arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

رویترز مدعی شد: اوپک درخواست ایران درباره تحریم ها را رد می کند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که اوپک احتمالا در نشست ماه آینده خود درخواست ایران برای حمایت این سازمان از کشورهای تحت تحریم را رد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز مدعی شد:اوپک درخواست ایران درباره تحریم ها را رد می کندخبرگزاری رویترز مدعی شد که یک منبع آگاه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت گفته است که این سازمان احتمالا با درخواست ایران برای گنجاندن دستورکار جداگانه‌ای برای گفت و گو پیرامون حمایت از کشورهای عضو تحت تحریم مخالفت می کند.
به گزارش ایرنا، این منبع که رویترز نامی از او نبرده، گفت که احمد الکعبی نماینده امارات در هیات مدیره اوپک درخواست حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران را با شورای حقوقی این سازمان در میان گذاشته است.
کاظم پور اردبیلی در پی درخواست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از هیات عامل اوپک خواسته بود که موضوع تحریم ها را در دستور کار نشست آتی این سازمان در اول تیرماه در ژنو بگنجاند.
اما بنا بر ادعای این منبع آگاه، شورای حقوقی با این استدلال که دستور کار نشست وزیران در ماه آینده نهایی شده و قابل تغییر نیست، درخواست ایران را رد کرده است.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران 10 خردادماه در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای اوپک، خواستار گنجاندن دستورکار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزیران اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یک جانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شد.
وی در این نامه با اشاره به تحمیل تحریم های یک جانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای «ماده 2» اساسنامه اوپک مبنی بر حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تاکید کرد.
این ادعای رویترز در حالی است که پیشتر همین خبرگزاری خبر داده بود، سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، گفت که در خواست ایران علیه تحریم های نفتی فرا ملیتی آمریکا در دستور کار اجلاس وزرای این سازمان قرار خواهد گرفت.
درخواست زنگنه پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، خروج کشورش از برجام را اعلام کرده و گفت که تحریم های یک جانبه تعلیق شده علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند.

نظرات بینندگان