arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

سنگ کمبود اعتبار بر ریل قطار شهری تبریز

قطار شهری تبریز از مشکل کمبود اعتبار رنج می برد و نیازمند شتاب بخشی عملیات اجرایی به منظور جلوگیری از فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و هدررفت سرمایه گذاری 2200 میلیارد تومانی انجام شده برای اجرای آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قطار شهری تبریز از مشکل کمبود اعتبار رنج می برد و نیازمند شتاب بخشی عملیات اجرایی به منظور جلوگیری از فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و هدررفت سرمایه گذاری 2200 میلیارد تومانی انجام شده برای اجرای آن است.

به گزارش ایرنا، ناظران محلی با اشاره به حرکت سینوسی ساخت قطار شهری تبریز در 17 سال گذشته، می گویند که تزریق نشدن به موقع اعتبار برای تکمیل این طرح زیرساختی می تواند سرمایه گذاری های کلان انجام شده برای اجرای آن را با خطر فرسایش مواجه کند.
از سوی دیگر با وجود اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای به حرکت درآوردن سریع تر چرخ های قطار شهری تبریز در پنج سال گذشته، اجرای این طرح حیاتی حمل و نقل در کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز همچنان با مشکل کمبود اعتبار دست به گریبان است.
هم اکنون 12 کیلومتر از مسیر 18 کیلومتری خط اول قطار شهری تبریز با هزینه حدود 17 هزار میلیارد ریالی به بهره برداری رسیده و برای اجرای خط دوم آن نیز تاکنون حدود پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده تا به پیشرفت فیزیکی 15 درصدی برسد.
قطار شهری تبریز منطقه ایل‌گلی در جنوب شرقی این شهر را پس از عبور از مرکز شهر به منطقه لاله در جنوب غربی متصل خواهد کرد تا سهم خود را در جابجایی مسافران درون شهری و کاهش بار ترافیکی ایفا کند.
قطار شهری تبریز از 4 خط تشکیل شده که خط اول آن به‌ طول ۱۸ کیلومتر ایل‌گلی را به کوی لاله، خط دوم به ‌طول ۲۰ کیلومتر، دانشگاه آزاد را به منطقه قراملک، خط سوم به‌ طول ۱۲ کیلومتر، میدان آذربایجان را به بزرگراه شهید کسایی و خط چهارم به‌ طول ۱۰ کیلومتر، به ‌صورت حلقوی خطوط سه‌گانه را به هم وصل می کند و در طول این خطوط 62 ایستگاه ایجاد می شود.
استاندار آذربایجان شرقی از پیگیری سهم دولت برای پرداخت فوری و نقدی 370 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده برای سازمان قطار شهری تبریز در قانون بودجه امسال خبر می دهد و می گوید: 5 هزار میلیارد ریال نیز از طریق اوراق مشارکت و تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی برای خط دوم متروی تبریز پرداخت شده است.
مجید خدابخش اضافه می کند: مسوولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری و بررسی موانع دریافت فاینانس خط دوم تصمیم های مهمی اتخاذ کرده اند.
وی با تاکید بر ضرورت انجام پیگیری های لازم برای رفع موانع اجرای خط دوم قطار شهری تبریز تشریح می کند: احداث پست های برق روستایی و منطقه لاله توسط شرکت برق منطقه ای از محل بدهی شرکت مذکور به شهرداری، تملک ایستگاه های خط دوم توسط شهرداری تبریز و طرح بررسی پیشنهاد توسعه خط حومه ای تبریز - سهند توسط دولت پیگیری می شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز از پیشرفت 14.5 درصدی خط دوم متروی این شهر خبر می دهد و می گوید: عملیات حفاری تونل این خط بیش از 4.6 کیلومتر انجام شده و امید است با رفع موانع موجود بر سر راه آن از جمله تملک اراضی ایستگاه ها، ادامه عملیات با سرعت بیشتری انجام شود.
مصطفی مولوی با بیان اینکه افتتاح خطوط قطار شهری نیازمند توجه ویژه مسوولان استانی است، یادآور می شود: مراحل حفاری خط یک متروی تبریز به اتمام رسیده و در مراحل اجرای آن نواقصی وجود دارد که امید است تا اواسط سال آینده این خط به بهره برداری کامل برسد.
وی ادامه می دهد: اقدام های سازمان قطار شهری به دلیل قرار داشتن فرآیند عملیات اجرایی در زیرزمین برای عموم مردم و مسوولان قابل مشاهده نیست.
مولوی موانع عمده پیش روی قطار شهری تبریز را مسایل موجود در فرآیند اخذ تسهیلات فاینانس خط دوم، پیش بینی نشدن اعتبار کافی و تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارهای پیش بینی شده در بودجه دولتی و آزادسازی اراضی توسط شهرداری و انتقال شبکه های برقی اعلام می کند.
رییس شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه پیشرفت قطار شهری تبریز مستلزم همدلی و همکاری مسوولان استانی و شهری می باشد، معتقد است تشخیص نیازهای شهری و منافع نسل آینده اعم از سلامتی روحی و روانی شهروندان بر عهده مسوولان استانی و یکی از شاخص های اصلی آن توجه به حمل و نقل مسافران درون شهری از طریق خطوط ریلی است.
شکور اکبرنژاد می گوید: در زیر خاک ماندن بیش از 22 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای قطار شهری تبریز برای مردم و مسوولان ملموس نیست و باید با اتخاذ تدابیر لازم هر چه سریع تر این طرح به بهره برداری برسد.
وی با تاکید بر لزوم حل مسایل مربوط به آب شرب و فاضلاب شهری در طول مسیر قطار شهری تبریز اضافه می کند: اگر در این زمینه پیش بینی های لازم انجام نشود در چند سال آینده با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.
شهردار تبریز نیز با بیان اینکه پیشرفت و توسعه قطار شهری مستلزم اعطای تسهیلات و کمک های نقدی دولتی است، تاکید می کند: اجرای طرح های کلان شهری تبریز نیازمند حمایت و همدلی مسوولان استانی دارد.
ایرج شهین باهر با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برای کمک به اجرای طرح های کلان شهری اضافه می کند: نمایندگان مجلس می توانند با رایزنی با مسوولان ارشد کشور برای تخصیص اعتبارهای دولتی، مجموعه شهرداری را در اجرای سریع تر قطار شهری و سایر طرح های کلان کمک کنند.
وی با بیان اینکه برخی از کلان شهرهای کشور تسهیلات و کمک های بلاعوض از دولت دریافت کرده اند، یادآوری می کند: کلان شهر تبریز از اعتبارهای خاصی که برخی شهرها بهره مند شده اند، استفاده نکرده است و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می توانند در این راه به شهرداری کمک کنند.
شهردار تبریز با اشاره به موانع دریافت فاینانس خط دوم متروی تبریز می گوید: اگر تعطیلی و وقفه ای در احداث این خط ایجاد شود، تجهیزات و تاسیسات مورد استفاده عملا فرسوده و غیرقابل استفاده خواهد شد.
شهین باهر ادامه می دهد: در زمان کنونی هزینه سفر از طریق قطار شهری برای هر مسافر برابر با 650 هزار ریال می باشد، در حالی که از هر مسافر 5 هزار ریال دریافت می شود؛ بنابراین باید خطوط قطار شهری هر چه سریع تر به بهره برداری برسند تا بتوان در کنار ارایه خدمات به مردم برای شهرداری نیز درآمدزایی کرد.
اعضای شورای اسلامی تبریز نیز در جلسه اخیر خود با تصویب لایحه دو فوریتی صدور مجوز دریافت وام یک هزار میلیارد ریالی به سازمان قطار شهری، خطر تعطیلی کارگاه های خط اول این طرح حمل و نقل درون شهری را مرتفع کردند.

نظرات بینندگان