arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

12 سال حبس حکم خبرنگار اوکراینی به اتهام جاسوسی در روسیه

رومن سوشچنکو، خبرنگار خبرگزاری "اوکرین‌فورم" از سال ۲۰۱۶ از سوی آژانس امنیت فدرال روسیه بازداشت شده است. این سازمان مدعی است که این خبرنگار یک مامور اطلاعاتی ارتش اوکراین است که اطلاعات حساسی را درباره نیروهای مسلح روسیه جمع‌آوری می‌کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دادگاه روسیه یکی از روزنامه‌نگاران خبرگزاری دولتی اوکراین را به جاسوسی و ۱۲ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رومن سوشچنکو، خبرنگار خبرگزاری "اوکرین‌فورم" از سال ۲۰۱۶ از سوی آژانس امنیت فدرال روسیه بازداشت شده است. این سازمان مدعی است که این خبرنگار یک مامور اطلاعاتی ارتش اوکراین است که اطلاعات حساسی را درباره نیروهای مسلح روسیه جمع‌آوری می‌کرده است.

پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین ، حکم دادگاه مسکو را شنانه "یک بدبینی بی‌سابقه" دانست و وزیر امور خارجه اوکراین آزادی فوری این خبرنگار را خواستار شده است.

هارلم دسیر، یک نماینده آزادی رسانه در سازمان امنیت و همکاری اروپا در خصوص این حکم اظهار تاسف کرد و بار دیگر خواستار آزادی سوشچنکو شد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز از روسیه درخواست کرده است که سریعا سوشچنکو را آزاد کند.

محاکمه سوشچنکو در میانه کشمکش‌ها میان روسیه و اوکراین بر سر الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمایت مسکو از شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین صورت گرفته است.

ماه گذشته آژانس امنیتی دولت اوکراین به دفتر رسانه‌های دولتی روسیه در این کشور یورش برد و رییس دفتر خبرگزاری نووستی روسیه در اوکراین را به اتهام خیانت دستگیر کرد.

مسکو این اقدام را به شدت محکوم کرده و آن را حمله به آزادی بیان دانسته است.

نظرات بینندگان