arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰

توافق رسمی آمریکا و عربستان علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری آمریکا و شاه سعودی در تماسی تلفنی برای مقابله با ایران توافق کردند و مدعی شدند که باید از ایران به دلیل طرح ادعایی واشنگتن در خصوص طرح ترور سفیر سعودی حسابرسی شود.

به گزارش انتخاب؛ فارس به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره قطر نوشت: آمریکا اعلام کرد که با عربستان سعودی برای بسیج کشورهای مختلف برای «حسابرسی» از ایران به توافق رسیده است.

به گزارش الجزیره، کاخ سفید اعلام کردکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته با عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی تماس تفلنی گرفته و در خصوص اتهامات وارده به ایران درباره تلاش برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن گفت‌وگو کرده است.

بیانیه کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد: رئیس جمهور و پادشاه توافق کردند که این توطئه نقض آشکار عرف و اخلاقیات بین‌المللی و قانون بین‌الملل است.

دو روز گذشته آمریکا مدعی شد که طرحی را خنثی کرده است که قرار بوده است در آن دو ایرانی سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را ترور کنند. وزارت خارجه ایران این مطلب را کاملا رد کرد و آن را سناریو ساخته آمریکا دانست و از این اتهام‌زنی از آمریکا در سازمان ملل شکایت کرد.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد که اوباما و عبدالله بن عبدالعزیز بر «پایبندی خود برای تلاش جهت دادن پاسخی قوی و یکپارچه که مسئولان (طرح ترور ادعایی) را به حسابرسی بکشاند» تاکید کردند.

در همین خصوص، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مسئولان آمریکایی که هویت آنان را فاش نکرد، مدعی شد که احتمال می‌رود، مقامات بلندپایه ایران از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران از این طرح با خبر بوده‌اند ولی اذعان کرد که این احتمالات بر اساس تحلیل ارائه می‌شود نه بر اساس مدرک و سند.

رسانه‌های غربی مانند رویترز به همراه برخی شبکه‌های خبری مانند العربیه سعودی، هجمه تبلیغاتی شدیدی به بهانه ادعای آمریکا علیه ایران به راه انداخته‌اند.

در حالی که برخی تحلیلگران طرح ادعای جدید علیه ایران در آمریکا را برای سرپوش گذاشتن واشنگتن بر امور نابسامان در این کشور می‌دانند، برخی دیگر معتقدند که کشورهای غربی به دنبال بهانه‌های جدید برای تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران و اختلاف‌افکنی میان آن و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
6
3
عربستان می داند که سرنوشتی همچون مصر و تونس دارد. بنابراین به هر چیز متوسل مس شود که چند صباحی بیشتر بماند.
نظرات بینندگان