفته است.

ماتیس گفت: سیاست چین در دریای چین جنوبی مغایر با استراتژی ماست. آمریکا به پیگیری یک رابطه نتیجه بخش و سازنده با چین ادامه می‌دهد.

ماه گذشته میلادی، چند بمب افکن نیروی هوایی چین بر فراز چند جزیره مورد مناقشه در دریای چین جنوبی اقدام به پرواز کرده و باعث خشم دولت‌های مدعی و همچنین آمریکا شدند.

ماتیس در ادامه سخنرانی خود گفت: با وجود ادعای چین، استقرار چنین سیستم‌های تسلیحاتی به منظور استفاده مستقیم نظامی از آنها و با هدف ایجاد ارعاب و وحشت در منطقه صورت گرفته است.

روزنامه گلوبال تایمز چین در سرمقاله خود نوشت که تنش در دریای چین جنوبی در نتیجه تداوم افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه است و باعث شده تا چین تسلیحات نظامی و دفاعی خود را در جزایر واقع در دریای چین جنوبی ارتقا دهد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که نظامی شدن این جزایر توسط چین یک واقعیت است اما نسبت به پیامدهای بعدی آن هشدار داد و افزود: وزارت دفاع آمریکا با تایوان برای رسیدگی به مساله مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی و ادعاهای چین در منطقه همکاری می‌کند و خدمات لازم را برای دفاع تایوان به این کشور ارائه می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین به مساله کره شمالی و نشست پیش رو با آمریکا اشاره و تاکید کرد که این یک اقدام دیپلماتیک است و هدف از آن خلع سلاح اتمی کامل، جامع، غیرقابل بازگشت و معتبر شبه جزیره کره است.

وی ادامه داد، موقعیت نیروهای آمریکایی در کره جنوبی در زمان دیدار میان رهبران آمریکا و کره شمالی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد اما اگر شرایط مهیا باشد، این مساله میان واشنگتن و سئول مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر دیپلمات‌ها بتوانند به خوبی کار کنند، تهدیدها را کاهش دهند و اعتمادسازی کنند، به طور حتم مسائلی از این قبیل را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

در حال حاضر حدود ۲۸۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

نظرات بینندگان