arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

سالاری: بنیاد مستضعفان باغ وثوق الدوله را دراختیار شهروندان قرار دهد

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به خشک شدن 769 اصله درخت در باغ وثوق الدوله که در تملک بنیاد مستضعفان است، از این نهاد خواست تا این باغ را در اختیار شهروندان قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به خشک شدن 769 اصله درخت در باغ وثوق الدوله که در تملک بنیاد مستضعفان است، از این نهاد خواست تا این باغ را در اختیار شهروندان قرار دهد.

به گزارش ایرنا محمد سالاری در جریان بازدید از منطقه 14 شهرداری تهران از باغ وثوق الدوله دیدن کرد و درباره این باغ گفت: باغ وثوق الدوله یکی از باغات قدیمی شهر تهران و دارای 23 هزار متر مربع مساحت است و این باغ در خیابان نبرد در منطقه 14 شهرداری تهران قرار گرفته و به موجب بررسی های انجام شده این باغ در گذشته 1222 اصله درخت داشته که 769 اصله از این درختان خشک و یا به کنده تبدیل شده و صرفا 453 اصله از این درختان باقی مانده است.
وی افزود: به عنوان رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعتراض شدید خود را نسبت به بنیاد مستضعفان (مالک باغ) اعلام می کنم.
سالاری خاطر نشان کرد: بنیاد مستضعفان می بایست تمام ظرفیت خود را برای حفاظت و نگهداری از باغاتی که در تملک دارد به بکار گیرد اما متاسفانه امروز ما شاهد از بین رفتن این باغ بسیار ارزشمند هستیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این باغات در گذشته متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری بوده و بنیاد مستضعفان در یک فرایند و سازوکاری آن ها را به تملک خود درآورده و اساسا فلسفه وجودی این بنیاد هم بر اساس تدابیر حاکمیت این است که تمام ظرفیت های مادی و معنوی آن در اختیار مردم و نظام قرار بگیرد.
سالاری ادامه داد: اکنون که باید این باغات را به منظور استفاده شهروندان در اختیار شهر قرار بدهد ، جای سوال است که چرا بنیاد مستضعفان این باغ ارزشمند را علی رغم پیگیری های زیاد شهرداری تهران و شهرداری منطقه 14 در اختیار شهر قرار نمی دهد تا به عنوان پارک عمومی توسط شهروندان مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی با اشاره به بنای ارزشمند تاریخی که در محدوده مرکزی این باغ قرار دارد بیان کرد: این بنا که توسط میراث فرهنگی ثبت شده 'خانه وثوق الدوله' نام دارد که چنانچه این عرصه و مجموعه باغ در اختیار شهروندان قرار بگیرد بشدت مورد استقبال مردم شهر تهران قرار گرفته و می توان از این خانه هم به عنوان یک خانه تاریخی و بنای ارزشمند ثبت شده حفاظت کرد و هم بهره برداری متناسب با یک فضای توریستی ، تفریحی و تفرجگاهی از آن صورت گیرد.
سالاری با بیان اینکه قطعا من این موضوع را پیگیری خواهم کرد، گفت: متاسفانه در حالی این باغ درحال از بین رفتن است و بنیاد آن را در اختیار شهروندان قرار نمی دهد که مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ضرورت حفاظت و صیانت از درختان وباغات و فضاهای ارزشمند شهرها تاکید کرده و در یک تصمیم تاریخی و بی سابقه در سال های اخیر، فرمان حکومتی ایجاد مجموعه پارک عمومی یاس فاطمی در منطقه شمال شرق تهران را که طی دهه های گذشته در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی بود را صادر کردند .
رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران افزود: از آقای سعیدی کیا ریاست بنیاد مستضعفان انتظار می رود که بجای اینکه درب این باغ را ببندند و حتی اجازه ورود شهرداری برای آبیاری را به سختی بدهند، در یک تصمیم درست و مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری، مجموعه این باغ را که دارای درختان ارزشمندی است را در اختیار شهروندان قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به بازدید دیگر از باغ دیگری تحت عنوان باغ رییسی در منطقه 14 تهران، گفت: این باغ مساحتی حدود 26 هزار متر مربع دارد و در خیابان عجب گل واقع شده که در این باغ هم، تعداد قابل توجهی از درختان از بین رفته اند اما درختان باقی مانده اند.
وی افزود: خوشبختانه شهرداری تهران با حکم قضایی که با هماهنگی قضایی که با همکاری جناب آقای تورک دادستان سابق حوزه مربوطه صادر شده، در حال حاضر فرایند آبیاری و هرس آنجا را انجام می دهد و امیدواریم شهرداری بتواند برغم محدودیت های جدی که در حوزه درآمد زایی دارد نسبت به تملک و تبدیل آن به فضای سبز عمومی اقدام کند.
منطقه 14 شهرداری در شرق تهران قرار دارد دارای شش ناحیه و ۲۶ محله است که بیشترین محلات را در بین مناطق تهران به خود اختصاص داده است؛ این منطقه حد فاصل خیابان‌های هفده شهریور از غرب، خاوران از جنوب، بزرگراه بسیج از شرق و خیابان پیروزی از شمال و در مجاورت مناطق ۱۲، ۱۳ و ۱۵ واقع شده است.

نظرات بینندگان