arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

ولید المعلم: حضور ایران در سوریه قانونی است/ تقدیر از مردم و دولت ایران

وزیر خارجه سوریه در نشستی خبری ضمن انتقاد از اقدام فرستاده سازمان ملل در افشای اسامی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه، از مردم و دولت ایران برای حمایت از سوریه تقدیر کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولید المعلم: حضور ایران در سوریه قانونی است/ تقدیر از مردم و دولت ایران

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه از اقدام «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در پرونده سوریه در افشای اسامی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه انتقاد کرد و آن را بی ادبی خواند.

وی در یک نشست خبری از دمشق تأکید کرد که دی میستورا اجازه نداشته درباره فهرست اسامی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه اظهار نظر کند و این فهرست در اختیار او نیست و افزود: مسئولیت دی میستورا تسهیل روند مذاکراتی است که در چارچوب کمیته ارزیابی قانون اساسی انجام می شود و مسئولیت بیشتری برعهده او نیست.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که باید اکثر اعضای کمیته قانون اساسی ۵۰ نفره سوریه به دولت سوریه اختصاص پیدا کند و تصمیمات این کمیته باید با رأی اکثریت تصویب شود. وی همچنین گفت که ارائه فهرست اسامی این کمیته به سفرای ایران و روسیه در دمشق بر این اساس صورت گرفته که دو کشور از کشورهای تضمین کننده روند آستانه به شمار می روند.

المعلم همچنین از تلاش های ایران در حمایت از سوریه در برابر تروریسم تقدیر کرد و گفت: از ملت و دولت ایران که از ابتدای توطئه علیه سوریه در کنار سوریه در برابر تروریسم بوده اند تشکر می کنیم.

وی همچنین اظهارات اسرائیل در خصوص وجود پایگاه های نظامی ایرانی ثابت در سوریه را تکذیب کرد و گفت: از همان ابتدای بحران ایران از سوریه در برابر تروریسمی که از سوی کشورهای منطقه و جهان مورد حمایت مالی قرار گرفته بود، دفاع کرده است و ایران پایگاه نظامی در سوریه ندارد بلکه مستشاران ایرانی در سوریه حضور دارند که به ارتش سوریه کمک می کنند.

المعلم گفت: وجود ایران در سوریه قانونی است زیرا بر اساس درخواست دولت سوریه صورت گرفته است برعکس حضور آمریکا، فرانسه و ترکیه که بدون اجازه دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که این کشور دارای حاکمیت مستقل است و برای مقابله با تروریسم با هر کشوری که دوست داشته باشد همکاری خواهد کرد.

المعلم گفت که دولت سوریه بیش از هر کسی نسبت به بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان دغدغه دارد و تسهیلات لازم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم خواهد کرد.

المعلم تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیر قانونی است و این کشور باید نیروهای خود را از «التنف» یا هر بخش دیگری از اراضی سوریه خارج کند.

وی تأکید کرد تا زمانی که آمریکایی ها از التنف یا دیگر بخش های اراضی سوریه خارج نشده اند گزارش های منتشر شده درباره توافق درباره جنوب سوریه را باور نکنید.

وی ضمن تأکید بر اینکه ارتش سوریه همه اراضی خود را آزاد خواهد کرد گفت اسرائیل با حمایت از گروه های تروریستی و ایجاد کمربند امنیتی برای خود توافق توقف درگیری میان اسرائیل و سوریه در سال ۱۹۷۴ را نقض کرده است.

وی در ادامه گفت که دولت سوریه ترکیه را دشمن متجاوز به اراضی خود می داند و آنکارا حق ندارد با ایالات متحده در خصوص اراضی سوریه مذاکره کند

منبع: مهر
نظرات بینندگان