arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۰

90 هزار دلار بهاى يک تابلوى بى نقش و بى رنگ+تصویر

بچه که بوديم يکى از لطيفه هايى که ما را زياد خنداند ماجراى نقاشى دانش آموزى بود که زرنگى کرد و براى معلمش نقاشى دلخواه خود را کشيد. بعد هم با توجيه و تفسير خودش کار هنرى اش را مايه ى گرفتن نمره ى خوبى از معلم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه نوشت: بچه که بوديم يکى از لطيفه هايى که ما را زياد خنداند ماجراى نقاشى دانش آموزى بود که زرنگى کرد و براى معلمش نقاشى دلخواه خود را کشيد. بعد هم با توجيه و تفسير خودش کار هنرى اش را مايه ى گرفتن نمره ى خوبى از معلم کرد.

به گزارش انتخاب، دانش آموز خوش ذوق که نه، ولى خوش فکر لطيفه ى قديمى ما، صفحه را کاملاً سياه کرده بود. اما او براى معلمش توضيح داد که گربه اى سياه را در شبى تاريک در يک زغالدانى کشيده است و اين گربه در کمين موش سياهى نشسته است! به همين سادگى.

حالا که بزرگ شده ايم خبر مى رسد که روز پنجشنبه آينده يک تابلو در لندن به فروش مى رسد که "کپى برگردان" آن نقاشى کذايى است ولى نه اين نقاشى را بچه اى براى گرفتن نمره کشيده است و نه اصلاً نقاشش حضور دارد که توضيح دهد: گربه ى سفيدى را در ميان برفها ترسيم کرده و از اين حرفها!

به هر حال تابلوى خبر ما 2 متر و74 سانت ارتفاع و2 متر و 13 سانت عرض دارد. هيچ چيزى هم بر روى اين تابلوى تمام سفيد کشيده نشده است، جز خط زهوار يا چارچوب يا به اصطلاح کادر آن و تاريخ ترسيم تابلو: 22/8/1969.

"پاپ لو" نقاش بريتانيايى، اين اثر هنرى را 42 سال پيش کشيده و در ميان آثار کما بيش مشابه ديگرش به يادگار گذاشته است. اما اکنون علاقه مندان به چنين آثارى قصد دارند بيش از 90 هزار دلار برايش بپردازند.

مراسم عرضه ى تابلو براى فروش را "بنگاه بونهامز" در گالرى هنر معاصر واقع در منطقه نايس بريج در قلب لندن برگزار مى کند.

پاپ لو همين چند سال پيش يعنى در سال 2004 در سن 70 سالگى درگذشت. او از چهره هاى بارز مکتبى هنرى بود که به نام Minimalism يا ساده گرايى مشهور شد. اين مکتب که از شرق اروپا آغاز شد به غرب اروپا راه يافت و در امريکا رشد نمود.

پيروان اين سبک يا مکتب هنرى معتقدند که بايد هر چه ساده تر احساس و انديشه ى خود را در اسرع وقت بيان کرد. احتمالا نقاش اين تابلو هم تنها 5 دقيقه از وقت خود را براى اين کار گذاشته است. ظاهراً اينها حتى با خطوط در هم برهم کوبيستها و رنگ هاى تند و متضادشان مخالف اند و ايده هنرى آنها "Less is more" که ناظر بر بى تکلفى است مى باشد.

"العربيه.نت" در همين رابطه با محمد عبله صاحب آتليه معروف "قاهره" گفتگو کرد. اين هنرمند گفت: ميناميليست ها معتقدند که طبيعت خود هنرمند بزرگى است و نمى توان همه ى پيامهايش را يک جا گرفت. لذا آنچه که در لحظه دريافت مى کنى بايد بر قلم بياورى.

به اعتقاد اين هنرمند مصرى نقاش فقيد تابلوى سفيد در آن لحظه به گفته ى بريتانيايى ها "بى خبرى خوش خبرى است" را دريافت و منعکس کرده است.

محمد عبله توضيح داد که بعضى از اين هنرمندان چاقو بر تابلوى بى طرح و بى رنگ مى کشند و آن را به هزاران و دهها هزار دلار مى فروشند. يکى از اين نقاشان فونتاياى ايتاليايى است.

اما همين نفاش مصرى تاکيد کرد که اين تابلو اکنون ارزش تاريخى دارد که بر ارزش هنرى آن مى چربد!
خلاصه کمى از توضيحات هنرمندانه ى ايشان که گيج شديم يادمان از سخن آن شاعر پارسى گوى آمد که چه خوش سروده است: گفتمش نقاش را نقشى بکش از زندگى- با قلم نقش حبابى بر لب دريا کشيد! اين هم شايد سبکى است در نقاشى و اصولا هنر، که دست کم براى ما شرقى ها قابل فهم تر است. والله اعلم.
نظرات بینندگان