arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

ادامه اعتراضات در اردن با وجود استعفای نخست وزیر

به دنبال استعفای دولت اردن به ریاست 'هانی الملقی' بر اثر تداوم اعتراضات مردمی و تعیین 'عمر الرزاز' برای تشکیل دولت جدید از سوی عبدالله دوم شاه اردن، شخصیت ها و معترضان این کشور بر خواسته های خود در مینه مبارزه با فساد و مالیات بر درامد تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال استعفای دولت اردن به ریاست 'هانی الملقی' بر اثر تداوم اعتراضات مردمی و تعیین 'عمر الرزاز' برای تشکیل دولت جدید از سوی عبدالله دوم شاه اردن، شخصیت ها و معترضان این کشور بر خواسته های خود در مینه مبارزه با فساد و مالیات بر درامد تاکید کردند.

به گزارش شبکه خبری المیادین،'مازن ارشیدات' رئیس اتحادیه وکلای اردن با هرگونه تحمیل قانون مالیات بر درآمد از خارج مخالفت کرد و از دولت خواست قانون جدید مالیات بر درآمد را لغو کند.
اعتراض های مردمی در اردن به قانون جدید مالیات بر درآمد و افزایش نرخ کالاها پس از لغو حمایت های دولت از فرآورده های سوختی در سال 2011 از چهارشنبه گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد.
'لیث شبیلات' یکی از مخالفان اردنی به 'المیادین 'گفت: مشکل اصلی اردن این است که شاه با تصمیم گیری های مستبدانه خود دچار سوء مدیریت شده است و دیگر مردم حاضر نیستند در برابر فساد سکوت کنند به همین دلیل به صورت خود جوش به خیابان ها ریخته اند و نیازی به رهبری که از آنها سوء استفاده کند، ندارند.
وی افزود: مردم اعتماد خود به دولت را از دست داده اند و مشکل اصلی در تک روی شاه اردن در تصمیم گیری ها، سوء مدیریت و عملکرد وی است.
'شبیلات' تاکید کرد در حال حاضر اردن تحت فشار قرار دارد تا به محور عربستانی - اسرائیلی علیه ایران بپیوندد.
وی از مقامات امان خواست به محور سوریه، ایران، ترکیه و عراق بپیوندند و از محور عربستانی - اسرائیلی دوری کنند.
'شبیلات 'افزود: توطئه ای که طی آن، اردن علیه سوریه گام برداشت ما را دچار خفگی کرده و باید از آن رها شویم .
وی با طرح این سئوال که چگونه ما در برابر این فساد سرایت یافته به سراسر کشور سکوت کنیم ؟ تاکید کرد همه ادعاها درباره یافتن راه حلی برای بحران اردن، شایعه وکذب است.
وی فساد در اردن را وحشتناک خواند و گفت: من از توطئه هایی که در خارج از کشور برای اردن برنامه ریزی می شود می ترسم و شاه باید
خط مشی سیاسی خود را تغییر دهد و به محور دیگر منتقل شود.
به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط ، عبدالله دوم شاه اردن دو شنبه شب با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و وزیر دفاع این کشور درباره آخرین تحولات منطقه ای وراه های تقویت همکاری دو کشور تلفنی گفت وگو کرد.
بر اساس این گزارش دو طرف بر تداوم مشورت و هماهنگی برای تحقق منافع مشترک تاکید کردند.
عبدالله دوم شاه اردن پس از تداوم اعتراض های مردمی به قانون جدید مالیات بر درآمد و افزایش بهای سوخت، در بیش از 40 شهر و روستای این کشور ، از 'هانی الملقی' نخست وزیر و وزیران وی خواست برای آرام شدن خشم مردمی ناشی از سیاست های اقتصادی، استعفا کنند.
شهرها و روستاهای اردن در چند روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات و اعتراض های مردمی به قانون جدید مالیات بر درآمد بود که بر اثر آن 60 تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
'فاضل الحمود ' مدیر اداره امنیتی روز دوشنبه گفت: 60 تن از معترضان را به جرم اقدامات آشوبگرایانه و تخریب اموال عمومی دستگیر کردیم.
وی افزود: هشت تن از دستگیر شدگان دارای تابعیت عربی هستند اما تاکنون طرف های حامی آنها در خارج از کشور شناسایی نشده اند.
'الرزاز' وزیر آموزش و پرورش دولت الملقی یک اقتصاد دان است که ریاست شورای مدیریت بانک ملی اردن و تیم فنی این کشور برای اشتغال زایی را به عهده دارد و مدیرکل اداره تامین اجتماعی نیز می باشد که پیش از این مدیرعامل بانک بین المللی در واشنگتن و بیروت بوده است.
افزایش مالیات ها یکی از خواسته های صندوق بین المللی پول از اردن برای کاستن از بدهی عمومی این کشور است.
اعتراضات جاری در اردن بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در پنج سال گذشته در کشوری است که یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه غرب آسیا به شمار می رود.

نظرات بینندگان