arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
روایت «المیادین» از

تفاهم های روس ها با ایران بر سر جنوب سوریه

دعوتهای مسکو برای خروج نیروهای غیر سوری از جنوب سوریه تحلیل های غربی و عربی را در مخالفت و دشمنی با ایران و سوریه برانگیخته است؛ که خلاصه آن این است که روسیه معامله ای با اسرائیل و واشنگتن علیه ایران و نیروهای هم پیمان سوریه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تفاهم های روس ها با ایران بر سر جنوب سوریه
قاسم عزالدين در المیادین نوشت: دعوتهای مسکو برای خروج نیروهای غیر سوری از جنوب سوریه تحلیل های غربی و عربی را در مخالفت و دشمنی با ایران و سوریه برانگیخته است؛ که خلاصه آن این است که روسیه معامله ای با اسرائیل و واشنگتن علیه ایران و نیروهای هم پیمان سوریه کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: اما تلاشهای روسیه با هدف گسترش سیطره دولت سوریه بر جنوب این کشور است که با تفاهم و هماهنگی با ایران انجام می شود، ایرانی که به خروج واشنگتن از تنف و تقویت محور مقاومت در مقابله با آنها چشم دارد. چطور چنین چیزی محقق می شود؟

به محض اینکه رئیس جمهور روسیه از خروج نیروهای غیر سوری از جنوب سوریه صحبت کرد، رسانه های آمریکایی و برخی رسانه های عربی تهدیدات ترامپ علیه سوریه را نادیده گرفتند و این حرکت پوتین را جدای از تلاشهای او برای تکمیل سیطره دولت سوریه تا مرزهای جنوبی تفسیر می کنند، بلکه آن را در چارچوب مقابله با ایران و هم پیمانان آن دانستند که براساس آن موضع مسکو نسبت به هم پیمانانش تغییر کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا این مساله را تشنجی می داند که منجر به پیچیده شدن روابط بین مسکو و تهران می شود. در سیاق موج رسانه ای در این روزنامه آمریکایی، سرگئی لائوروف با گفتن اینکه تمام نیروهای خارجی حاضر در سوریه باید جنوب غربی آن را ترک کنند، عنان را برای تفسیرهای مختلف باز گذاشت.

در چارچوب تفاهم و هماهنگی بین مسکو، ایران و دولت سوریه و نیروهای وابسته به آنها به دنبال بازپس گیری منطقه جنوب سوریه طبق تلاشهای روسیه برای توافقی بین اردن، مسکو و واشنگتن هستند.

در صورتی که مذاکرات در اردن موفقیت آمیز باشد و دو پایگاه تنف و القضاء از یکدیگر تفکیک شود، تمام نیروها تا فاصله 25 کیلومتری از مرزهای جنوب سوریه خارج شده و تنها ارتش سوریه و نیروهای روسیه در آن باقی می مانند. این فاصله از مرزها نمی تواند مانعی قابل ذکر در هر مقابله ای با اسرائیل باشد، همانطور که تبلیغات نتانیاهو و لیبرمن از این مساله برای بیان تحقق پیروزیهای وهمی علیه ایران استفاده می کند.

در این میان تحلیلگران اسرائیلی انتقاد تند خود را متوجه نتانیاهو و لیبرمن می کنند و بر این عقیده اند که معامله مسکو در واقع منعکس کننده شکست استراتژیکی برای سیاست اسرائیل در سوریه است.

ایهود یعری خطاب به مسئولان اسرائیلی می گوید:وای بر کسانی که خود را فریب می دهند؛ ایران و حزب الله و هم پیمانان آنها هزاران راه برای ادامه فعالیتهای خود در سوریه خواهند یافت، تا جولان را به یک جبهه تمام عیار برای مقابله با اسرائیل تبدیل کنند.

رونی دنیل دیگر تحلیلگر اسرائیلی نیز چنین عقیده ای دارد و تصریح می کند: هر نوع حضور ایران در سطح اقتصادی یا سیاسی در سوریه، تبدیل به حضور نظامی می شود.

غالبا کارشناسان اسرائیلی متفق القولند که دولت اسرائیل که سعی دارد پیروزیهای وهمی را در ذهن خود محقق کند، تنها در حد حرف، قهرمان جهان است و در عمل یک شکست خورده است.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان