arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

نفوذ قدرت هکرها از زمین تا آسمان / سیستم های پروازی قابل اعتمادند؟

یک کارشناس فناوری و امنیت پرواز اخیرا اعلام کرده که پرواز هواپیماهای مختلف و به ویژه جنگی توسط هکرها قابل ردیابی و هک شدن است. این موضوعی جنجالی و مناقشه برانگیز است که بسیاری را نگران کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس فناوری و امنیت پرواز اخیرا اعلام کرده که پرواز هواپیماهای مختلف و به ویژه جنگی توسط هکرها قابل ردیابی و هک شدن است. این موضوعی جنجالی و مناقشه برانگیز است که بسیاری را نگران کرده است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از نیوزویک، یک پژوهشگر امنیتی سرشناس معتقد است این روزها هک سیستم های ماهواره ای پرواز و کنترل هواپیماها چندان دشوار نیست و این یک نقص امنیتی بسیار خطرناک است.

روبن سانتانارتا، متخصص شرکت امنیتی «IO / Active »، در کنفرانس 2018 هکرهای «BlackHat»  با بیان اینکه چگونه کل ناوگان هواپیما از طریق اینترنت قابل دسترسی است،تاکید کرد بر این اساس جان صدها نفر از افرادی که در سیستم پروازی به عنوان مسافر و خدمه حصور دارند در خطر است.

سانتامارتا پیش از این و در سال های گذشته نیز در این خصوص هشدار داده بود. وی اکنون می گوید که  نظریه های قبلی خود را ثابت می کند که کشتی ها، هواپیماها، پرسنل نظامی، خدمات اورژانسی، رسانه ها و تاسیسات صنعتی همه آسیب پذیر هستند و در حال حاضر نیز می توان به سادگی مسیر هک شدن هواپیما از زمین تا آسمان را مشخص کرد.

او گفت: "تا آنجا که من می دانم که تحقیقات متعدد نشان می دهد که دستگاه های ارتباطی درون هواپیماها به راحتی می تواند توسط هکرها مورد حمله قرار گیرد."

تا سال گذشته، مفهوم هک کردن هواپیماها به طور جدی مطرح نبود و تا حد زیادی بر اساس نظریات تایید نشده مطرح می شد.اما  وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) پس از آنکه کارشناسان سایبری از راه دور دفاع از یک هواپیمای تجاری بوئینگ 757 را شکست دادند به اهمیت این موضوع تاکید کردند.

در حالی که این تحقیق هشدار دهنده بود، نشان داد که چگونه تروریست های آینده می توانند با استفاده از تکنولوژی به تنهایی کنترل هواپیما را در دست بگیرند، بوئینگ تاکید کرد که "سیستم کنترل پرواز هواپیمای بدون هک شدن" نیز  وجود دارد.

به نظر شما با توجه به قدرت گیری روز افزون هکرها،سیستم های پروازی واقعا قابل اعتمادند؟

نظرات بینندگان